Avaya, leverancier van software, systemen en services voor bedrijfscommunicatie, komt met complete, multichannel unified communications- en contactcenter-cloudoplossingen voor het midmarket segment. Avaya Midmarket Cloud bestaat uit twee flexibele implementatievarianten waarmee channelpartners van Avaya middelgrote organisaties toegang kunnen bieden tot de geavanceerde mogelijkheden die voor effectief digitaal zakendoen vereist zijn.
Volgens Ronald Rubens, vice president Noord-, Centraal-, en Oost-Europa, vinden de echte innovaties niet zozeer in de hardware plaats, maar in de software. Door de integratie met de business processen en software en applicaties, zijn softwaretools nodig. Avaya zet daarom in op meer ontwikkeling puur op software. Rubens: ‘Enerzijds is het software die we zelf ontwikkelen, anderzijds is het stimulering van software ontwikkeling door partners en daar programma’s rondom bedenken om die software ontwikkeling mogelijk te maken.’ Daarbij stimuleert de leverancier ook op service. ‘Van onderhoud tot managed services waarbij we het managen van zo’n infrastructuur overnemen tot aan cloud services. Dat wordt steeds belangrijker. Je ziet eigenlijk dat wij steeds meer een software en services bedrijf worden.’
Om de strategie uit te kunnen voeren blijft het kanaal voor Avaya een belangrijk onderdeel. Volgens Ronald Hoeijenbos, regional channel director Avaya Noord Europa, staat Avaya zonder partners niet op het punt waar zij nu staan. ‘Avaya transformeert verder naar een SaaS bedrijf, en wij zullen onze bestaande channels meenemen in deze verandering, maar we zullen ook nieuwe channels optekenen. Onze focus zal onverminderd liggen op midmarket, networking, contactcenter en cloud.’
Midmarket focus
Voor die midmarket focus kondigt Avaya hun Midmarket Cloud Solutions die op twee manieren te implementeren zijn. Enerzijds via Powered by Avaya IP Office en daarnaast via het OnAvaya – Google Cloud Platform. In Europa is voorlopig enkel de Partner Powered by Avaya IP Office beschikbaar. De cloudoptie is beschikbaar voor gekwalificeerde channelpartners die de oplossing in een datacenter naar eigen keuze willen installeren. Partner Powered by Avaya IP Office is al uitgebreid getest en geprezen tijdens gecontroleerde implementaties met 10 Avaya channelpartners en bedient inmiddels al duizenden eindgebruikers in Europa en Noord-Amerika.
Nieuwe partners
Het afgelopen jaar zijn er meerdere nieuwe partners aangesloten. Vooral in de MKB markt en op networking gebied. Rubens geeft aan dat de organisatie blijvend op zoek is naar nieuwe DevConnect partners. ‘Zij zijn onze ontwikkelpartners en helpen ons en onze business te groeien.’
In oktober 2014 heeft Avaya een nieuwe stap in de groei van hun channel programma ingevoerd Hoeijenbos: ‘Dit hebben wij in 2015 stabiel gehouden. In februari gaan wij opnieuw een volgende stap aankondigen. Wij zullen daarin nog meer rewards geven aan channels die onze core strategische solutions en services gebruiken om de business problemen bij onze eindklanten op te lossen en een fulltime service leveren.’ Meer details over die volgende stap worden 24 februari bekend gemaakt aan partners van Avaya.
Groei op midmarket
Avaya wil in 2016 met 35 procent groeien in de midmarket in Europa. Hoeijenbos: ‘Dit is een pure channel go-to-market voor Avaya. Wij hebben het eerste kwartaal reeds op dit plan afgesloten. Een andere doelstelling is ook om meer partners op te tekenen voor onze verschillende cloud proposities in de midmarket en enterprise. Verder staat de continue groei op networking ook nog steeds bovenaan onze lijst. Wij hebben hier een onderscheidend portfolio dat door steeds meer bedrijven wordt geadopteerd.’
Door het brede partnerlandschap is Avaya in verschillende branches vertegenwoordigd. In 2016 wil de leverancier een speciale focus inzetten op de zorgmarkt, overheid, public safety, educatie en de hospitality branche. Rubens: ‘Wij benaderen deze branches met oplossingen die worden opgebouwd uit een combinatie van ons totale converged portfolio. De samenvoeging van het team- & customer engagement en networking portfolio levert veel nieuwe mogelijkheden, waarmee wij, samen met onze partners, de klanten optimaal kunnen helpen bij het bereiken van hun doelstellingen.’