Ondanks de zware interne kritiek en de al dan niet dubieuze aanbesteding rond de aangetrokken adviseur Quint Wellington Redwood zet de provincie Gelderland de it-uitbestedingsplannen gewoon door. De aanbesteding voor de selectie van leveranciers loopt inmiddels. Doel is te komen tot één leverancier die het infrastructuur- en werkplekbeheer en de servicedesk overneemt. Het gaat om een contract voor minimaal vier jaar en maximaal acht jaar. Gelderland wil dat de overeenkomst in het derde kwartaal van 2016 in werking treedt.
Een contractwaarde is niet bekendgemaakt, maar de huidige jaarlijkse kosten voor de onderdelen uit de opdracht bedragen zo’n 5,65 miljoen euro per jaar. Het gaat om kosten voor beheer en onderhoud (inclusief vervangingsinvesteringen) van de infrastructuur en hosting, werkplek en servicedesk.
Het uitbesteden van een groot deel van de it-afdeling door de provincie Gelderland stuitte op veel weerstand, zowel bij de ict-medewerkers en andere ambtenaren als politieke partijen (onder andere de PVV-fractie). Van de afdeling Informatievoorziening & Automatisering (I&A) blijft alleen de genoemde regie-organisatie over. Zo’n dertig tot veertig arbeidsplaatsen verdwijnen. De ondernemingsraad is inmiddels akkoord met wat inmiddels een reorganisatie heet. Voor de medewerkers ligt er een sociaal plan met als uitgangspunt hen te begeleiden van werk naar werk, bij de provincie danwel bij een andere werkgever
Uittocht
De provincie verwacht middels de uitbesteding tot goedkopere it-diensten te komen, die in de toekomst ook nog eens innovatief moeten zijn, onder andere omdat het Nieuwe Werken wordt ingevoerd en vanwege de verdere digitalisering van de dienstverlening. Merkwaardig is dat de it-afdeling van de provincie, voordat de uitbestedingsplannen bekend werden gemaakt, goed scoorde op klanttevredenheid en veel investeerde in het opleiden van het personeel.
De provincie houdt vol dat met het oog op de ‘snel toenemende complexiteit van het vakgebied en een hoog tempo van ontwikkelingen op het gebied van ict, de markt zich hierop heeft doorontwikkeld en zich heeft gespecialiseerd in het leveren van standaard ict-diensten. Outsourcing is voor ons niet een doel op zich, maar een afgewogen keuze in het licht van deze ontwikkelingen’, aldus een woordvoerster.
Inmiddels kampt de afdeling I&A met een leegloop, waarbij medewerkers intern een andere baan vinden of zijn vertrokken. Hun plekken worden ingevuld door duurdere ingehuurde ict’ers om de dienstverlening op peil te houden; volgens de zegsvrouw zijn de kosten die hiermee gemoeid zijn, ‘voorzien’.
Het it-uitbestedingstraject wordt begeleid Quint Wellington Redwood. De provincie selecteerde dit it-adviesbureau middels een aparte aanbesteding die voorgekookt oogde. In het bestek was namelijk een van de eisen dat de it-uitbestedingsadviseur verstand moest hebben van een in Nederland amper bekende methodiek: IAOP. Het enige Nederlandse managementadviesbureau dat hiermee veel ervaring heeft, is Quint.
Ook was Quint betrokken in het voortraject van de aanbesteding waarbij het meehielp de business case voor de it-outsourcing op te stellen. De provincie bestrijdt echter dat Quint een voorsprong heeft gehad op andere inschrijvers in het aanbestedingstraject, omdat eventuele meedingers ook mee mochten doen als ze kennis hadden van aan IAOP-vergelijkbare methodieken.
Goh, “uitbesteding die tot goedkopere IT diensten” moet leiden en een selectieproces wat “voorgekookt oogt” . Klinkt als de gebruikelijke ingrediënten en inmiddels weten velen wel waar dit weer op uitdraait. En de eerste gevolgen zijn er al: verlies van kennis & kwaliteit door leegloop en hogere kosten voor tijdelijke inhuur (waarbij “tijdelijk”een zeer rekbaar begrip zal blijken te zijn…). Bij de eerste review zal blijken dat de kosten toch iets hoger uit gaan vallen en dat de kwaliteit van dienstverlening (en kennisborging) nog voor verbetering vatbaar is. Zeer voorspelbaar (want niet voor de 1e keer) en dus weinig verrassend.
Redelijk bizar verhaal: immers de methodiek: IAOP zal zeker niet het positieve verschil gaan maken, sterker nog, na enkele jaren van uitbesteding -schatting is na 3 a 4 jaar- zal de provincie terug verlangen naar de tijden van weleer waar interne ICT dienstverlening nog vanzelfsprekend was.
En dat wordt weer wachten op een onderzoekscommissie, die gaat uitpluizen waar het weer is misgegaan met de outsourcing. Heren bestuurders, leer toch eens van de outsourcing fiasco’s bij andere gemeenten en de provincie Noord-Holland en stop dit hachelijke avontuur.
De ervaring leert dat de enige partij die er voordelen mee behalen, de IT-ers die zijn gaan ‘lopen’ en de Quint’s zijn. Wanneer dringt het op management niveau nou eens door dat IT geen ‘kostenpost’ is, maar een dienstverlening. Niemand kan zonder….
De enigen die hier overblijven zijn de huidige managers die uiteraard niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken maar zich alles aan laten leunen door Quint. Na enige jaren willen ze op hun knieën terug maar dat gaat niet lukken omdat er geen enkele kennis van de materie meer is en waarschijnlijk het computercentrum ook ergens “buiten” is geplaatst, vaak standaard bij outsourcing. Ik wens de huidige “echte” ICTérs veel succes met het zoeken naar een betere baan…
Het is een beetje het standaardverhaal. De partij die de aanbesteding wint knijpt de service zo veel als mogelijk af want anders wordt er niets verdiend. Gebruikers vervolgens de dupe en het zogenaamde ‘bespaarde’ geld wordt vaak elders in de bedrijfsvoering weer dubbel uitgegeven.
Inderdaad, leer uit het verleden. Vraag eens aan Almere hoe het liep met Quint en lees het Rekenkamer rapport. Hoeveel mag het uitlopen en hoeveel duurder mag het worden?
Inderdaad, De gebruiker wordt de dupe. Door uitgeknepen prijzen straks veel meerwerk kosten waardoor over een jaar men zal beseffen meer geld kwijt te zijn dan nu en zeer slechte service. Van innovatie zal al helemaal geen sprake zijn. Helaas wordt niet geleerd van fouten uit het verleden. IAOP? lachertje.
Inderdaad, leer uit het verleden. Vraag eens aan Almere hoe het liep met Quint en lees het Rekenkamer rapport. Hoeveel mag het uitlopen en hoeveel duurder mag het worden?
…kortom het gaat er niet over hoe je (het) geld uitgeeft, maar hoe je het besteed.
Wij hadden daar ‘vroeger’ een boekhouder voor en die hield dit soort zaken (heel simpel) in de gaten. Zo begrijp ik ook niet dat iemand bij het rijk x-maal de Balkeneinde-norm kan verdienen? Hoe moeilijk kan dat zijn – met een Excel-sheet?
Oeps, we zijn over budget heen kwam bij onze Japanse multinational niet voor.
Komt nog bij – een orderovereenkomst is bindend – derhalve moet de opdrachtgever wel kunnen lezen en begrijpen wat er staat.
In de orderbevestiging staat een Porsche, ze leveren een Volkswagen Up! – Beide rijden, doen alles wat ik verwacht, maar…
Als je dat niet begrijpt want je hebt nog nooit een Porsche, dan wel een Up! gezien of mee ‘gewerkt’ krijg je problemen.
En volgens mij schort het daar aan.