Naast het organiseren van beurzen en evenementen heeft Jaarbeurs uit Utrecht ook online activiteiten in het portfolio. Casper Brands is werkzaam als application developer en project manager voor de online tak. ‘Onze bekendste websites zijn Computable, Channelweb en Marqit en trekken maandelijks veel bezoekers.’
Online projectmanager Thomas Gussekloo: ‘De Jaarbeurs organiseert jaarlijks bekende vakbeurzen als Infosecurity, Storage Expo, Overheid360 en Zorg & ICT. Al deze evenementen hebben eigen sites, die wij ook maken en onderhouden. In totaal gaat het om ongeveer dertig websites.’
Computable
Er zijn zeven redacteuren werkzaam voor zowel Computable, Channelweb en Marqit. Daarnaast beschikt Computable over vier vaste Belgische freelancers voor de Vlaamse variant van de ict-vaktitel. Deze website werd recentelijk gelanceerd. Thomas Gussekloo: ‘Computable heeft gemiddeld driehonderdduizend bezoekers per maand. Het aantal bezoekers is ook afhankelijk van de hoeveelheid en de aard van het nieuws. Momenteel zitten we rond de zevenhonderdduizend pageviews per maand. De bezoekersaantallen laten een stijgende lijn zien.’
Casper Brands: ‘Computable trekt het meeste verkeer van onze merken. Rond half één in de middag gaat onze nieuwsbrief eruit en dat zorgt altijd voor piekverkeer op de site. We maken geen gebruik van caching-technieken om het piekverkeer op te vangen. Door de inzet van php is dat niet meer nodig. Met onze vorige webservers maakten we wel gebruik van caching-technieken en moesten we trucjes uithalen om het piekverkeer het hoofd te bieden. Met het nieuwe hostingplatform bij True is dat niet meer nodig. We kunnen nu alles dynamisch serveren.’
Geen investeringen in hardware
‘We zijn gemigreerd naar een ander platform’, vervolgt Brands. ‘Voorheen draaiden we onze websites op eigen servers. Dat waren best wel zware servers. Die zijn uitgefaseerd en we zijn overgestapt naar een cloudoplossing van True. Deze virtuele webservers zijn volledig schaalbaar. In het verleden kwamen we soms capaciteit tekort. Voor True is het gemakkelijk om voor ons extra capaciteit op het virtuele platform beschikbaar te maken. Met eigen hardware is dat toch wat lastiger. Bovendien heb je ook nog het onderhoud van de servers. Dat wil je eigenlijk niet. We hoeven nu geen investeringen meer in hardware te maken.’
Brands vertelt dat Jaarbeurs goed is geadviseerd bij de overstap naar het nieuwe hostingplatform. ‘We hebben niet teveel maar ook niet te weinig capaciteit om onze sites goed te kunnen draaien. Dat heeft True goed ingeschat. Voor ons was dat best wel moeilijk te bepalen. Kostentechnisch hebben we een goed advies gekregen.’
Ticketing-systeem
Over het verloop van de samenwerking met True is Brands duidelijk: ‘Ik ken True al heel lang. Er zitten hele goede jongens bij True die echt meedenken en verstand van zaken hebben. Ze pakken dingen snel op en alles verloopt goed. Het monitoring-systeem van True ziet er goed uit. Ik communiceer altijd via het ticketing-systeem. True reageert altijd snel en goed op tickets.’