De start-up Etrias uit Vught begon vijf jaar geleden met een eerste webwinkel. Medeoprichter Stan Verhoeven vertelt hoe het bedrijf op technologisch vlak is uitgegroeid tot een e-commerce-organisatie met tientallen niche-webwinkels in zowel binnen- als buitenland.
Drie studievrienden bundelden in 2011 hun specialisaties met elkaar. Wouter Schreurs bouwde websites als hobby, Stan Verhoeven had een bijbaan als online-markteer en Laurens Ultee had een interessant inkoopkanaal via de textielfabriek van zijn tante. ‘Met onze expertise bouwden we vanuit de studentenkamer onze eerste webwinkel’, vertelt medeoprichter Stan Verhoeven. ‘Deze online winkel draaide op het e-commerce-platform Magento. Eén van de compagnons (Wouter Schreurs, red.) beschikte over voldoende basiskennis van html, php en css om dit op te zetten.’
Groeipijlers
De studievrienden hebben zich als doel gesteld om ‘goede websites te bouwen waar kwalitatief hoogwaardige producten worden verkocht.’ Hiervoor baseert het zijn businessmodel op de long-tail theorie. ‘Door middel van een groot aantal verschillende online speciaalzaken proberen wij een uniek en onderscheidend assortiment aan onze klanten aan te bieden. Om dit mogelijk te maken creeeren wij koppelingen met de magazijnen van onze leveranciers’, aldus Verhoeven.
Na vijf jaar is het bedrijf op verschillende vlakken gegroeid. ‘De belangrijkste groeipijlers zijn: meer webwinkels, meer producten en de activiteiten in meerdere landen. Daarnaast hebben we meer uitgegeven aan marketing en andere webshops overgenomen’, vertelt Verhoeven. Nu beschikt Etrias over 65 verschillende webshops in Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk. Hier worden ruim driehonderd merken gevoerd. Deze webwinkels worden jaarlijks door ruim vier miljoen gebruikers bezocht. Daarnaast is er één fysieke winkel.’
Techniek staat centraal
Om deze groei mogelijk te maken heeft Etrias niet stilgezeten op technologisch vlak. ‘Ondertussen staat techniek centraal in onze organisatie. Onze compagnon heeft in verloop van tijd veel bijgeleerd over andere programmeertalen, zoals SQL, Java en PHP. Met deze kennis is een eigen crm- en cms-systeem ontwikkeld. Deze draait naast Magento’, aldus de medeoprichter. Daarnaast heeft Etrias een eigen erp-systeem ontwikkeld. Denk hierbij aan algoritmes die de optimale voorraadniveaus bepalen of modules die geautomatiseerd producten bij onze leveranciers bestellen. ‘Uiteraard zijn de webshops ook voor de gebruikers verbeterd. Zo zijn al onze websites responsive.’
De start-up is nog lang niet klaar met innoveren. Zo willen de ondernemers continue de snelheid van de websites verbeteren en willen ze de overstap naar http/2 maken. Daarnaast gaan ze fors inzetten op mobiel, omdat ze daar de sterkste groei voor de komende jaren zien. Tenslotte worden diverse modules ontwikkeld, zoals een return merchandise authorization (rma)-module. Ze maakt het mogelijk om geleverde goederen aan de leverancier te retourneren. Ook werken we aan een pricewatch. ‘Dit soort systemen zijn al volop verkrijgbaar in de markt, maar sluiten (vrijwel) nooit 100 procent perfect op ons systeem aan.’
Ondernemersteam
Het startende ondernemersteam bestond uit de drie studievrienden met elk hun eigen specialisatie. Ze hadden nog geen medewerkers in dienst. ‘Wel werkten we samen met partners. Dit waren de leveranciers van producten en de logistieke partijen voor het vervoer naar de klant.’ Ondertussen beschikt het bedrijf over 35 medewerkers. Ook zijn de managementtaken uitgebreid. Volgens Verhoeven was hierbij een hr-manager de belangrijkste toevoeging. ‘Een goed personeelsbeleid is namelijk cruciaal voor ons succes.’ Het ondernemersteam werd deze maand door TeamVenture benoemd tot top drie beste (opkomende) ondernemersteams.
Het team van Etrias bestaat uit jonge medewerkers. Dit brengt veel dynamiek met zich mee, meent de medeoprichter. ‘Wij geloven erin dat je pas tot uitmuntende resultaten kan komen als je het naar je zin hebt. Wij verwachten een enorme inzet en inbreng van onze medewerkers. Hier staat wel tegenover dat we ons best doen om een fijne werkcultuur te organiseren.’ Zo staat er een pingpongtafel ter ontspanning op kantoor en worden er activiteiten georganiseerd, zoals maandelijks borrels of een weekendje wintersport met het hele team. Ook hecht het managementteam waarde aan de ontwikkeling van de medewerkers. ‘We proberen hier zo veel mogelijk ruimte voor te bieden, maar de medewerkers moeten dit wel zelf doen.’
Gecontroleerde groei
De start-up is door het Financieel Dagblad uitgeroepen tot het zesde snelst groeiende bedrijf. Het heeft de ambitie om de komende jaren stevig en gecontroleerd door te groeien. ‘In de praktijk betekent dat voor ons dat we jaarlijks met minimaal 50 procent in omzet willen groeien.’ Hier zit vooral de uitdaging om de balans tussen omzet, groei en winst te behouden, meent Verhoeven. ‘Groeien is op zichzelf niet zo moeilijk, maar winstgevend groeien is de uitdaging. Daarnaast is het heel belangrijk dat onze interne organisatie er klaar voor moet zijn; we zullen het samen moeten gaan doen.’
Etrias heeft altijd alles zelfstandig gefinancieerd, zonder hulp van de bank of investeerders. Dit is volgens Verhoeven mogelijk doordat de opstartkosten vrij laag zijn. Het gebruikte de cashflow van de groei om verdere groei te realiseren. ‘We zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid. We zijn van plan de komende jaren nog fors door te groeien. Dit willen we in principe zelfstandig blijven doen, omdat wij dit prettig ondernemen vinden.’ De ondernemers staan wel open voor een (financieel) krachtige partner ‘indien die ons ook op andere vlakken kan versterken’.