In het boek Suits & Hoodies gaat auteur Quintin Schevernels, onder andere ceo van de technologie-start-up Layar, in op het geheim van succesvolle start-ups. Hij wil duidelijk maken hoe een start-up met vernieuwing en innovatie tot succes kan komen. Dit omdat minder dan 1 procent van alle start-ups succesvol de scale-upfase doorkomt.
Schevernels heeft op basis van zijn eigen ervaringen, verhalen en andere (literaire) bronnen als artikelen, rapporten en boeken, onderzocht hoe het er aan toegaat bij een succesvolle start-up. Hij baseert zijn boek op zijn zelfontwikkelde cirkel van succes. In deze zogenaamde cirkel zit het geheim van een succesvolle start-up, meent de auteur. Maar ook succesvolle andere bedrijf zijn hier te vinden.
Er zijn een aantal elementen die terugkomen bij succesvolle bedrijven. Deze vormen volgens hem de essentiële elementen voor succes. Het zijn in totaal zeven elementen, waaronder groot dromen (extreem veel ambitie en soms onmogelijke doelen najagen), steeds blijven vernieuwen en een focus op de juiste koers. Daarnaast gaat het ook om het leveren en ontwikkelen van een kwalitatief goed product, de uitgesproken bedrijfscultuur en het werven van zowel talent als financiële middelen.
iPhone
In het boek gaat Schevernels in op alle zeven elementen voor succes. Zo vertelt hij bij het element ‘vernieuwing’ welke vier soorten innovatie er zijn, welke strategieën bedrijven hanteren bij vernieuwing en wanneer je moet vernieuwen (timing). Hierbij geeft hij aansprekende praktijkvoorbeelden van succesvolle innovatieve bedrijven, waarvan start-ups kunnen leren. Zo vertelt hij hoe schokkend het was om recent de allereerste iPhone te gebruiken. Destijds was Schevernels onder de indruk van het product, maar anno 2015 leek de smartphone volledig achterhaald en ronduit langzaam.
Apple heeft er volgens de auteur goed aan gedaan om zijn iPhone meerdere malen opnieuw uit te vinden en vernieuwingen (zowel technisch en functioneel) door te voeren. Hij meent dat Apple anders niet zou staan waar het nu staat en dat consumenten een smartphone van een ander merk zouden kopen. Dit voorbeeld toont aan dat het cruciaal is om producten continu door te ontwikkelen en te vernieuwen, aldus de schrijver.
Het boek is vlot geschreven en is informatief voor elke (jonge) onderneming.
Suits & Hoodies
Suits & Hoodies (176 blz.) is een uitgave van Uitgeverij Business Contact. De paperback (ISBN 978 90 470 0879 8) is verkrijgbaar voor € 19,99. Het e-book (978 90 470 0881 1) kost € 14,99.
Over de auteur
Quintin Schevernels (1971) was directielid bij het beursgenoteerde Telegraaf Media Groep, coo bij VNU Media en ceo van technologie start-up Layar. Sinds 2014 is hij als adviseur, coach en investeerder betrokken bij diverse start-ups en adviseert hij bedrijven over strategie, innovatie, investeringen en overnames.
Maar is het het ook een goed boek? Valt er ook nog wat er op aan te merken? Voegt het ook iets toe aan de bestaande boeken, want ik lees niet echt nieuwe dingen in deze bespreking? Het voorbeeld van Apple is ook een beetje apart: niet echt een bedrijf dat recent zijn start-up doormaakte. Graag iets meer een mening bij de volgende boekbespreking.
Suzanne,
Je laatste zin…
“Het boek is vlot geschreven en is informatief voor elke (jonge) onderneming”.
Deze link voor de klanten van de (jonge) onderneming – beware:
https://www.youtube.com/watch?v=PF7EpEnglgk