Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over security-awareness en aandacht daarvoor.
Ict-bedrijven hoeven nauwelijks meer aan adverteren te doen, daar zorgt Hollywood wel voor. Dit tweet een ingenieur van de Finse securityleverancier F-Secure aan zijn chief research officer (cro) Mikko Hyppönen. Zowel filmmaatschappijen als ict-beveiligingsbedrijven worden wel beticht van overdrijving, of zelfs bangmakerij. Toch kan meer besef van beveiliging absoluut geen kwaad. Bewust omgaan met ict-middelen, -instellingen, enzovoorts is tegenwoordig een must. Hollywood helpt hiermee. Of is er het risico van ongeloofwaardigheid: ‘Het is maar een film’. Wat vind jij?
Reprise
Sex and Fear Sales. Dat is wat we van de routinematige formules van Hollywood op aan kunnen. Verzin een verhaaltje, good guy, bad guy, robbertje knokken, flink wat collaterall damage en een ‘happy end’. Alleen verschilt dit laatste nu met de werkelijkheid van de grote boze wereld waarin alle aspecten van IT/ICT een rol spelen.
Door geen rekening te houden met tal van wetten en wetmatigheden gaat er in de regel in de echte wereld, nog steeds ‘as we speak’, best wel wat mis. Heel veel van hetgeen is verbazingwekkend voorspelbaar en het andere? Security? Dat blijft een ongoing ding.
Immers, het ‘spelletje’ kat en muis tussen de bedenkers van beveiliging en sommige lieden in de grote boze buitenwereld die telkens nieuwe gaten in die beveiliging weet te schieten, blijft iets wat nu eenmaal niet stopt. Een ander aspect, security als een terugkerend gegeven tussen de oren krijgen van menig IT professional en zij die gebruik maken van IT, blijkt anno 2016, gezien de tal van artikelen publicaties hier omtrent, ook nog steeds een actueel ding.
Hoe bedoeld u dat we geen nadruk op security niet meer nodig hebben omdat wij Hollywood hebben?
Zolang bij veel bedrijven pas een security business case ontstaat nadat ze voor het eerst gehackt zijn, denk ik dat er nog voldoende te doen is door Hollywood.