Het shared service center GBO provincies, onderdeel van BIJ12, heeft het certificaat ISO/IEC20000-1:2011 behaald. GBO provincies mag zich hiermee als een van de weinige overheidsorganisaties een ‘gecertificeerde beheerorganisatie noemen’. Dat wil zeggen dat GBO provincies al zijn processen beschreven heeft volgens ITIL en ook volgens deze processen werkt.
Het certificaat is drie jaar geldig en wordt elk jaar geëvalueerd door de officiële certificeringscommissie. In de aanloop van de certificering werd al besloten om met één beheerder voor de applicaties van GBO Provincies te gaan werken. De samenwerking met deze gecertificeerde partner (Atos) heeft een versnelling van het professionaliseringstraject mogelijk gemaakt.
Voor de klantkring – de provincies, maar ook de ketenpartners: waterschappen, gemeenten en een aantal ministeries – betekent dit dat duidelijk is wat zij van GBO provincies mogen verwachten: dat afspraken zijn vastgelegd, worden gemonitord en worden gerapporteerd. Het beheer voor alle informatie-onderdelen wordt op eenzelfde manier uitgevoerd. Hiermee wordt er een constante kwaliteit geleverd, aldus het dienstencentrum.
Voorbereidingen
De medewerkers van GBO provincies hebben in de maanden voorafgaande aan de audit voor de certificering processen beschreven en bijgesteld en de bijbehorende documentatie op orde gebracht. Ook hebben ze het in de praktijk brengen van deze processen getraind.
Om gecertificeerd te blijven zal GBO provincies met grote regelmaat zijn processen evalueren en waar nodig bijstellen, medewerkers blijven trainen en bij klanten peilen of zij tevreden zijn over deze manier van werken.
Uitvoering
GBO provincies is de gemeenschappelijke organisatie voor het beheer van landelijke informatiesystemen en provincies en fungeert als intermediair voor provincies en andere overheden bij allerlei vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en datamanagement. Het dienstencentrum is onderdeel van de interprovinciale uitvoeringsorganisatie BIJ112.
Aparte titel. ISO20.000 gaat over service management en niet over ITIL. Het is wel aan elkaar te linken maar de kern gaat niet over ITIL maar over het hebben van een management systeem en een beheersing van de gehele leveringsketen (incl. leveranciers). Verder certificeer je jezelf met ISO20K als organisatie voor een bepaald deel van je dienstverlening. Dat kan 100% zijn maar dat hoeft niet. Ik ben benieuwd wat de scope hier is, het automatisme dat de klant nu altijd weet waar hij aan toe is, is dus niet perse juist.
NB: Wie of wat wordt bedoeld met “de officiële certificeringscommissie”? Dat klinkt als een intern orgaan, (dus) wat is daar dan officieel aan?
Atos kom ik niet als gecertificeerde partij tegen op het ISO20.000 register van de APM group. Ze zullen ongetwijfeld wel een certificaat hebben, maar ook in NL?
Beste meneer Kroon
GBO provincies is gecertificeerd voor IT servicemanagement, onze processen zijn echter volledig gebaseerd op de ITIL processen. Onze partner Atos Nederland BV is eveneens ISO20000 gecertificeerd,
Onze scope is het IT Servicemanagement voor het functioneel beheer van landelijke (keten)informatiesystemen voor provincies. Wij zijn tevens verantwoordelijk voor de beheersing van de totale keten, het applicatie- en technisch beheer alsmede de hosting dat voor 95% is uitbesteed aan Atos. De officiele certificeringscommisie is de geaccrediteerde organisatie: DNV GL Business Assurance UK Limited, 3 Cathedral Street, London, United Kingdom. Een certificering zegt niet dat de klant nu altijd weet waar hij aan toe is, het geeft alleen een beeld dat de organisatie hem/haar serieus neemt en telkens zorgt voor verbetering. De certificering is daarmee een zekere waarborg voor de kwaliteit van dienstverlening.
Het uitgegeven certificaat staat op onze website:www.BIJ12.nl
Dag mevrouw Fransen,
Dank voor uw reactie, ik waardeer het dat u de moeite neemt om te reageren. Uw antwoord is volstrekt helder. Ik wens BIJ12 en uw unit GBO Provincies alle succes met een ongetwijfeld continu verbeterende dienstverlening.