Gemeente Rotterdam is lid geworden van de Coöperatieve Vereniging Dimpact. De gemeente werkt aan klantgerichte dienstverlening en digitale ondersteuning van de organisatie. Eén van de speerpunten van de Rotterdamse dienstverlening is de invoering van het zaakgewijs werken. Dimpact gaat Rotterdam daarbij helpen met kennis, ervaring en het hergebruik van (ict-)oplossingen. Met gemeente Rotterdam krijgt Dimpact haar eerste G4-lid en bereikt de coöperatie een omvang van ruim twee miljoen inwoners.
Rotterdam gaat de oplossingen hergebruiken die al door andere gemeenten in Dimpact zijn ingekocht, ontwikkeld en ingezet. De gemeente gaat onder meer de Atos e-Suite inzetten, het zaaksysteem dat de vereniging in 2013 heeft ingekocht, om het klantvraag-proces goed inzichtelijk te maken. In de coöperatie hoeft door kennisdeling en hergebruik van de digitale processen, het spreekwoordelijke wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Dat scheelt in de ontwikkelkosten, aldus Dimpact.
Volgens een woordvoerster heeft Rotterdam momenteel meerdere it-systemen die zaakgewijs werken ondersteunen, maar beschikt de Maasstad echter nog niet over één zaaksysteem voor de behandeling van alle zaken (in de zin van een generiek proces met duidelijk begin en eind). ‘Met het in gebruik nemen van de E-suite van Atos ontstaat de mogelijkheid om zaken en statusinformatie organisatiebreed te delen en daarmee de Rotterdammer een betere dienstverlening te kunnen bieden. Burgers krijgen zo immers inzicht in zijn lopende zaken, zoals vergunningen, aanvragen en klachten, bij de gemeente en de status hiervan, aldus de zegsvrouw.
Hartstikke waardevol
‘De vraag van de Rotterdammer staat centraal in onze dienstverlening’, meent wethouder Adriaan Visser. ‘Zaakgewijs werken is een belangrijk middel om tot klantgerichte dienstverlening te komen. Als lid van Dimpact kunnen we beproefde ict-oplossingen gebruiken die het zaakgewijs werken mogelijk maken. Tegelijkertijd kunnen we onze expertise delen met andere gemeenten. Dat is hartstikke waardevol.’
Rotterdam start met vier processen: Verkiezingsproducten (onder andere aanvragen van vervangende stempassen), Het Rotterdamse huwelijk (kennisgeving van voorgenomen huwelijk, locatiekeuze, datum huwelijk et cetera), Melding achterstallig woningonderhoud en Publieksreacties (klachten, complimenten en meldingen).
Er wordt gekeken naar de toepasbaarheid van het generiek modulaire model van Dimpact op deze processen. Op basis van de ervaringen die hiermee worden opgedaan wordt de implementatie en de aanpak van de veranderingen verder vormgegeven. Geplande oplevering hiervan is zomer 2016.
Hergebruik
Rotterdam is het grootste lid van de coöperatie en wil een actieve rol spelen. Een speerpunt daarbij is de verdere standaardisatie van digitale processen tussen lidgemeenten. Op termijn zal Rotterdam mogelijk ook andere onderdelen van het verenigingsportfolio gaan (her)gebruiken.
Een belangrijke partner van Dimpact is Pinkroccade Local Government; dit bedrijf levert de iBurgerzakensysteem dat is geïntegreerd met het zaaksysteem e-Suite van Atos. Rotterdam maakt nu gebruik van een burgerzakensysteem van Centric. Op de vraag of de gemeente nu ook het systeem van Pinkroccade gaat gebruiken, zegt de Dimpact-woordvoerster: ‘In het kader van de Operatie BRP zal elke gemeente tot aanschaf moeten overgaan van burgerzakenmodules. Het aansluiten bij Dimpact impliceert niet direct dat Rotterdam de burgerzakenmodules gaat gebruiken die door Dimpact middels een aanbesteding zijn verworven. Te zijner tijd zal door Rotterdam hier een besluit over worden genomen.’
Dimpact
René Bal, directeur-bestuurder van Dimpact is enthousiast over de toetreding van Rotterdam. Ook zegt hij verheugd te zijn over de inzet van Rotterdam voor nog meer hergebruik tussen de lidgemeenten. ‘Digitale koplopers, zoals Rotterdam, zijn belangrijk voor de realisatie van onze toenemende landelijke ambities.’
De aanpak van Dimpact slaat aan, stelt hij. De samenwerking is in de afgelopen periode uitgebreid met nieuwe ict-inkoop, nieuwe projecten en nieuwe lidgemeenten. Na de recente toetreding van Groningen – Ten Boer en nu Rotterdam voorziet Dimpact in de dienstverlening van meer dan dertig gemeenten en twee miljoen inwoners.
Succes, ik zou zeggen: Lets Go4IT!