Veel bedrijven staan, al dan niet noodgedwongen, aan de vooravond van verandering. Digitale transformatie speelt volgens niet minder dan 78 procent van de ceo's een enorm belangrijke rol in hun business, zo becijferde het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Het backend moet daar op zijn voorbereid.
De huidige digitale economie vereist dat organisaties en dus hun it-afdelingen meebewegen, veranderen en innoveren. It mag nooit een rem zijn op de business. Daarbij staan zichtbare innovaties ‘aan de voorkant’ vaak centraal. Maar minstens zo belangrijk zijn ontwikkelingen aan it-zijde, aan de achterkant. Want als een backend niet klaar is voor dat nieuwe tijdperk, loopt it alsnog achter de feiten aan.
Een krachtig in-memoryplatform biedt de juiste basis voor de toekomst. Dankzij in-memorytechnologie bevindt de datapool zich namelijk in het werkgeheugen en niet op trage reguliere storage. Dat resulteert in vijf voor de digital transformation onmisbare voordelen.
Het maakt de organisatie wendbaar
De digitale economie vereist een vereenvoudiging van het backend, van de it-infrastructuur. Want organisaties moeten zich vandaag de dag snel kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld door disruptieve innovaties van start-ups of vanwege ontwikkelingen bij je grote concurrenten.
Een logge ‘legacy’ it-backend die helemaal is geënt op traditionele erp-applicaties is dan een behoorlijke last. Een eenvoudige, ‘lean’ it geeft de organisatie de zo nodige flexibiliteit aan de operationele kant.
Het stimuleert vlottere besluitvorming
Beslissers moeten tegenwoordig sneller de juiste beslissingen kunnen nemen. Niet voor niets staan zaken als realtime business intelligence en data analytics hoog op de lijstjes van bedrijven die willen transformeren. Want zakendoen op basis van onderbuikgevoel is niet altijd wenselijk. Met alle beschikbare data kan de business op basis van feiten beslissingen nemen.
Beslissers moeten dus kunnen leunen op een backend dat hen van de juiste data voorziet. Maar ook het uitvoerend personeel is gebaat bij de voor hen relevante data op het juiste moment, bijvoorbeeld ontsloten via gebruiksvriendelijke apps. En vergeet ook de klant niet: die wil onder meer real-time weten wat de status is van een bestelling. Of de actuele voorraad kunnen inzien.
Eén versie van de waarheid
Bedrijfsinformatie moet volledig uniform zijn, over de gehele organisatie. Want niets is zo vervelend als zowel afdelingen als klanten kampen met verschillende versies van de waarheid. Dat vraagt om een backend dat geen silo’s creëert tussen afdelingen.
Bovendien mag het backend niet ‘discrimineren’, het moet met allerlei data overweg kunnen. Want de waarheid is een samenstelling van data uit allerlei bronnen: denk aan sensoren, social media, pos-systemen, hr- en crm-applicaties. Een moderne backend moet dus in staat zijn al die verschillende data op te slaan en te verwerken. Het liefst in een en dezelfde database, zodat er maar één versie van de waarheid is. Eilandjes van afdelingen met ieder hun eigen systemen en backends staan effectieve besluitvorming in de weg. En juist dat is nu nog vaak het geval. Bovendien maken de nodige technische koppelingen tussen al die databases de it onnodig complex en minder flexibel.
It moet vervolgens zorgen dat uit die enorme ‘data lake’ de juiste, hapklare inzichten bij de juiste personen terechtkomen. Efficiënte besluitvorming vereist immers een systeem dat die eenduidige versie van de waarheid presenteert aan de relevante personen, op het juiste moment. Het liefst in real-time.
Ingewikkeld voldoet niet (meer)
Traditionele, ingewikkelde erp-backendsystemen met dito applicaties bieden geen goed inzicht. Die geven vooral enorme hoeveelheden informatie gericht op specialisten, die vervolgens een vertaalslag moeten maken voor de boardroom.
Iedereen heeft behoefte aan zijn eigen, eenvoudige en het liefst ‘mobile-ready’ applicatie die voor hem of haar de juiste data en inzichten biedt, op het juiste moment. Niet iedere organisatie beschikt over een dure batterij aan datawetenschappers. Het is aan it om te zorgen voor slimme en gebruiksvriendelijke analytics die ook voor de business direct bruikbaar zijn. Even snel kijken wat die hr-beslissing voor gevolgen zou hebben voor finance? Dat is onmogelijk met een ingewikkelde en trage backend.
Dat alles vereist een back-end dat de grenzen tussen datasilo’s van de verschillende afdelingen afbreekt. Dat data razendsnel beschikbaar kan stellen. En dat real-time analyse van de beschikbare data mogelijk maakt. Het moet dus tegelijkertijd ‘lean’, eenvoudig, realtime en bovendien ‘big data-ready’ zijn. Een in-memoryplatform is dat.
Besparen op storage
Bijkomend belangrijk voordeel: door het in-memory-karakter zijn datawarehousingsystemen en de opslag van metagegevens als tussentijdse rapportages en tussencalculaties niet meer nodig. Daardoor kan de it-infrastructuur veel eenvoudiger en de database-footprint tot wel zo’n factor tien kleiner. Dat scheelt enorm in beheer- en storagekosten.
Innovatie hoeft niet altijd per se vanuit de it-afdeling gedreven te worden. Sterker nog: de business is tegenwoordig vaak ‘in the lead’ als het gaat om verandertrajecten. Het is aan it om te zorgen voor een backend dat daaraan voldoet. Want in een steeds ingewikkeldere wereld is een krachtigere en eenvoudigere infrastructuur allesbehalve een luxe.