Tata Steel gaat samenwerken met verschillende it-start-ups. Daarvoor heeft de staalproducent die werkt met kunstmatige intelligentie een vestiging geopend op het Amsterdam Science Park. Scyfer, spin-off van de Universiteit van Amsterdam, werkt inmiddels al voor het bedrijf binnen een project.
De Indiase staalproducent die kunstmatige intelligentie inzet om zijn product te verbeteren, Tata Steel, opent vanmiddag een vestiging op het Amsterdam Science Park. Deze vestiging moet het bedrijf in aanraking brengen met de nieuwste technologische mogelijkheden in de vroegste stadia van ontwikkeling. Tata Steel wil samenwerkingen aangaan met de it-start-ups op Amsterdam Science Park. Gezamenlijk willen ze de nieuwe technologieën verder ontwikkelen om ze in het staalproductieproces toe te kunnen passen. Hans Fischer, directeur van Tata Steel in IJmuiden en chief technology officer van Tata Steel in Europa, meent dat deze samenwerking een toegevoegde waarde levert op gebieden waar je met traditionele Research & Development niet in kunt voorzien.
Inmiddels is de staalproducent al een samenwerking met start-up Scyfer aangegaan. Scyfer is een spin-off van de Universiteit van Amsterdam en een onderdeel van Startup Delta en Ace Venture Lab. De start-up ontving in juli 2015 nog een subsidie van 217000 euro van de Europese incubator Fiche. De start-up is gespecialiseerd in machine learning en kunstmatige intelligentie oplossingen en richt zich onder andere op het verbeteren van inspectietechnieken voor de oppervlaktekwaliteit van staal.
Zelflerende algoritmes
De samenwerking gaat om een zakelijke transactie waarbij Scyfer exclusief voor Tata Steel zelflerende algoritmes ontwikkelt. ‘Deze algoritmes kunnen enorme hoeveelheden complexe data met miljoenen variabelen analyseren en daar patronen in herkennen’, zegt Max Welling, oprichter van Scyfer en hoogleraar Machine Learning aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld op een rol staal van twee kilometer lengte tot op de vierkante millimeter nauwkeurig vaststellen wat de oppervlaktekwaliteit is en hoe die zich verhoudt tot de wensen van de klant.’ Fischer voegt toe dat Tata Steel door nieuwe analysemodellen zijn klanten in de toekomst een ‘digitaal paspoort’ van de rollen staal tot op het kleinste detailniveau informatie kan bieden. ‘Daarmee stellen we onze klanten in staat om hun installaties nog efficiënter te benutten.’
Welling denkt dat toepassen van kunstmatige intelligentie voor hightech bedrijven als Tata Steel dé manier is om zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten. ‘Dit wordt een game changer binnen de staalindustrie en een katalysator voor hightech innovatie.’