Ruim een derde van alle Nederlandse online betalingen is in het vierde kwartaal van 2015 via een mobiel apparaat gegaan. Dat blijkt uit de Mobile Payments Index van Adyen, aanbieder van betalingstechnologie. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig kwartaal (30 procent). De smartphone is het populairste apparaat voor mobiele betalingen.
De Mobile Payments Index van Adyen brengt mobiele browsergebaseerde betalingstransacties per kwartaal in kaart. Deze transacties werden uitgevoerd via het betaalplatform van Adyen.
Smartphones streven tablets voorbij
De meeste mobiele betalingen gebeuren via smartphones. Het aandeel van deze telefoons is het afgelopen kwartaal met 2 procent gestegen tot 68 procent. De andere 32 procent van de mobiele betalingen vond plaats via de tablet.
Ook bij bestellingen in webwinkels winnen smartphones terrein. Waar voorheen de tablets het grootste aandeel in mobiele betalingen hadden, is dit het eerste kwartaal waarbij het aandeel van smartphones groter is. 17,5 procent van alle online transacties in de webwinkels gebeurde met een smartphone, tegenover 16 van tablets. Het voorgaande kwartaal lagen deze percentages op 14 procent (smartphone) en 17 procent (tablet).
Aziatische betalingsmethoden
Wereldwijd gezien schrijven de onderzoekers de toename in het mobiele betalingsverkeer vooral toe aan de Aziatische betalingsmethoden, zoals JCB. Deze betaalmethode is goed voor de meeste mobiele betalingen: 54 procent van deze betalingen gebeurt met een mobiel apparaat, tegenover 46 procent via niet-mobiele apparatuur. Het aandeel in mobiele betalingen was vorig kwartaal nog 47 procent.
Ook andere Aziatische betalingsmethoden laten een groei zien in betalingen met een mobiel apparaat. Zo is het aantal mobiele betalingen van Alipay gestegen tot 44 procent (vorig kwartaal 35 procent). Bij UnionPay werd 31 procent van de online transacties met een mobiel apparaat gedaan. Dit percentage lag vorig kwartaal op 23 procent.
Ideal
Bij Europese online betaalaanbieders heeft het Nederlandse Ideal het grootste aandeel betalingen via mobiele apparatuur: 49 procent (al bleef dit aandeel dit kwartaal stabiel). Bij Open Invoice, een betaalmethode die vooral in Scandinavië en Duitsland populair is, gebeurt 47 procent van de online betalingen via een mobiel apparaat. Bij Bancontact/Mr Cash (België) en SEPA Direct Debit (geheel Europa), is het aandeel van mobiele betalingen iets lager dan betalingen via niet-mobiele apparatuur, namelijk 39 procent en 22 procent.
Klopt helemaal. Zie dat het meer wordt. Laatst project van zafza arganolie geanalyseerd. Bleek flinke stijging in mobiele transacties. Bron: http://www.zafza.com/
Ja, de jeugd he.
Plaatjes indrukken kunnen ze wel, maar lezen en schrijven wordt al wat lastiger.
Gamen gaat ook nog goed, maar o, o, lees is wat voor uit de krant snotneus van 15.
Laat staan, is er saldo als zo’n snotneus al weet wat dat is.
Kortom…
Helemaal mee eens. Een klant van ons doet hetzelfde. Is inderdaad een stijgende lijn aan het worden.