Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de haat-liefdeverhouding tussen Apple en Google.
Apple en Google zijn meer dan simpelweg concurrenten en grootmachten op de mobiele markt. De twee hebben veel van hun huidige posities aan elkaar te danken. Bovendien kunnen ze ondanks alle concurrentie en retoriek niet goed zonder elkaar. De verweving tussen de twee is jaren terug al tot een Llat-relatie gekomen, toen Android werd onthuld en Google-topman Eric Schmidt mocht opstappen uit de bestuursraad van Apple.
Anno nu houdt de roerige relatie nog altijd stand. Zo blijkt (volgens berekeningen van Oracle) dat Google zeker één miljard dollar betaalt aan Apple voor behoud van de Google-zoekfunctie in iOS. Deze som komt voort uit een percentage van de omzet die Google haalt uit gebruikers van iPhones en iPads. Google heeft die kapitaalkrachtige klanten nodig. Apple op zijn beurt heeft de veelgebruikte zoekmachine en diens diverse andere diensten ook nodig. Apple Maps is een vorm van verzet, maar van Apple VideoTube is (nog?) geen sprake. De twee techreuzen kunnen niet zonder elkaar. Wat vind jij?
Dat deze twee technische grootmachten een soort van IT kartel vormen. Markten onder elkaar verdelen, personeel niet van elkaar afsnoepen en samen lobbyen voor geen of zeer lage belastingen. Normaal zou een overheid al lang hebben ingegrepen.
Ik zie die afhankelijkheid van elkaar niet, wel zoals Johan stelt dat ze samen macht uitoefenen. Maar Google en Apple zijn in mijn ogen op geen enkel vlak afhankelijk van elkaar.
Ik vind dat Google Apple niet meer moet betalen zodat de connectie tussen de 2 bedrijven volledig verbreekt.
Apple moet Google betalen, jazeker…
Om de belastingdienst gerust te stellen – ook Visa versa.
Google ~ Apple = WC papier ~ Dunlop (rubber) relatie.
@Johan
Google en Apple begonnen als vrienden. Google kon meekijken in de keuken van Apple, en toen Apple met de iPhone kwam, had Google met een vers geüpdatet Android meteen het antwoord klaar.
Het is een delicaat evenwicht, het werkt nu, ze hebben bepaalde afspraken gemaakt (ze werven geen personeel bij elkaar, iets wat normaal is voor partners maar niet voor vijanden), maar het kan makkelijk ontsporen.
Er worden geen markten verdeeld. Wel is er een soort natuurlijke verdeling: Apple richt zich op het hogere (rijkere) segment, minder aantallen maar wel met hogere marges. De rest, de vechtmarkt en de mensen die toch nooiut Apple zullen kopen, mag Google hebben.
@Henri
Ze zijn het altijd met elkaar oneens, tenzij het goed uitkomt dat ze het met elkaar eens zijn. Daarnaast hebben ze afspraken gemaakt zodat ze naast elkaar kunnen leven (samenleven gaat niet). Dat is toch een soort afhankelijkheid!
@Jurre
Google doet dat zelf en geheel vrijwillig! En het levert ze veel geld op, veel Mac / iPhone / iPad gebruikers zoeken via Google, en daar wordt Google blij en gelukkig van. Apple wordt blij en gelukkig van het geld van Google.
En wij (de consument) worden ook blij en gelukkig van de meeste deals tussen Apple en Google, want dat stopt vele potentiële rechtszaken.
“En wij (de consument) worden ook blij en gelukkig van de meeste deals tussen Apple en Google”
Ach Frank, wanneer 2 van oudsher datazuigende bedrijven hun krachten bundelen dan ben jij aan het eind een glazen mens.
Voor beide kun je beter alternatieven zoeken als je een klein beetje privacy wilt overhouden.
“En wij (de consument) worden ook blij en gelukkig van de meeste deals tussen Apple en Google”
Ach Frank, wanneer 2 van oudsher datazuigende bedrijven hun krachten bundelen dan ben jij aan het eind een glazen mens.
Voor beide kun je beter alternatieven zoeken als je een klein beetje privacy wilt overhouden.
@Jan: je vergelijkt appels met peren!
Apple verdient (sloten met) geld door het verkopen van spullen, muziek en software.
Google krijgt geen cent van jou, maar toch verdienen ze zeer goed aan jou! Zij maken namelijk jouw privégegevens (alles wat je on line doet, en als je een Android telefoon hebt, overal waar je bent en bent geweest) te gelde.
Verder moet je met alles wat je on line doet natuurlijk oppassen.