Ict-dienstverlener QNH heeft twee jaar geleden een intern netwerk opgezet voor werknemers die naast de dagelijkse werkzaamheden extra activiteiten met elkaar willen ondernemen: YoungQ. Twee van de initiatiefnemers vertellen hierover. Volgens hen is het belangrijkste ingrediënt voor succes dat het initiatief vanuit de werknemers zelf komt. Je moet er ‘gewoon voor gaan’.
Een aantal medewerkers van QNH wilde interessante activiteiten binnen het bedrijf organiseren voor young professionals. Business unit manager Mauk Meewis en consultant Frank van der Veer zaten al een tijdje met dat idee in hun hoofd en tijdens de QNH-wintersport, ongeveer twee jaar geleden, besloten ze daar echt iets mee te gaan doen. Van der Veer legt uit dat ze deze behoefte terugzagen bij meerdere collega’s vanuit verschillende afdelingen: ‘Ze wilden, over de verschillende afdelingen heen, elkaar vinden, kennis delen en leuke dingen samen doen.’
Uit dit idee werd YoungQ geboren. Meewis legt uit dat dit een netwerk binnen QNH is waar werknemers kennis en ervaringen kunnen delen en inspiratie kunnen opdoen. ‘We organiseren daar verschillende activiteiten voor, zoals workshops, sprekersavonden, borrels en we nemen deel aan sporttoernooien.’ Volgens Van der Veer heeft YoungQ drie uitgangspunten: Ten eerste moet het mensen met verschillende achtergronden bij elkaar brengen. Daarnaast moet het QNH meer zichtbaarheid geven, bijvoorbeeld door ook externen op een sprekersavond uit te nodigen. Hierbij is het van belang om inhoud met plezier te combineren.
Q&A-sessies
YoungQ heeft als doel om in ieder geval elke maand een activiteit te organiseren, maar dit kan ook een spontane borrel zijn. Tijdens alle activiteiten staat kennisdeling centraal. Zo wordt er ook geprobeerd om de werknemers in contact te brengen met directie en management. ‘Dit kan bijvoorbeeld een Q&A-sessie met de directie en het management zijn over de toekomstvisie voor QNH’, aldus Meewis. Van der Veer voegt toe dat dit ook in de vorm van een ‘op de barkruk met’-sessies kan zijn. ‘Daarbij kunnen er zowel formele als persoonlijke vragen worden gesteld aan het management.’ Meewis legt uit dat QNH een platte organisatie wil zijn en daarom gelooft in evenementen in deze vorm. ‘Op die manier worden mensen namelijk dichter bij elkaar gebracht.’ Ook komen er concrete ideeën voort uit deze sessies. Volgens Van der Veer is de indeling van de werkplekken daar geëvalueerd en op basis van de uitkomsten zijn er vervolgens aanpassingen gemaakt.
Nieuwe generatie werknemers
Vanuit recruitment-oogpunt levert YoungQ ook een belangrijke bijdrage, meent Meewis. ‘Om nieuwe mensen aan te trekken, is het niet alleen belangrijk dat de dagelijkse werkzaamheden uitdagend genoeg zijn, maar ook dat er extra activiteiten worden georganiseerd waarin het sociale aspect aan bod komt. Het is belangrijk om de nieuwe generatie werknemers actief met elkaar te verbinden. YoungQ is daarmee van toegevoegde waarde en een van de redenen om voor QNH te kiezen.’
YoungQ is ook voor de huidige medewerkers van toegevoegde waarde. De activiteiten van YoungQ brengt hen dichter bij elkaar. Volgens Meewis leer je elkaar beter kennen door de activiteiten binnen YoungQ, waardoor mensen elkaar gemakkelijker vinden en bij elkaar aankloppen. ‘Je weet dan wie waar kennis over heeft. Bovendien zijn veel collega’s consultants die dagelijks op pad zijn. Zij komen elkaar standaard veel minder tegen, daarom is dit voor hen extra belangrijk.’
Initiatief van werknemers
Dat dit project ook echt een succes is geworden, komt volgens de heren doordat het initiatief vanuit de werknemers zelf kwam. ‘De kracht zit er juist in dat het onze eigen inbreng is en dat het niet werd opgelegd’, zegt Van der Veer. ‘De directie heeft het initiatief overgenomen en heeft er budget voor vrij gemaakt. Daarnaast overleggen we met de directie over de thema’s die zij willen aankaarten met de evenementen. Uiteindelijk ligt de beslissing wel altijd bij ons. De directie ziet daar ook de toegevoegde waarde van in.’
Gewoon doen
Medewerkers binnen organisaties die ook een dergelijk programma willen opzetten, moeten er gewoon voor gaan en kijken waar het schip strandt, raadt Meewis aan. ‘De initiatieven die hieruit voortkomen, zorgen altijd voor positieve energie en daarom moet je er mee beginnen. Je moet vooral plezier met elkaar hebben en altijd doen wat je zelf leuk vindt.’ Van der Veer voegt toe dat het een reis is die je aangaat en ondertussen steeds meer ontdekt waar behoefte aan is. ‘Dat opent steeds meer deuren.’
Ik ben benieuwd hoe lang dit stand houdt. Mijn ervaring (weliswaar niet bij QNH) met dit soort initiatieven is dat er slechts enkele “brengers” en vooral veel “halers” zijn.
Na verloop van tijd hebben de brengers enerzijds hun verhalen wel verteld, en beginnen ze zich anderzijds te realiseren dat het (vanuit hun perspectief gezien althans) meer kost dan oplevert.
Wij zijn inmiddels ons derde jaar ingegaan en herkennen de uitdaging die jij noemt ook zeker. Doordat wij onze kerngroep, de ‘brengers’, constant verversen met nieuwe mensen blijft het enthousiasme en wordt het draagvlak breder. Daarnaast proberen wij steeds nieuwe thema’s aan te halen die aansluiten bij de mensen binnen onze organisatie, op die manier werken wij naar meer diversiteit in de totale doelgroep toe. Dan merk je vanzelf ook dat sommige dingen niet werken, die kun je meenemen in toekomstige overwegingen.