De plannen voor Hyperconnect, een nieuw communicatiesysteem van de Nederlandse Spoorwegen (NS), missen een betrouwbare functionaliteit voor noodoproepen. NS gaat een privaat-LTE-netwerk optuigen voor data en telefonie. Eind 2016 moet alle communicatie van de vervoerder over 4G gaan. Maar op dit moment is missiekritische communicatie, zoals noodoproepen, over de mobiele breedbandtechnologie long-term evolution (lte) nog niet mogelijk.
De Nederlandse Spoorwegen gaan alle communicatie bundelen en laten het via een private lte-verbinding Hyperconnect laten lopen. Dat staat in een zogenoemde rfi (request for information), als aanloop naar een aanbesteding voor de selectie van leveranciers.
Dit zogenoemde Hyperconnect Netwerk wordt het (virtueel) mobiele netwerk voor privaat gebruik door NS waarover alle bestaande, nieuwe en innovatieve mobielecommunicatietoepassingen op het gebied van mobiele data, mobiele telefonie en ‘push-to-talk’ gaan plaatsvinden.
Risico
Ook conducteurs en machinisten moeten over het lte-netwerk gaan communiceren. Dat is opmerkelijk, want missiekritische communicatie over lte is bijvoorbeeld nog niet mogelijk. Het risico bestaat dan dat een conducteur in nood niet direct in contact staat met de meldkamer. De normen voor lte voor missiekritische communicatie, MCC over LTE genaamd, worden op dit moment nog vastgesteld door een werkgroep van 3GPP (Workgroup SA6). Naar verwachting komt er pas na 2018 een standaard voor MCC over LTE.
Op dit moment zijn er ongeveer dertienduizend portofoons in gebruik bij de NS. De vervoerder verwacht dat lte goed genoeg zal zijn om deze portofoons de komende jaren uit te faseren en dat noodoproepen via een app op mobiele apparatuur kunnen worden gedaan. Daarbij wil NS push-to-talk (PTT)-technologie op het lte-netwerk inzetten, waarbij bepaalde vormen van communicatieverkeer, zoals bij noodsituaties en calamiteiten, in een netwerk prioriteit krijgen boven andere soorten verkeer.
Een woordvoerder van NS benadrukt dat het veel te vroeg is om conclusies te trekken over wat er schort aan de plannen voor een 4G-netwerk en de functionaliteit voor missiekritische communicatie. ‘Daarvoor is juist de rfi uitgezet: wij willen van de markt weten wat de technologische mogelijkheden zijn.’
Afwezigen
Het vakblad Verbinding meldt in een bericht op zijn website dat er afgelopen vrijdag een eerste, door NS georganiseerde informatiebijeenkomst is geweest. Opvallende afwezigen waren de vertegenwoordigers van bedrijven in de portofonie. Volgens het vakblad is de visie van NS dat veiligheidscommunicatie bij NS transformeert van een veelheid aan systemen en randapparaten naar één PTT-dienst, naast andere diensten, op het Hyperconnect Netwerk. PTT is één van de diensten op dit netwerk, waarbij medewerkers door middel van ‘commercial off the shelve’ device(s) van de dienst gebruik kunnen maken. Voor NS betekent dit dat alle huidige vormen van veiligheidscommunicatie op termijn door PTT vervangen zullen worden.
Teruggefloten
Henk van Beek, hoofdredacteur van het vakblad Verbinding dat gespecialiseerd is in missiekritische communicatie, volgt de veiligheid rond portofoons voor personeel van de NS al een aantal jaren. ‘Al twee keer is een aanbesteding van de NS voor noodapparatuur teruggefloten. De eerste keer omdat de tender niet goed in elkaar stak. De tweede keer heeft de rechter er een stokje voor gestoken. De advocaat van de NS vond toen dat de veiligheid van het personeel in gevaar zou komen als er geen goede portofoons zouden zijn. Nu, twee jaar later, kiest NS voor lte. Een techniek die nog niet geschikt is voor missiekritische doeleinden. Ik zou als conducteur op een trein niet zo heel blij worden van een app via 4G in plaats van een portofoon waarmee je direct om hulp kan roepen.’
Dat het mist in de RFI zou toch geen reden voor opwinding moeten zijn?
Een RFI is er mede voor bedoeld om je te laten informeren over mogelijkheden en onmogelijkheden door de markt, zodat je daar in je RFP, of Uitnodiging tot Inschrijving in het geval van een aanbesteding, rekening mee kan houden. Als LTE niet geschikt blijkt te zijn voor MCC dan kunnen ze daar in de aankomende periode rekening mee houden bij het verder inhoud geven van de aanbesteding. Prima dat dat nu helder wordt lijkt me.
Vodafone probeerde mij vorig jaar lte in mijn woonplaats in Duitsland aan te smeren. Ik kreeg het 25 dagen op proef. Dagelijks viel de communicatie twee a driemaal voor 5 a 7 minuten uit: geen telefoon, geen internet. Geen contact met de buitenwereld.
Geklaagd bij Vodafone: “He wat raar, je zit dicht bij de antenne, dus het signaal zou prima moeten zijn.” Dat was het ook, maar niet wanneer het enkele minuten uitviel. Alsof ze er niets van wisten, terwijl volgens discussies op internet dit probleem allang bekend was.
Gelukkig kon ik er binnen die 25 dagen zonder problemen vanaf. Mijn buren, die minder alert reageerden, zaten er voor twee jaar aan vast.
Kortom: Het was onbetrouwbaar en dus onbruikbaar.
Of het inmiddels beter is weet ik niet.
Ik ben eigenlijk erg benieuwd of de NS nu helemaal vergeten is om er iets over in de RFI te plaatsen of dat ze er al dan niet een vraag over hebben gesteld. Ik krijg hier de indruk dat er niet aan gedacht is. Wat op mij redelijk naief (of is het ambitieus?) overkomt, is, als men alle missiekritische info over dit nieuwe systeem wil laten verlopen terwijl de techniek dit nog niet aankan, met dat wel IN 2016 actief wil hebben. Daar kijk ik als ervaren business/ict-consultant en requirements man toch wel een beetje van op. Maar ja, als er niet écht iets aan de hand zou zijn, stond dit artikel hier toch ook niet?
@Wilco,
Uit het RFI blijkt dat ze er wel over hebben nagedacht. Deze quote (inclusief taalfout) is uit het RFI: “De visie van NS is dat veiligheidscommunicatie bij NS transformeert van een veelheid aan systemen en randapparaten naar één Push To Talk (PTT) dienst, naast andere diensten, op het Hyperconnect Netwerk. PTT is één van de diensten op dit netwerk, waarbij medewerkers door middel van ‘commercial off the shelve’ device(s) van de dienst gebruik kunnen maken. Voor NS betekend dit dat alle huidige vormen van veiligheidscommunicatie op termijn door PTT vervangen zullen worden, ieder met zijn eigen transitie tijdslijnen.”
Ze geven hier aan dat alles, ook de missiekritische communicatie, over Hyperconnect zal gaan. Over LTE dus. Dat terwijl LTE (zie ETSI workgroup SA6) nog niet klaar is met de normen. Op termijn zal LTE de standaard worden voor missiekritische communicatie, maar dat duurt nog tot minimaal 2018 (zie http://www.tandcca.com/Library/Documents/Broadband/TCCA TETRA LTE study P3C Final v1 1 Feb 15.pdf op pagina 16, hoofdstuk 5.2).
@Frans,
Je hebt een punt: het is slecht een RFI. Het kan dus alle kanten op. De realiteit is anders. Ik heb begrepen dat er al een test is geweest met een private LTE-oplossing. De plannen zijn dusdanig vergevorderd, dat deze RFI al bijna een tenderdocument is. Ik heb de documenten hier en het bestaat uit vijftien pdf’s. Dit is niet een vraagje uitzetten naar de markt, maar heel gericht een specifieke oplossing zoeken.
In hoeverre NS de tijdlijnen op elkaar afgestemd heeft is een vraag welke een politieke lading kan krijgen als de veiligheid van het personeel (en dus de reizigers) niet de eerste prioriteit is. Maar als de portofoon hierin het primaire communicatie kanaal is dan zou ik me als conducteur toch vooral zorgen maken over het feit dat deze in een situatie rapport niet direct een exacte locatie met een enkel PTT bericht geeft.