Van alle Europeanen zijn Nederlanders het meest bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken in ruil voor gratis diensten (50 procent). Ondanks dit zijn Nederlanders, in vergelijking met andere Europeanen, toch relatief goed geïnformeerd over het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven en instellingen.
De helft van de Nederlanders is dus bereid om hun gegevens in te leveren in ruil voor gratis online diensten, terwijl driekwart van de Spanjaarden en Italianen (66 procent) liever betaalt dan dat ze hun gegevens inleveren. Frankrijk volgt Nederland op de voet met 48 procent. De gegevens komen uit onderzoek naar big data in Europa dat in opdracht van Vodafone is uitgevoerd door TNS. Er zijn achtduizend Europeanen ondervraagd in acht verschillende landen, waaronder Nederland.
Volgens de onderzoekers zijn Nederlanders zeer bereid om persoonlijke gegevens te verstrekken en goed geïnformeerd over de verzameling en het gebruik van die data door bedrijven. Italianen en Engelsen zijn daarvan het minst op de hoogte.
‘Het onderzoek toont aan dat Europeanen bereid zijn hun gegevens te delen, zolang organisaties een duidelijke uitleg hebben over hoe en waarom ze gegevens willen analyseren’, aldus Dr. David Deissner, Director Strategy and Programmes bij Vodafone.
Privacy
Op de vraag wat organisaties kunnen doen om het vertrouwen van gebruikers te vergoten bij het beheren en beschermen van gegevens, zeggen Nederlanders dat bedrijven transparant moeten zijn (73 procent) en begrijpelijke taal moeten gebruiken (61 procent). Verder vinden Nederlanders dat het de mogelijkheid moet bieden om persoonlijke privacy instellingen te veranderen (55 procent) en dat er een certificering door een onafhankelijk test instituut moet zijn (48 procent).
Nederland is een veilig land en mensen die beschermd opgroeien zijn altijd minder bevreest en goed van vertrouwen. Dat noemen we ook wel naief.
En deze mensen zijn ook het meest verrast en verontwaardigd door misbruik ervan, terwijl voorvechters van privacy roepen “zie je wel, daar waren we al bang voor”.
Zoals met veel dingen loopt de VS vaak enkele jaren voorop of wat ons te wachten staat, ziektekostenverzekeringen die vrij zijn om je te mogen weigeren op basis van (dubieuze) risicoprofielen (je moeder is te dik, je koopt teveel snoep in de supermarkt), en keer op keer een baan wordt geweigerd omdat je 20 jaar geleden een keer bent opgepakt bij een ruzie, waarbij je onschuldig bent verklaard, maar je bent er toch mee besmet. Ze kiezen liever iemand die niet in aanraking is geweest met justitie. De buurman die kan zien wat je verdient en wat je voor je auto hebt betaald, en zo zijn er nog vele voorbeelden. Dit is de realiteit in de VS en zal ook onze realiteit zijn voor de toekomst.
Bij de Nationale Alert Centrale kunnen wij bovenstaande bevindingen bevestigen. Wij ervaren dat 1 op de 6 bezoekers van onze homepage bereid is zich in te schrijven en veel informatie achter te laten. Het is van groot belang dat je duidelijk aangeeft waar je de informatie voor gebruikt (uitsluitend ten dienste van de gebruiker) en vanzelfsprekend aan de hoogste privacy eisen voldoet. Gebruikers laten bij ons detail informatie achter over hun uitgaven, contracten en abonnementen. Een “instant reward” bieden wij niet, wel een langdurige service om je huishoudadministratie overzichtelijk en inzichtelijk te maken. De “reward” zit in overzichten en alerts voor afloop van contacten en abonnementen inclusief aanbiedingen om eventueel te verlengen of over te stappen. Het spreekt voor zich dat dit vertrouwen nooit geschaad kan worden.
Als er creaps of creapy websites om persoonlijke gegevens vragen die absoluut niet nodig zijn stuur ik altijd even een berichtje naar een digitale burgerrechten beweging. En vaak sturen zij het dan door naar de Commissie Bescherming Privacy gegevens.
@Peter
En al wat vernomen?
Hou ze aan het werk hé en hou ons (zeker) op de hoogte.
Jaaaa… jongen/meisje, met Peter valt niet te spotten, …beware.