Jongeren reizen over ongeveer tien jaar in zelfrijdende auto's. Dat is een toekomstscenario dat ze schetsen in onderzoek naar Europese mobiliteit dat is opgezet door documentdienstverlener Xerox. Daaruit blijkt dat een derde (32 procent) van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar verwacht dat ze in 2025 gebruik zullen maken van autonoom rijdende auto's.
Verder zegt vier op de tien jongeren (41 procent) van de zogenoemde Generatie Z dat ze niet meer met contact geld zullen betalen voor vervoersbewijzen. De helft (51 procent) denkt dat het vervoeraanbod een cruciale factor speelt in de keuze van hun woon- en werkplaats.
Volgens de onderzoekers zijn de Fransen vaak de eersten die een nieuwe vervoerstechnologie omarmen. In Straatsburg plant bijvoorbeeld 51 procent van de Franse geënquêteerden hun reis met behulp van smartphones en tablets. Ongeveer een kwart van de Franse bevolking maakt al gebruik van betaalmethoden zonder contant geld, zoals contactloos betalen en apps. Bij de Duitsers bedraagt dat percentage maar acht procent.’ Drie op de tien mensen maakt gebruik van apps om de verkeerssituatie en de dienstregeling te bekijken (respectievelijk 33 en 29 procent), 29 procent boekt een reis via zijn mobiel.
Data-analyse
De onderzoekers stellen verder dat er veel manieren zijn onderzocht waarop data-analytics voor verbeteringen van mobiliteit kan zorgen: milieuvriendelijker vervoer, betere klantervaringen en maatwerk. Het hele rapport is hier te downloaden.
Deze gegevens komen uit onderzoek onder 1200 personen in 12 steden in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitslanden België. Het valt de onderzoekers op dat met name de Fransen zich met vervoersproblemen bezighouden.
De zelfrijdende auto’s zijn 99% veilig maar het lukt ze nog niet om die laatste 1% dusdanig te verminderen dat er een acceptabel risico is. (Dus 99,9999% zekerheid) Dat er regelmatig met de ongelukken testmodellen gebeuren wordt niet bepaald aan de grote klok gehangen terwijl het wel degelijk van belang is dat die informatie algemeen bekend wordt.