Organisaties die niet strategisch investeren in nieuwe technologie voor cruciale bedrijfsonderdelen lopen het risico groeikansen te missen. Dat is een van de belangrijkste bevindingen uit een recent onderzoek van Dell. Daarin wordt gesteld dat investeringen in technologie niet alleen de operationele efficiëntie kunnen verbeteren, maar ook een indrukwekkende omzetstijging kunnen opleveren.
Over deze blogger
Shelly Kramer is de oprichter en CEO van V3 Integrated Marketing. Ze is een marketingveteraan met meer dan 20 jaar ervaring en werd meerdere keren door Forbes erkend, waaronder recent als een van de Top 40 Social Selling Marketing Experts en de Top 50 Social Media Influencers. Haar blog is door Forbes opgenomen in de Top 20 Beste Marketing en Social Media Blogs en PostRank noemt het een van de Top 100 meest boeiende Social Media Blogs.
Deze onderzoeksresultaten komen uit de tweede jaarlijkse Global Technology Index (GTAI 2015) van Dell. Dit rapport is gebaseerd op onderzoek onder 2.900 business en IT-beslissers in mid-market organisaties (100 tot 4.999 medewerkers), verdeeld over meerdere markten in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië en Australië. Het onderzoek is opgezet om een beter begrip te krijgen van de factoren die de adoptie beïnvloeden van belangrijke technologische ontwikkelingen, zoals cloud, mobility, big data en security. Bedrijven die deze technologie nog niet op grote schaal adopteren, moeten zich zorgen maken. Uit het onderzoek blijkt dat bij bedrijven, die actief investeren in deze vier grote technologieën, de omzetstijging gemiddeld 53 procent hoger ligt.
Het is misschien hoog tijd om eens serieus na te denken wat technologie voor uw organisatie kan betekenen, nu en in de toekomst. Net zo belangrijk is te onderzoeken wat uw concurrenten doen op technologiegebied en welk concurrentievoordeel dit ze kan opleveren.
Cloud vergroot efficiëntie en omzetgroei
De adoptie van cloudtechnologie heeft de potentie om de organisatorische en operationele efficiëntie te verbeteren. De respondenten in het onderzoek noemden als de drie belangrijkste voordelen:
• Kostenbesparing (42 procent)
• Efficiënter werken (40 procent)
• Betere inzet IT-middelen (38 procent)
Maar nog mooier dan al deze voordelen: het onderzoek toont ook aan dat bedrijven die actief van de cloud gebruikmaken, een veel hogere omzetgroei hebben. Dit is een toename van 46 procent voor on-premise cloud en 51 procent als er off-premises cloudtechnologie wordt gebruikt.
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat cloudadoptie grotendeels wordt gedreven door de verwachting van een hogere organisatorische snelheid en een betere medewerkerstevredenheid. Samen met die hogere omzetgroei, zou dat genoeg moeten zijn om iedereen over te halen die nog twijfelt over de cloud.
Mobiliteit stimuleert groei
Organisaties die een mobiliteitsstrategie voeren, zien ook een omzetgroei door de verhoogde efficiëntie, de verbeterde bedrijfsprocessen en dankzij minder papierwerk. De studie wijst uit dat de bedrijven die mobiele technologie gebruiken een 44 procent hogere omzetgroei hebben dan bedrijven die dat niet doen. Het effectief inzetten van een BYOD-programma kan bovendien voor een nog meer indrukwekkende omzetgroei zorgen van 53 procent.
De resultaten op het gebied van mobiliteit zijn helaas enigszins vertroebeld. De effectiviteit van BYOD wordt namelijk beperkt door de angst voor potentiële beveiligingsproblemen als gevolg van het toestaan van zakelijk gebruik van persoonlijke mobiele devices.
De opmerking dat het enthousiasme voor BYOD afneemt, zal voor velen een verrassing zijn. Het gebruik van persoonlijke mobiele devices op de werkvloer kreeg de laatste jaren immers bijzonder veel aandacht. Mogelijke redenen hiervoor zijn wellicht de lagere kosten voor mobiele apparaten en de behoefte van bedrijven om meer controle uit toe oefenen op de toegang tot de bedrijfsmiddelen. Ik ben heel benieuwd hoe medewerkers zonder BYOD-beleid zich voelen, en of het gebruik van Shadow IT hierdoor zal stijgen.
Grote omzetgroei door big data
Het onderzoek toont verder aan dat organisaties die het gebruik van big data omarmen, gemiddeld een 50 procent hogere omzetgroei hebben dan degenen die dat niet doen. Op zich is dat niet verrassend. De integratie van big data in de bedrijfsvoering en het gebruik van data om strategische beslissingen te nemen, is steeds gangbaarder voor bedrijven van elke omvang. De respondenten van het onderzoek onderschrijven dit. 41 procent zegt dat big data heeft geresulteerd in verbeterde targeting en een verhoogde ROI van hun marketinginspanningen.
Ook niet verwonderlijk is dat er nog veel werk te verzetten is op dit gebied. De vooruitgang bij het volledig benutten van de kracht van big data is op zijn zachtst gezegd nog bescheiden. Bijna de helft (44 procent) van de respondenten geeft aan nog steeds niet te weten wat de beste manier is om waarde te halen uit de overvloed aan informatie die zij tot hun beschikking hebben.
Laten we eerlijk zijn; de wetenschap van big data staat nog steeds in de kinderschoenen. Maar als we de resultaten van het onderzoek van Dell mogen geloven, dan hebben de bedrijven die daar verder mee zijn de potentie om hiermee spectaculaire omzetstijgingen te realiseren.
Veiligheid als concurrentievoordeel
De uitdagingen voor de digitale beveiliging van bedrijven zullen ongetwijfeld stijgen voor alle organisaties. Veel van hen zien inmiddels in dat het strategisch investeren in security een concurrentievoordeel kan opleveren, in plaats van het te zien een last. Zoals de volgende infographic uit het onderzoek laat zien, denken bijna acht van de tien respondenten dat security ervoor zorgt dat de organisatie beter op marktsituaties kan reageren.
Het resultaat is dat een toenemend aantal business managers van bedrijven vindt dat het invoeren van krachtige security-maatregelen meer vertrouwen geeft om te innoveren. En dit levert weer concurrentievoordelen op. Paradoxaal genoeg zijn de zorgen over security en de bijkomende kosten voor veel organisaties tegelijk ook de grootste obstakels voor de adoptie van cloud, mobile en big data.
Technologie bepalend voor omzet
Het GTAI-onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen het gebruik van technologie en een daaruit voortvloeiende omzetgroei. De voordelen van strategisch investeren in ‘de grote vier’ technologietrends van cloud, data, mobile en security worden gezien als meer dan enkel efficiëntieverbetering en tijdsbesparing. Het gebruik van deze technologieën maakt middelen vrij die organisaties in staat stellen om te investeren in andere gebieden van het bedrijf. En dit kan weer een directe invloed hebben op de omzetgroei.
Verder blijkt uit het onderzoek dat business managers de adoptie van big data en mobiliteit bevorderen, terwijl projecten voor cloud en security meer raakvlakken hebben met IT-managers. Organisaties die de belangen van het C-level management op het gebied van big data en mobiliteit verenigen met het IT-team als het gaat om cloud en security, zullen in de toekomst het meest succesvol zijn. Een hogere productiviteit en meer winstgevendheid zijn hier duidelijk de grootste voordelen.
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden in The Global Technology Adoption Index 2015.
Omgekeerde wereld! Technologie verandert je bedrijfsvoering NIET, je moet eerst je bedrijfsvoering innoveren en in dat kader kijk je welke middelen je kunnen helpen.
1- Cloud vergroot efficiëntie en omzetgroei: Cloud is een middel….je omzetgroei komt door het verbeteren van je bedrijfsvoering op verschillende fronten.
2- Voordelen van Cloud; Kostenbesparing (42 procent): Leg dit voor aan een Cloud architect, hij zal lachen! Cloud is a.b.s.o.l.u.u.t. NIET voordeliger,
3- Voordelen van Cloud; Efficiënter werken (40 procent): Tja! Het klinkt als: als je in (bijvoorbeeld) BMW rijdt dan rijd je efficiënter dan wanneer je in Toyota rijd! Heeft dit met het soort van de auto te maken of met mijn rijstijl? Bij het innoveren van je bedrijfsvoering denk je ook aan efficiënter werken. Cloud lost dit niet op maar kan bijdragen aan de realisatie van je doelstellingen rondom efficiëntie.
Kortom, Technologie is bepalend voor omzet wanneer je eerst een visie hebt hoe je je bedrijfsvoering moet veranderen. Technologie moet je zien als middel.
Reza,
Helemaal mee eens!
Ga naar de bank en vraag om een lening.
Wat vragen ze eerst – een juist bedrijfsplan of bent u ook actief met de ‘nieuwste’ technologie?
Jazeker, we schoppen er eerst alle werknemers eruit.
Het artikel is karakteristiek voor een werknemer die de bedrijfsdoelstelling niet kent.
Tevens ‘ruik’ ik een tunnel-view en dat is gevaarlijk, zeker als je in de marketing ‘zit’.
Haar/zijn werkgever: Make money, do not spend our money.
Hij/zij: maar daar heb ik technologie voor nodig… bla, bla…
Werkgever: Heb je al en nu Wegwezen – of kom met argumenten (lees: 10~15% plus).
Kortom, schrijf een plan, begrijpelijk voor iedereen en in zo min mogelijk woorden!
Het gaat niet over de technologie, het gaat over: how to make (quick) MORE money!
Dag Reza,
Ondanks dat ik ook niet van dit soort algemene verhalen houdt, zijn sommige dingen wel subtiel beschreven.
(1)
Het is niet zo dat je omzet groeit omdat je cloud computing omarmt, maar dat bedrijven die nieuwe technologie omarmen hun omzet zien groeien. Daarnaast zie je nog wel eens dat traditionele manieren van werken de data lastiger bereikbaar maken voor geautoriseerde mensen, door nieuwe manieren te omarmen is dat ontsluiten makkelijker geworden en werkt dus organisatie dus efficienter. Maar het kan ook zijn doordat een bedrijf meer gebruikt maakt van moderne mogelijkheden daarmee aantrekkelijker worden voor jongere (talentvolle?) werknemers.
(2)
Ook hier gaat het niet om een bewering van Shelly, maar om “De respondenten in het onderzoek noemden als de drie belangrijkste voordelen:”. Dus de perceptie is dat je met cloud kosten bespaart.
Nu kun je dit soort eigenschappen niet toekennen aan “cloud” of “big data” om de simpele reden dat die in zichzelf niet bestaan, uiteindelijk is het een dienst / product die jou mogelijk deze voordelen kan geven. In dat kader vind ik “Cloud is a.b.s.o.l.u.u.t. NIET voordeliger” een uitspraak die je wellicht wat kan nuanceren, want of een clouddienst voordeliger is of niet kun je pas als je een daadwerkelijke vergelijking in gaat.
Voorbeeld : AWS levert nu een T nano server voor nog geen 3 euro per maand als je deze voor 3 jaar afneemt. Zelfs met de goedkoopste hardware en voordeligste stroom tarieven kun je zelf geen server beschikbaar stellen die goedkoper is. Ga je alles doen via een leverancier zoals AWS dan kun je mogelijk meer kwijt zijn dan zelf doen. Kijk bijvoorbeeld naar een business case van Tweakers. Zij gebruiken de faciliteiten van een (gesponsord) data center met eigen ijzer. Daar is een cloudprovider inderdaad niet goedkoper. Je kunt het dus gewoonweg niet stellen dat “cloud” duurder of goedkoper is.
Als ik kijk naar mijn bedrijf dan is cloud computing (bij AWS / Azure / GCP) wel degelijk goedkoper dan zelf doen en zou ik daar altijd voor kiezen.
3)
Ik denk dat je met je voorbeeld het een beetje te simpel voorstelt en ik zal dit duidelijk maken met een voorbeeld.
Bedrijf A wil geen “cloud” : Zij schaffen servers aan, nemen software licenties (bijvoorbeeld van VMWare en Microsoft) brengen deze onder bij een data center van een derden partij, richten de boel in en beheren deze zelf. Het data center (die heb je praktisch in alle gevallen nodig omdat je benodigde bandbreedte vaak niet on-premises kunt realiseren) regelt hosting / bandbreedte / koeling en fysieke beveiliging. Als dingen stuk gaan aan de server moeten ze zelf even naar het data center toe om dat te fixen.
Bedrijf B kiest voor de “cloud”, zij nemen een account en richten de boel in.
Los van kosten zie je dat B efficienter is.
Of je omzet stijgt hangt af van hoe populair je product of dienst is (oorzaak en gevolg), de relatie met technologie moet onderzocht worden.
Henri,
Al een aantal jaren discussiëren we hier op Computable en ondanks vele voorbeelden en discussies zie ik nog steeds dat we vanuit verschillende paradigma`s naar een aantal zaken zoals Cloud, Architectuur, TCO etc kijken. Nog een poging dan 🙂
1- Nieuwe technologie omarmen heeft niks met de omzetgroei te maken. Als je je bedrijfsvoering en product innoveert dan kun je van de nieuwe technologieën gebruik maken om je strategie uit te voeren en je doelstelling te bereiken. Nieuwe technologie zijn middelen en voor je nieuwe strategie heb je de juiste en nieuwe middelen/gereedschappen nodig. D.w.z. Cloud verandert je omzetgroei niet zolang je volgens oude economie je bedrijfsvoering doet.
2- Cloud is zeker niet goedkoper en dat moet jij al zeker als Cloud architect weten. In dit kader heb ik het over de kosten van alles in de keten. In jouw voorbeeld kijk je naar de kosten van een server maar achter, rond en na die server en zijn diensten zijn er nog vele andere zaken die de kosten bepalen. Ik heb het niet alleen over de technische zaken maar ook de maatregelen rondom beveiliging, exit strategie, wetgeving en nog vele andere zaken. Denk in de termen van “keten” en niet “server” Henri.
3- In je voorbeeld maak je een groot denkfout. Als je het over Bedrijf A hebt dan heb je het over een bedrijf dat geen bestaande ict diensten en infrastructuur heeft. In dit geval “zou” Cloud een oplossing zijn die beter bij de situatie van het bedrijf past. Of je met deze keuze goedkoper uitkomt dan moet je per geval berekenen.
We hebben het in de meeste artikelen en ook in dit onderzoek over bedrijven die al en infrastructuur hebben. Dit is totaal anders Henri.
Voor de duidelijkheid …ik zie veel voordelen in het gebruiken van Cloud diensten maar dat moet ook per case, situatie, klant en nog wat andere zaken bekeken worden.
Reza,
Als vrienden kunnen we het prima vinden met elkaar, maar qua discussie lijken we wel blind voor elkaars argumenten. Je stelt dat wij vanuit verschillende paradigma’s naar cloud en architectuur kijken en dat we daarom verschillende antwoorden op vragen hebben, maar dat is in dit geval niet zo (of is dat een paradigma?). Wat ik stel staat los van een paradigma. Dit gaat gewoon om redenatie.
Ik schrijf bij 1 niet dat als bedrijven dat omzet stijgt doordat een bedrijf nieuwe technologie omarmt, maar dat bedrijven die nieuwe technologie gebruiken vaak ook bedrijven zijn die hun omzet zien stijgen. Dus geen oorzaak en gevolg maar correlatie!
2: Heb je wel gelezen wat ik schreef? Ik schreef dat je niet kunt stellen dat cloud goedkoper OF duurder is dan niet cloud, domweg omdat cloud niet bestaat. Je kunt pas vergelijken als je man en paard noemt, en om een voorbeeld te geven DAT een cloud provider zoals Amazon omarmen goedkoper kan zijn dan het niet toepassen van een cloud provider *ongeacht* de keten: Als jij als dienst hebt dat je grote groepen mensen op een bepaald moment -bijvoorbeeld tijdens een TV programma- kunt laten stemmen dan zal cloud bijvoorbeeld AWS *altijd* goedkoper zijn om dit te realiseren omdat je een enorme piek op moet vangen op cruciale momenten maar op overgrote deel van de tijd *geen* behoefte hebt aan capaciteit. Dus nogmaals je kunt niet stellen dat cloud goedkoper of duurder is, dat is mijn punt.
3) Reza, ik geef gewoon *een* voorbeeld om aan te geven dat jouw vergelijking van “wat maakt het nu uit wat voor auto je gebruikt hoe efficient je bent” geen goed voorbeeld is. Het is inderdaad niet zo dat de keuze voor cloud altijd efficient is, maar er zijn zeker voorbeelden te noemen waar een cloud dus heel efficient is.
Jouw eerste voorbeeld tussen Toyota en BMW was gewoon niet handig gekozen, je had niet de merknaam als verschil moeten stellen maar het *soort* wagen, bijv. Personen auto versus Vrachtwagen. Als je met je gezin op vakantie wil is een auto efficienter, als je 500 servers wil verplaatsen een vrachtauto.
Een cloud provider is niet voor iedereen de beste keuze op ieder moment, en dat moet inderdaad per case, situatie en andere zaken bekeken worden, dat dan weer wel 🙂
Jeetje,
Reze & Hemri,
Als ik de manager was van jullie 2…
Denk je nu echt dat ‘iemand’ dit leest – ’n beetje werkgever gooit jullie er direct uit.
Zo heb ik nog een marketingplan m.b.t fotorolletjes (74 pagina’s – uit 1997).
Na een Goed gesprek met de CEO die 1-maal per jaar overkwam uit Japan…
Quote: I do not care about the plan, just make them (landen) sell like hell~! en dat ging over Europa.
Later kreeg ik er de VS bij maar toen was het tij (analoge fotografie) niet meer te keren).
Die kant gaat het met jullie 2 ook op.
Interessant, vrienden die het niet met elkaar eens zijn maar eigenlijk precies hetzelfde zeggen met andere woorden. Reza heeft een punt door te stellen dat je de omzet alleen kunt vergroten als je meer produceert. Henri verkoopt de overproductie aan feestneuzen die overgebleven zijn van het carnaval van vorig jaar als peniskoker aan de inboorlingen. Een paradigma is een zienswijze, het is dus maar hoe je tegen het middel dat de ‘feestvreugde’ verhoogd aan kijkt.
En het verhaal van de oude en nieuwe economie heb ik ook al eens gehoord als we kijken naar de feestneus van paradigma verschuivingen met Keynes en Friedman. Prognose versus rendement gaat om de investeringen, mensen of middelen?