Het Rotterdamse technologie-bedrijf Drukzo neemt afscheid van de traditionele arbeidscontracten. Hierdoor zijn medewerkers niet langer gebonden aan vaste werktijden, een vast aantal vakantiedagen en een concurrentiebeding. Hun salaris wordt vastgesteld op basis van prestatie in plaats van een salarishuisindexering, leeftijd of ervaring. Drukzo heeft wel een overeenkomst met de medewerkers, deze is vooral gebaseerd op gelijkwaardigheid.
Als, naar eigen zeggen, eerste bedrijf in Nederland gooit het dochterbedrijf van Helloprint de arbeidsovereenkomst overboord. Hiermee geven zij medewerkers alle vrijheid in werktijden en vakantiedagen en zijn werknemers niet gebonden aan een concurrentiebeding. Als een medewerker zijn werk wil doen vanaf het strand in Brazilië, is dat mogelijk. Daarnaast wordt hun salaris gebaseerd op prestatie in plaats van leeftijd of ervaring.
Het e-commerce bedrijf, dat in 2013 werd opgericht, merkte dat het arbeidscontract niet meer aansloot op de behoefte van de jongere generatie professionals. ‘Uit deze generatie medewerkers halen we simpelweg niet het optimale met een standaard arbeidscontract waarin van alles van bovenaf wordt opgelegd’, aldus Hans Scheffer, ceo van Drukzo.
Bestaande overeenkomst
Drukzo heeft nog steeds een overeenkomst met zijn medewerkers, maar die is meer gebaseerd op gelijkwaardigheid dan op het hiërarchische principe van werkgever en werknemer. Ze spreken van een ‘samenwerkingsovereenkomst’ tussen het bedrijf en de teamleden. Deze overeenkomst is opgesteld door advocatenkantoor Dvdw uit Rotterdam. Wettelijk gezien moet een dergelijke overeenkomst minimaal uit een aantal zaken bestaan. ‘Onze opdracht was juist: zet alleen het broodnodige op papier zodat de medewerkers wel weten waar zij aan toe zijn, maar zonder dat zij worden beperkt in hun werkzaamheden en de invulling hiervan’, aldus Rob Simons, advocaat bij Dvdw.
Drukzo is een dochterbedrijf van Helloprint. Laatstgenoemde organisatie is in 2013 opgericht, actief in Nederland, België, Spanje, Verenigd Koninkriijk en Frankrijk en groeit nog steeds. Helloprint is dit jaar genomineerd voor de Deloitte Fast 50 Rising Star, de Loey Starters Award en de Sprout Challenger 50. Het bedrijf heeft inmiddels 75 jonge professionals in dienst die uit vijftien verschillende landen werken.