Het wordt een mooi jaar. Daar ben ik, na een blik in mijn agenda voor alleen de eerste maand van het nieuwe jaar, al van overtuigd. Al die afspraken met resellers tonen wel aan dat er weer groei in de it-markt voor het mkb zit. Na een jaar van huilen met de pet op (2014) en een jaar van langzaam opkrabbelen (2015), voorzie ik voor 2016 enorm veel kansen. En dan met name op het gebied van cloud en business continuity, want dat daar nog veel te winnen is, merk ik nu al elke dag.
Het afgelopen jaar waren de nieuwsberichten over grote it-verstoringen schering en inslag. KPN, Vodafone, Ziggo: alle drie kampten zij, en hun klanten, in 2015 met problemen doordat hun systemen gedurende lange tijd stillagen. Ook de mkb’er heeft dit gelezen, of er zelfs hinder van ondervonden, waardoor men bang is voor de eventuele schade die dit kan veroorzaken. Twee jaar geleden was een back-up vaak het enige dat klaarstond voor dergelijke grote storingen. Tegenwoordig neemt de mkb’er echter steeds minder genoegen met een niet-functionerend systeem. Altijd en overal doorwerken is steeds normaler. Het is echter aan de reseller om de mkb’er te confronteren met de opties van een cloudoplossing die deze mogelijkheden biedt.
Bieden wat de klant níét vraagt
Voor de reseller verandert de rol in 2016 dus ook. Niet meer ‘dozen en licenties schuiven’, maar echt proactief meedenken met de eindklant. De reseller gaat van productkenner naar probleemoplosser. Als die mkb’er van de reseller hoort dat het wél mogelijk is om door te werken als je systeem onverhoopt een storing heeft, is hij snel overtuigd. En zeker als hij hoort wat hem dat qua schade en kosten kan besparen. Resellers die alleen bieden wat de klant vraagt, veranderen niets. En belangrijker nog: die lopen kansen mis. Want die mkb’er wil zich echt wel onderscheiden van de concurrent. Hij wil echt wel dat hij altijd bij zijn data kan, ook als de internetverbinding niet meer werkt. En hij wil echt wel dat hij geen schade oploopt bij een storing. Er is alleen iemand nodig die hem kan vertellen hoe. Precies: de ondernemende reseller.
Een ding is zeker: alleen een back-up-oplossing is in 2016 niet meer genoeg. Er zijn business continuity-oplossingen die het voor het mkb mogelijk maken altijd door te werken. Zolang de eindklant echter onwetend is over de mogelijkheden, vraagt hij ook niet naar een oplossing. Dus resellers, informeer en denk mee. En zorg dat die mkb’er van ‘onwetend’ naar ‘ontzorgd’ gaat. Als dat goed gebeurt, ben ik er zeker van dat mijn agenda, en die van resellers, ook de komende maanden flink gevuld blijft. Pak die kansen!
Door Lex Fabistas, operationeel directeur bij Portland