Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de penibele situatie voor printerproducenten.
HP heeft zichzelf opgedeeld in een enterprisefirma en een pc- plus printerproducent. Printerbedrijf Lexmark overweegt volgens bronnen bij persbureau Reuters om zich op te delen; in een hardware- en daarnaast een softwaretak. Het is een bekend gegeven dat printen al jaren aan het afnemen is. Het papierloze kantoor is echter ook al jaren een utopie. Of een illusie, afhankelijk van wie erover spreekt.
Toch zitten printerfabrikanten in het nauw. De ene na de andere partij breidt zijn activiteiten dan ook uit om niet alleen maar document-endpoint te zijn; voor domweg afdrukken. Inscannen, informatiebeheer, documentstromen, dienstverlening, en meer activiteiten worden ontplooid. On-demand betaald cloudprinting van Xerox-dochter Veenman is een voorbeeld van een geheel nieuwe aanpak. Een andere optie is printing af te splitsen, dan wel door te verkopen zoals IBM jaren terug al heeft gedaan in een constructie met de uiteindelijke koper Ricoh. Hoe dan ook, de printerfabrikanten zitten in het nauw. Wat vind jij?
De industrie is zich al jaren van bewust dat de business zoals deze er nu is alleen maar verder zal krimpen. Op zich is dat natuurlijk heel uitdagend om enerzijds een strategie van krimp te omarmen aan de andere te werken aan een transitie naar de volgende periode. Ik heb heel veel respect voor grote bedrijven die zo’n transitie kunnen maken en dat vergt nu echt leiderschap en visie. De markt zal niet verdwijnen en daarnaast zijn er wel weer kansen. Het probleem met innovatie is echter dat deze zeer onzeker is en vele vijanden kent.
Niemand heeft op dit vlak de wijsheid in pacht. De toekomst is onzeker, maar wel heel interessant. Als je goede ideeën hebt, is dit het moment om ze te delen met fabrikanten die ontvankelijk hiervoor zijn.
Het is een kwestie van tijd, maar papier is ten dode opgeschreven. Het is net zoiets als TV, Vraag eens in de groep 18-35 wat TV is, en ze kijken je nu al raar aan. Dat zal ook voor papier gelden. Door de crisis zijn een aantal efficiëntie slagen in de 2 grootste administratieve bedrijfstakken ter wereld, versneld doorgezet; de financiele wereld en de overheid. En daar komen geen banen of andere dingen voor terug, dat is dom wensdenken. Kijk gewoon naar je brievenbus, daar komt steeds minder spannends in, alles verschuift naar het internet, of je het nu leuk vindt of niet. Zodra printen voorbij is, zal scannen ook voorbij zijn.
Als deze partijen nog enige rol willen hebben, zullen ze echt moeten transfomeren naar een complete andere markt: 3D-printing, IoT, etc….Blijven hangen is echt geen optie meer.
Ik denk dat het een juiste observatie is. Het is opmerkelijk dat een hele industrie weigert om een omslag te maken welke aansluit op de markt. Opschuiven naar het reguliere ICT werkveld is geen echte optie voor printerfabrikanten en is zeker geen innovatie. Onder druk wordt alles vloeibaar en dat zal ook hier straks zichtbaar worden. Veenman heeft als relatieve kleine speler het voortouw genomen vorige week. Appellerend aan de behoefte van de gebruikers van dit moment hebben wij ,Veenman, ons “cloud printing oplossing” Innoprint gelanceerd vorige week . Een eerste aanzet tot meer maar verbazingwekkend dat andere “printerfabrikanten” niet veel eerder met echte innovaties komen. Oplossingen “embedded in het device” is niet waar de gebruiker echt op zit te wachten. Misschien komt het omdat bedrijven als Veenman dichter op de markt zitten en meer inzetten op de digitalisering van informatie binnen bedrijven.Het IoT biedt veel mogelijkheden indien je mee beweegt met de vraag in de markt. Negeren of wegkijken is geen optie!
@Atilla
“Het is een kwestie van tijd, maar papier is ten dode opgeschreven.”
Dat riepen ze in de jaren 80 (van de vorige eeuw) al, en kijk eens: we gebruiken nu meer papier dan toen! Ik heb wel de indruk dat we over de top heen zijn, maar ik zie papier nog lang niet helemaal verdwijnen.
“Het is net zoiets als TV, Vraag eens in de groep 18-35 wat TV is, en ze kijken je nu al raar aan.”
Wat een onzin! Iedereen weet wat tv is, van 3 tot 103, en de tv blijft ook, de tv gaat nooit meer weg.
Wat wel weggaat, is 90% van de tv uitzendingen op vaste tijden, zoals we nu kennen. Kinderen weten precies wat tv is, wat tv uitzendingen zijn, maar ze weten ook wat NetFlix en YouTube is. De gewone tv uitzendingen zijn overigens nog lang niet weg, en met belangrijke sportwedstrijden zit het hele land op hetzelfde moment aan de buis (wat al lang geen buis meer is) gekluisterd…
Printerfabrikanten moeten de richting van document management op. Niet domweg printen, maar platte tekst van de juiste opmaak voorzien en alleen printen als iemand iets op papier moet hebben. Scannen en digitaal archiveren in plaats van kopiëren. Papierstromen vervangen door digitale documentstromen. En zorgen dat jouw oplossing standaard kan samenwerken met hoofdrolspelers in de ICT, zoals CRM systemen, ERP pakketten, …
@Frank @Atilla Niets is absoluut zwart of wit. Inderdaad wordt er al meer dan dertig jaar over het papierloze kantoor gesproken en zijn heel lang alleen maar grotere hoeveelheden papier geproduceerd. Toch is er sinds een aantal jaren toch een kentering gaande. Alleen al de kranten die steeds minder verkocht worden, maar tegelijk onze communicatie die steeds meer digitaal wordt. Zelf werk ik inmiddels (ongemerkt) vrijwel geheel papierloos: meer dan een schrijfblok per jaar gebruik ik niet, en meer dan tien pagina’s print ik niet per jaar. Mijn iPad vervangt in de praktijk vrijwel alles wat ik anders op papier meegenomen zou hebben. Zo is ook het ziekenhuis in Orkney (Schotland) al een aantal jaren geleden overgegaan op iPads, wat in het eerste jaar een flinke besparing op papier, printers en onderhoud betekende. En hoeveel ziekenhuizen zijn niet overgegaan op het scannen van de dossiers?
Een jaar of 18 geleden werkte ik op een repro-afdeling mee aan een project voor printing-on-demand, waarmee in die tijd al heel veel standaard drukwerk vervangen kon worden. Als ik me niet vergis bood Xerox op hun systemen ook documentmanagement aan. Jammer genoeg hadden wij dat niet want naar mijn idee was het een gouden greep, vooral omdat het los van het printen ingezet kon worden. Elektronisch doorzoeken van documenten en boeken, en alleen dat boekwerk laten drukken die van toepassing zijn voor bijvoorbeeld een studiegroep, in een oplage van hoogstens tientallen exemplaren. Ook zonder het printen prima toepasbaar als centraal documentenarchief.
Papier zal over vijfentwintig jaar nog heel beperkt gebruikt worden, maar verdwijnen zal het nooit, alhoewel er ook papierloze wc’s bestaan…