Het personeelsverloop van it-consultancybedrijf myBrand ligt om en nabij de 3 procent. Dat is laag in vergelijking met de gemiddelde 15 procent in de rest van de branche. Daarnaast behaalde myBrand de Computable100 in de deelcategorie ‘Meest geliefde werkgever’. De hr-manager en de algemeen directeur van myBrand, Lisette Bourgonje en Seger Theuns, leggen uit dat dit lage verloop onder andere verklaard kan worden door het myCoaching-programma dat het bedrijf heeft opgezet.
Ongeveer 3 procent van de werknemers van it-consultancybedrijf myBrand verlaat het bedrijf weer. Dit personeelsverloop ligt een stuk lager dan het branche-gemiddelde van 15 procent. Volgens de hr-manager van het bedrijf, Lisette Bourgonje, heeft dat de maken met het bedrijfsmodel en de bedrijfscultuur. ‘Autonomie staat bij ons centraal en het bedrijf is bottom-up georganiseerd.’
Algemeen directeur Seger Theuns voegt toe dat dit terug te zien is in de het vestigingsmodel. ‘De medewerkers zijn over drie vestigingen verspreid en dat is weer sociaal ingericht. Zo zijn er maximaal honderd mensen op één vestiging, zodat je geen nummer bent, maar echt wordt opgemerkt. We willen niet het risico lopen dat mensen in anonimiteit vervallen.’
myCoaching
Daarnaast organiseert myBrand ook een myCoaching-programma, waarin medewerkers in een jaar tijd worden opgeleid tot talent-ontwikkelingscoach. Volgens Bourgonje is 10 procent van de werknemers in 2015 opgeleid tot coach. Binnen dit programma krijgen medewerkers training van interne coaches. Bourgonje legt uit dat er bewust voor interne coaches hebben gekozen, omdat zij weten hoe de organisatie in elkaar zit en bovendien het merendeel van de tijd ook aanwezig zijn. De medewerkers die aan het programma meedoen, zijn vooraf door Bourgonje en Theuns geselecteerd. Theuns legt uit dat daarbij is gekeken naar kandidaten die al een sterke binding met myBrand hebben en die hun talenten al voor een groot deel hebben ontdekt. ‘Dat zijn mensen die de strategie van het bedrijf al goed kennen en uitdragen.’
In die trainingen leren medewerkers eerst zichzelf beter kennen. ‘Ze leren hun eigen talenten herkennen en ontdekken hoe ze deze talenten verder kunnen ontwikkelen’, licht Bourgonje toe. ‘Later in de training leren ze ook hoe ze andermans talenten kunnen herkennen en daar het meeste uit kunnen halen.’ Op die manier worden de medewerkers ook opgeleid tot coach. Vervolgens worden deze nieuwe coaches gekoppeld aan andere medewerkers. Volgens Bourgonje wordt daarbij geprobeerd een zo goed mogelijke match te maken. ‘Mocht de relatie toch niet goed zijn, dan wordt er een andere match gezocht.’ Theuns meldt dat zelfs het management op deze manier wordt gecoacht. Deze bottom-up-aanpak is volgens hem een belangrijk element van myBrand. ‘Als we dingen top-down gaan aanpakken, dan strandt het.’
Nieuw talent
myBrand groeit ieder jaar met 10 tot 15 procent. Theuns legt uit dat het bedrijf daarvoor continu aan het werven is. ‘Enerzijds vullen we openstaande vacatures door uit de eigen organisatie te putten. Anderzijds hebben we al veel senioren binnen het bedrijf en willen we nu ook meer jongeren aantrekken.’ Volgens Bourgonje helpt de hoge retentie bij het aantrekken van nieuw talent. ‘Ongeveer 80 procent van de nieuwe instroom komt vanuit het netwerk van onze collega’s. Bovendien is de voorselectie is dat geval al voor een groot deel gedaan, omdat we daardoor gelijkgestemde collega’s aantrekken.’
Doorwerking op klanttevredenheid
Volgens Theuns werkt de hoge retentie ook door naar klanttevredenheid. ‘We hebben meegedaan aan het Outsourcing Performance-onderzoek van adviesbureau Giarte. Daaruit bleek dat er alleen maar positieve aanbevelingen voor myBrand als outsourcing-partij zijn gegeven van de ondervraagde klanten (32 verschillende klantorganisaties in de domeinen application en infrastructure management-red.). We kregen een hoge tevredenheidscore op onze dienstverlening en ook kregen we de hoogste betrouwbaarheidsscore in onze categorie ‘mid-size peer group’ bestaande uit 23 partijen.’ Daarnaast behaalde myBrand dit jaar ook een plek in de Computable 100-lijst voor Meest geliefde werkgever.
Theuns besluit dat iedereen in het bedrijf verantwoordelijk is geweest voor de recente successen. ‘We zijn ook trots vanuit de hele organisatie. Uiteindelijk hebben we een zachte aanpak, maar wel met harde resultaten.’
Ik vind dit helemaal moi.