Wereldwijd maakt ongeveer 19 procent van de bedrijven gebruik van internet of things-toepassingen (IoT). Nog eens 28 procent van de ondervraagde organisaties heeft plannen om in de nabije toekomst IoT in te zetten. Dat stelt onderzoeksbureau Forrester, dat 3600 bedrijven en ict-beslissers ondervroeg uit verschillende sectoren en geografische gebieden.
Volgens Forrester tonen opkomende markten de meeste interesse in IoT. Zuid-Amerika (52 procent) en Azië (72 procent) zijn het meest actief met IoT-toepassingen en -plannen.
In Europa en de Noord-Amerika komt de optelsom van organisaties die IoT-toepassingen inzet en op de planning heeft staan uit op respectievelijk 42 en 37 procent.
Gelet op het gebruik van IoT per sector voert de branche ‘chemische industrie en olie en gas’ de lijst aan. 29 procent van die organisaties heeft IoT-toepassingen in gebruik. Met een inzet van 8 procent zijn ‘overheid, onderwijs en sociale diensten’ hekkensluiter in de inzet van IoT. Ook de plannen om IoT in de toekomst te gaan gebruiken (14 procent) zijn in die sector het laagst. In de ‘high-tech productie en industriële productie’, worden veel plannen gemaakt voor IoT-inzet: 33 procent van die organisaties heeft plannen om aan de slag te gaan met IoT.
Fleet management
Forrester licht in het rapport The Internet of Things Heat Map 2016 ook een aantal toepassingen uit. Het ziet binnen transport-toepassingen vooral een opkomst van fleet management systemen. ‘De markt biedt allerlei standaardtools voor het beheer van voertuigen. Eerder was dit vooral maatwerk’, concluderen de onderzoekers.
Bij overheden bespeuren de onderzoekers een toename van beveiliging- en surveillance-toepassingen. ‘Gemeenten en lokale overheden voeren beveiligingsnetwerken in met aan internet gekoppelde camerasystemen en videoanalyse. Dit leidt tot allerlei toepassingen op stations, in winkelgebieden en bij grote sportevenementen’, aldus de onderzoekers. Ook ziet het steeds meer toepassingen van IoT voor voorraadbeheer in de detailhandel.
Hype
Forrester geeft organisaties die aan de gang willen met IoT nog een aantal tips mee. Een greep uit die aanbevelingen: ‘Speel in op specifieke vragen vanuit de eigen organisatie en filter deze van de IoT-marketing hype.’
Ook adviseert het om een ‘key stakeholder’ aan te wijzen. Die belangrijke betrokkene moet mede verantwoordelijk worden voor de adoptie van IoT binnen de organisatie.
Cloud, IoT
Woorden die je gebruikt als je niet snapt hoe het werkt. De woorden hebben een hoge suggestieve waarde.
IoT, Alsof er een apart internet is voor dingen… Het werkt voor veel zelfs verwarrend.
Ik vind het altijd leuk om te vragen: IoT? Ken ik nog niet echt. Wil je eens uitleggen wat het is? Daarna is het genieten..
Je krijgt zin om speciale internetverbindingen te gaan leveren die compatible zijn met IoT. Die kosten wel meer natuurlijk 🙂
En iedereen hobbelt lekker mee. Gebruikt die woorden…
Beste Ronald,
je haalt bij mij de woorden uit mijn mond, maar dan ook echt met de vraag; “wat is dat nou, dat Internet of Things”?
Kun jij mij uitleggen in ‘gewone’ mensentaal, wat maakt dit IoT anders/beter dan het gewone http://www….?
Ronald, uiteraard zijn IoT en Cloud van die woorden die vaak in een nietszeggende marketing context word gebruikt. IoT is een beschrijving van het fenomeen dat we steeds meer sensoren en apparaatjes krijgen die over het internet kunnen communiceren en daarmee waarde kunnen toevoegen.
Dat de potentie hiervan enorm is, lijkt mij evident.
Toen het internet mainstream werd en de .com bubbel ontstond durfde men nog geen geld uit te geven op het intenet. Kleren kopen (of computers) via het internet was totaal ongeloofwaardig. Maar je snapt dat als je in die tijd een boeken / cd winkel was begonnen en daarin was volhard dat je waarschijnlijk nu meer geld had dan je ooit uit had kunnen geven. Of denk aan dingen als 2e hands ruil site, ofwel marktplaats. De potentie van het internet was enorm, toch zag het gros van de mensen dat niet zo.
Dat is *precies* wat er nu gebeurd met IoT. Men lacht en spot, maar vervolgens ontstaan er weer zulke enorme kansen om “the next big thing” te ontwikkelen. Het gaat niet om IoT als fenomeen, dat is geen cent waard, het gaat wel om de onderliggende gedachte dat we steeds meer met dingen die over het internet praten gaan doen en dat veel van die dingen over tien jaar gewoon zijn in ons huishouden.
Net zoals cloud computing. Je kunt niets zeggen over cloud computing wat waarde heeft zonder concreet te worden. Cloud computing zelf bestaat niet, maar er bestaan wel diensten zoals OpenStack, AWS, Azure, GCP, Force.com waarmee je zeer krachtige dingen kunt doen.
Cloud computing kan niet goed of fout zijn, de concrete diensten bepalen of dingen goed of niet goed zijn.
PS: Om toch nog even aan te vullen.
Het internet der dingen gebruikt geen ander internet dan jij en ik, maar je moet je realiseren dat veel sensoren zo klein en goedkoop zijn dat ze vaak niet de mogelijkheden hebben om te verbinden zoals je smartphone of thuiscomputer verbind. Om een HTTPS verbinding op te zetten of met een API te communiceren is nogal wat rekenkracht nodig, daarnaast heb je altijd twee uitdagingen: De verbinding en energie. De verbinding verloopt vaak via een tussenstop; bijvoorbeeld je Wifi router of bluetooth via je smartphone, dat kost energie en niet iedere sensor kun je gemakkelijk aan een stopcontact aansluiten of heeft een beperkt bereik. Wie zinvolle verbindingen kan leggen tussen functie, verbinding en energie kan hiermee heel veel geld verdienen. We leven weer in een tijd van onbegrensde mogelijkheden.
Besef je dat zoiets als crowdfunding extreem krachtig is? Een goed idee kan geld aantrekken, iets wat meer dan vijf jaar geleden op deze manier niet mogelijk was….