Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over concurrentie en de vele leveranciers van virtual reality-hardware.
De ene na de andere elektronicamaker stort zich op virtual reality (vr) en verklaart dat het heel, heel groot gaat worden. In het geval van de worstelende hardwaremaker HTC is het makkelijk te zeggen dat vr belangrijker wordt dan smartphones; in ieder geval groter dan zijn eigen krimpende smartphonebusiness. HTC schaart zich in het rijtje van onder meer Sony, Samsung, Intel en natuurlijk ‘poster child’ Oculus, die is ingelijfd door Facebook. Vanuit laatstgenoemde komt de opmerkelijke uitspraak dat al deze leveranciers van vr-brillen helemaal niet met elkaar concurreren.
Oculus-opricht Palmer Luckey ziet zijn markt heel anders. Mensen gaan namelijk niet een krachtige pc plus een Oculus Rift-cyberbril aanschaffen én ook nog eens een Sony-cyberbril voor hun PlayStation 4. Als consumenten hogere kwaliteit vr willen, zullen ze wel voor de Oculus Rift gaan, prijst Luckey zijn prijzige product aan. De grote ‘tegenstander’ is volgens hem de publieke perceptie die vr de afgelopen tientallen jaren heeft opgebouwd. De markt is nog groot en onontgonnen genoeg voor vele spelers, zo lijkt de boodschap. Wat vind jij?
Het is nu eerst zaak dat de markt er komt, want die is ook onzeker. VR heeft zeker geen garantie “groot” te worden dus om nu al te concurreren… daar wint niemand iets mee.
Laat ik voorop stellen dat ik enorm uitkijk naar VR en zeker zakelijk een kostbare opstelling op wil zetten, ook om te gamen, maar wellicht ook om te onderzoeken of serieus gaming een optie is.
Er zijn zoveel dingen waarom VR het niet word (Je gaat niet snel een paar avonden gamen met een helm op, het is nogal kostbaar, wellicht is de content nog niet op orde, beperkte ervaring door gebrek aan ruimte c.q. zwaartekracht, nog touwtjes nodig, et cetera)
Dus compatibiliteit is erg gewenst.
Zakelijk lijkt de VR mogelijkheden te hebben, Waar een bedrijf zich eerst moest profileren met een website, en later een met app lijkt nu een VR omgeving een onderscheidende factor.
Met de cardboard van Google is de instap verlaagd.
Zakelijk denk ik aan oefenscenario’s waar je geen mogelijkheden hebt de omstandigheden in real life samen te brengen en in te richten. Tankercleaning , brandweer tactische oefeningen. Kerncentrale onderhoud training.
Gaming / beleving is natuurlijk enorm aantrekkelijk. Voor iedereen zijn eigen wereld. Performance van de bril zal alleen maar toenemen waardoor de bewegings misselijkheid verdwijnt.
VR kan uitgebreidworden met een bewegende stoel waardoor de versnellingskrachten gevoeld worden.
Ik vermoed dat personen die in beweging beperkt zijn vermogens gaan over hebben voor een goede VR omgeving.
De SDK per bril zouden liefst compatibel moeten zijn met diverse platforms, unity 5 , unreal, cryengine . Ik ben bennieuwd of we daar nog een Betamax/VHS strijd gaan beleven.
Zakelijk lijkt VR mogelijkheden te hebben, Waar een bedrijf zich eerst moest profileren met een website, en later een met app lijkt nu een VR omgeving een onderscheidende factor.
Met de cardboard van Google is de instap verlaagd.
Zakelijk denk ik aan oefenscenario’s waar je geen mogelijkheden hebt de omstandigheden in real life samen te brengen en in te richten. Tankercleaning , brandweer tactische oefeningen. Kerncentrale onderhoud training.
Gaming / beleving is natuurlijk enorm aantrekkelijk. Voor iedereen zijn eigen wereld. Performance van de bril zal alleen maar toenemen waardoor de bewegings misselijkheid verdwijnt.
VR kan uitgebreidworden met een bewegende stoel waardoor de versnellingskrachten gevoeld worden.
Ik vermoed dat personen die in beweging beperkt zijn vermogens gaan over hebben voor een goede VR omgeving.
De SDK per bril zouden liefst compatibel moeten zijn met diverse platforms, unity 5 , unreal, cryengine . Ik ben bennieuwd of we daar nog een Betamax/VHS strijd gaan beleven.