Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over drones en het aan banden leggen daarvan.
Het vrije tijdperk voor drones lijkt voorbij. Overheden wereldwijd voeren regels in of passen bestaande wetten en richtlijnen aan om de vliegende apparaten in betere banen te leiden. Dit wordt door sommigen gezien als bemoeizucht vanuit regelzieke instanties. Het wordt door anderen gezien als broodnodige – of zelfs rijkelijk late – regulering van vliegende gevaren. Gevaren voor niet alleen privacy, maar ook voor fysieke zaken inclusief gebouwen met strategische belangen,hoogspanningskabels en mensen.
De verkoopcijfers in december waren flink hoog voor drones, die meer en meer doordringen buiten de relatief bescheiden werelden van computerenthousiastelingen en hobbypiloten. De drone-gedreven toekomst van pakketbezorging ligt volgens onderzoeksbureau Forrester nog wel even van ons af, maar er dreigt chaos in de lucht. Verkeersleiding voor drones is dus nodig, ook om drones écht mainstream te maken. Wat vind jij?
https://www.youtube.com/watch?v=imtqooJj0I4
Consumentendrones halen al snelheden van 80 kilometer per uur
Even los van de discussie die gaat volgen (regels moeten er komen, snapt iedereen), wat bij breed publiek nog niet bekend is, is de complexiteit van het besturen van drones en de software die dat mogelijk maakt.
Zo heb ik zelf een Lily camera besteld (stond voor feb 2016, word minimaal zomer 2016). Deze kun je helemaal niet besturen en is gericht op simpele commando’s “volg, voor mij uit, cirkel om mij heen, etc”. Waarbij de drone geen anti-botsing mogelijkheden heeft…. Gaat hem dus waarschijnlijk niet worden in Nederland.
Het team van lily is met meer dan 10 techneuten bezig me deze navigatie. Zeker als het gaat om symmetrische drones… wat is vooruit? Wat is links? en dan komt de “kicker” een drone bestuur je niet voor het sturen… een drone heeft ook een camera en *daar* gaat het eigenlijk om. Dus je hebt altijd al een dubbele besturing, van de drone zelf en van de camera.
Dit nog even los van veiligheid, terrorisme, privacy, het laatste woord over drones is hiermee nog niet gezegd…..
Regels beperken vrijheid. Stel pas regels als vrijheid leidt tot onhoudbare situaties, of kort voor het zover is.
Verkeersregels kwamen er pas toen het verkeer te heterogeen (voetgangers, ruiters, paarden-en-wagens, trams en auto’s door elkaar) werd, te druk werd om nog door te kunnen stromen en te onveilig werd.
@ Henri: Je hebt camera-drones, meestal rechtstreeks door een mens bediend – zie het drone-kampioenschap dat vorige week in de gangen van Hoog Catharijne werd gehouden – en je hebt – nou ja: men verwacht – vracht-drones die de opdracht krijgen, een lading van A naar B te brengen (en daarna?) en deze opdracht zonder menselijke aandacht uitvoeren.
Het is economisch prettig wanneer al die drones niet met elkaar in botsing komen. Analoog aan het rechts houden op de weg zou men kunnen denken aan een hoogte voor elke kompasrichting waarin een drone vliegt. Vrij eenvoudig te regelen en te programmeren. Drones hoeven dan alleen nog maar te letten op wat er voor ze vliegt, en hier achter te blijven of het in te halen.
Echte (menselijke) verkeersleiding is alleen nog nodig bij plekken waar die dingen en masse opstijgen en landen – niet voor een eenzame drone die iets aflevert in the middle of nowhere.
Interessante kwestie.
Karel
Interessante visie, punt is alleen dat die drones ook een verticale vlucht kennen. Maar nu heb ik het idee dat de discussie hier vooral om de ‘flying eyes’ gaat. Een professionele drone met een acceptabele payload en actieradius is tenslotte nog wat anders dan de ‘selfie-stick’ van Henri met zijn ‘volg mij’ drone.