Veel bedrijven erkennen inmiddels dat ict essentieel is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Sterker nog, zonder ict geen toekomst. Ict moet zo snel zijn als de markt en zo stabiel dat je er te allen tijde op kunt vertrouwen. Dit heeft ook effect op de rol van de ict’er. Op basis hiervan moet je als ict-manager onderscheid kunnen maken in de inrichting van de ict-organisatie. Strategische personeelsplanning geeft hierbij handvatten. Voor welke rollen is marktkennis cruciaal en welke rollen bewaken de kwaliteit en continuïteit van de ict-oplossingen?
Dit vraagt om een nadere analyse. De informatieanalist van de toekomst onderscheidt zich niet alleen door vakkennis, maar moet ook kennis hebben van de branche om de aansluiting met de business te optimaliseren. Maar ook de vaardigheden van een ict-manager veranderen. Het is immers niet meer voor te stellen dat deze geen kennis van financiën en inkoop heeft.
De huidige markt vraagt van professionals een gevarieerd pakket aan kennis. Die rol verandert voortdurend en het is moeilijk goed personeel (blijvend) aan je te binden. Dat vraagt veel van professionals, maar ook van werkgevers. Hoe werf je in een krappe arbeidsmarkt immers de juiste talenten en hoe hou je die aan boord? Goede ict’ers zijn schaars.
Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat salaris de grootste drijfveer is voor een ict’er. Dat is dus niet iets waar je je als werkgever in kunt onderscheiden. De uitdaging zit ’m voor ict’ers echter vooral in uitdagende opdrachten en verantwoordelijkheden. Uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Yacht blijkt dat het kunnen werken naar eigen normen en waarden en het kunnen toevoegen van waarde aan het bedrijf, veel belangrijker zijn dan geld.
Werkgevers moeten creatiever worden om de juiste ict’ers aan te trekken. Geef hen de ruimte om een netwerk te kunnen onderhouden, geef hen toegang tot interessante congressen en bied vergaande oplossingen voor een goede balans tussen werk en privé, zoals thuiswerken en ruimte om kinderen naar school te brengen. Op basis daarvan kun je de mensen die jouw bedrijf succesvol maken, binden.
Daarnaast moeten werkgevers nog meer op zoek naar ict-professionals met specifieke branche-ervaring. Werf je namens een grote retailer, dan is het handig om te weten of kandidaten net een traject in die sector succesvol hebben volbracht. Slim werven betekent ook slimmer omgaan met big data. Het matchen van data geeft interessante inzichten in het aanbod van professionals. Wanneer je bijvoorbeeld op basis van data kunt achterhalen dat ict’ers met een bepaalde specialiteit schaars zijn in jouw regio, dan moet je daar rekening mee houden in je budget.
Willen we de kwaliteit op de ict-markt handhaven, dan moeten we onderwijs verbeteren. Een van mijn grootste zorgen is de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Het is in deze tijd absurd dat ict niet een standaard vak is op basis- en middelbare scholen. Dit terwijl de aanwas vanuit hogescholen en universiteiten amper kan voorzien in de vraag vanuit de markt.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 1, januari 2016.
Een stap voor stap (incrementele) uitbreiding van de analyse “… ook kennis hebben van de branche om de aansluiting met de business te optimaliseren.” leidt tot de volgende conclusie:
De “materiedeskundigheid” die niet mag ontbreken bij een informatieanalist is breder dan alleen de bedrijfscontext. Een visie op de rol van de (IC)Technologie in de (mondiale!) samenleving behoort eveneens tot de noodzakelijke bagage…