Welke ontwikkelingen vinden er plaats op het snijpunt van ict en opleiden? Wat is het antwoord van onderwijs op de ict-vraagstukken uit de praktijk? Computable vroeg het de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in de persoon van Ronald Kleijn (projectleider Make IT Work en docent informatica) en Lydia Veldhuis (coach Make IT Work en communicatieadviseur).
Onze samenleving digitaliseert zo snel dat we met z’n allen voor de bijna onmogelijke opdracht staan hierop te anticiperen. Om te voorkomen dat we op essentiële gebieden achter de feiten aan lopen, is het belangrijk dat we actief inzetten op een aantal ontwikkelingen als om- en bijscholing, intensievere samenwerking tussen werkgevers en onderwijs, onderzoek naar inzet van ict-toepassingen in het onderwijs en dat we bij het opleiden rekening houden met een continu veranderend competentieprofiel.
1 Om- en bijscholing
Om- en bijscholing in ict is een ontwikkeling die inherent is aan onze digitale samenleving. Bijscholing geldt niet alleen voor ict’ers die up-to-date moeten blijven met vernieuwende en complexer wordende technologieën, maar ook voor niet-ict’ers die met ict-toepassingen werken. Om aan de vraag van de ict-arbeidsmarkt tegemoet te komen worden er bovendien hoogopgeleiden zonder ict-achtergrond omgeschoold naar ict-functies. Denk aan initiatieven als Make IT Work van de HvA en IT Academy in Noord-Nederland. Er is er een grote talentvollepool aan hoogopgeleide werklozen waaruit onder andere omscholingskandidaten worden geworven.
2 Hechtere samenwerking
Het hoger beroepsonderwijs werkt al jaren samen met werkgevers in bijvoorbeeld projectgericht onderwijs. Een trend is dat die samenwerking steeds hechter wordt. Binnen Make IT Work is niet alleen het curriculum samen met werkgevers vormgegeven, ook wordt er samengewerkt op werving en selectie van de omscholingskandidaten c.q. toekomstige werknemers. Door de dynamiek van de arbeidsmarkt moet de samenwerking tussen werkgevers, onderwijs én onderzoeksveld zich komende jaren verder ontwikkelen om er zeker van te zijn dat het hbo werknemers opleidt waar vraag naar is.
3 Veranderend competentieprofiel
Een goed functionerende ict-afdeling inrichten wordt steeds moeilijker. Met welke trends moet de ict-manager rekening houden? Wat is er komende jaren nodig aan technische vaardigheden en soft skills? Er is niet alleen een tekort aan goed opgeleid ict-personeel, maar als gevolg van het dynamische karakter van ict verandert het competentieprofiel van ict’ers steeds vaker en sneller. Outsourcen, backsourcen, vernieuwende technologieën; het is een uitdaging bij te blijven. Competenties als leer- en aanpassingsvermogen, kritisch denken, analytisch vermogen, creativiteit, samenwerking en advies- en communicatievaardigheden worden steeds belangrijker.
4 Multidisciplinair onderzoek
Ook in het onderwijs zorgt ict voor nieuwe mogelijkheden: massive open online courses, flipped classrooms, blended learning en augmented/virtual reality om er een paar te noemen. Als je met nieuwe ict-middelen onderwijs geeft zoals je dat altijd deed, is het dan effectief de ict-toepassingen te gebruiken? Opleidingen zijn op dit moment druk bezig te onderzoeken hoe de nieuwste toepassingen zijn in te zetten, zodat ze didactisch van meerwaarde zijn. Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat (sociale) gevolgen zijn van bijvoorbeeld online onderwijs volgen. De aanpak van het onderzoek naar de inzet van ict-toepassingen is daarom multidisciplinair.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 1, januari 2016.
– “Om aan de vraag van de ict-arbeidsmarkt tegemoet te komen worden er bovendien hoogopgeleiden zonder ict-achtergrond omgeschoold naar ict-functies.”
– “Met welke trends moet de ict-manager rekening houden? Wat is er komende jaren nodig aan technische vaardigheden en soft skills?”
– “Opleidingen zijn op dit moment druk bezig te onderzoeken hoe de nieuwste toepassingen zijn in te zetten, zodat ze didactisch van meerwaarde zijn.”
Hoe moeten we dat alles nou vatten ? Pas omgeschoolde niet-techneuten worden door trend zoekende ICT-managers ingehuurd, terwijl de opleidingen nog druk bezig zijn met onderzoek hoe nieuwe toepassingen in te zetten zijn, zodat die didactisch meerwaarde kunnen opleveren ?
“Competenties als leer- en aanpassingsvermogen, kritisch denken, worden steeds belangrijker”, maar wat leren, waaraan aanpassen en waarover kritisch te denken ? Mischien gaf Ziyech dit weekend het antwoord. Wat een mooie wedstrijd. Al die klets.. Scoren doe je met je voeten, op het veld.
Sander, waarom moet alles veel vaker en sneller veranderen? Op een gegeven moment ben je zo vaak aan het veranderen dat je niet meer aan je normale werk toe komt.
Wat dat betreft lijkt het gebruik van de term ‘meegroeien met het bedrijf’ wat vriendelijker. En dan zul je ook rekening moeten houden met de wensen van het personeel ipv achter nieuwe hippe rages aan te hollen terwijl je personeel uit ellende toch maar in zee gaat met een van die vervelende recruiters.
ps.
Als je écht kritisch nadenkt dan sta je met een brandende fakkel of hooivork op het Binnenhof te schreeuwen om de hoofden van het kabinet.