Onder eindgebruikers zijn vooral banken populair als ict-werkgever. Dat blijkt uit onderzoek naar de beste ict-werkgevers onder niet-ict organisaties. In dat onderzoek uitgevoerd door Enigma Research en Computable eindigde SNS Bank op de eerste plaats. Het heeft een gemiddelde beoordeling van 9,11 ontvangen. SNS wordt in de top tien vergezeld door nog drie banken. Dat ABN Amro (8,80), Rabobank (8,11) en ING (8,04).
Naar aanleiding van het onderzoek heeft Computable een inventarisatie gedaan bij cio’s van de vier genoemde banken. Die leidinggevenden vertellen wat zij op ict-vlak doen en hoe ze ict’ers aan zich binden.
Mirjam Verhoeven, cio bij SNS Bank, geeft aan dat niet iedereen zich beseft dat een bank ook een ict-bedrijf is. ‘Ict is een belangrijk onderdeel van de core business bij onze bank. Het levert een fundamentele bijdrage aan de bedrijfsvoering en vormt op alle fronten een prominente rol. Betrouwbaarheid en veiligheid van onze dienstverlening is dan ook het belangrijkste.’ ING sluit zich daarbij aan. ‘Ict raakt aan alle facetten van de bank en ondersteunt al onze interne en externe processen’, vertelt cio Peter Jacobs. Hij benadrukt dat innovatie van groot belang is voor de ict-afdeling: ‘Wij willen nieuwe producten ontwikkelen en bestaande producten verbeteren. Hierbij vormt de feedback van klanten een belangrijke basis voor deze doorontwikkelingen.’
De meeste banken kiezen om de digitale producten en dienstverlening te blijven ontwikkelen via flexibele methodes zoals Agile, DevOps en Kanban, zodat klanten regelmatig nieuwe toepassingen ontvangen. Zo kiest ABN Amro voor het motto ‘De bank in je broekzak’. Het ontwikkelt steeds nieuwe manieren om de online dienstverlening te verbeteren en uit te breiden. Frans van der Horst, cio bij ABN Amro: ‘Klanten kunnen met ons communiceren via WhatsApp en een hypotheekadviesgesprek voeren via de webcam. Ook breiden we de mogelijkheden voor de internetbankierenapplicatie uit.’ Ook de Rabobank zet vol in op innovatie. ‘Bij Rabobank vinden wij innovatie erg belangrijk. Continu verbeteren zit in de aard van de bank,’ vertelt cio René Steenvoorden. ‘Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden van big datatechnieken, de inzet van artificial intelligence en virtueel geld.’
Scholing
Om innovatie en digitalisering van de dienstverlening mogelijk te maken, zijn banken afhankelijk van hun ict-afdeling. Ze nemen dan ook verschillende stappen om een aantrekkelijke ict-werkgever te zijn. Zo investeren ze veel in de loopbaan van hun medewerkers. Van der Horst: ‘Educatie en ontwikkeling van medewerkers vinden we heel belangrijk. Daarom investeren we bij ABN Amro veel in opleidingsmogelijkheden. Zo zijn er speciale programma’s ontwikkeld om medewerkers klaar te stomen voor diverse rollen binnen onze ict-afdeling.’ Ook ING wil de professionele en persoonlijke groei van de medewerkers stimuleren. ‘Wij willen dat medewerkers trots zijn op hun vak en kundig zijn in de technologie die zij benutten. Het is van belang dat ze daarom steeds beter worden’, licht Jacobs toe.
Het onderzoek onder werknemers bevestigt dat beeld. De mogelijkheden op scholing worden bij SNS Bank, ABN Amro en ING gewaardeerd. Het criterium eindigt op een gedeelde eerste plaats. Alleen Rabobank blijft hier iets achter.
Multidisciplinaire teams
Het criterium doorgroei- en carrièremogelijkheden is bij alle banken op de laatste plek geëindigd. Dit wil niet zeggen dat medewerkers hier ontevreden over zijn: het wordt gemiddeld met een acht min beoordeeld.
Naast de groei van medewerkers, is ook de betrokkenheid van medewerkers van belang. De SNS Bank werkt hieraan door diverse afdelingen met elkaar te laten samenwerken. Zij werken met multidisciplinaire teams die veel eigen verantwoordelijkheid krijgen. Ze beslissen bijvoorbeeld zelf over toepassingen voor en ontwikkelingen bij klanten. Bij Rabobank wordt de focus meer gelegd op het individu: ‘We zijn een groot bedrijf, maar er is veel aandacht voor de inbreng van onze individuele collega’s. Medewerkers kunnen ideeën pitchen en krijgen de mogelijkheid om deze in een start-up uit te werken en naar de markt te brengen’, aldus Steenvoorden. De ict-medewerkers bij banken zijn dan ook te spreken over de betrokkenheid bij de werkgever. Zij beoordelen hun betrokkenheid gemiddeld met een 8,62. Bovendien zijn ze tevreden over de werkzaamheden en verantwoordelijkheden (gemiddelde beoordeling 8,72). De ruimte en mogelijkheden om optimaal te presteren worden met een 8,68 beoordeeld.
Nieuw talent
De banken zijn constant op zoek naar nieuwe talenten om het ict-team uit te breiden. ING zoekt voornamelijk engineers en dan met name softwareontwikkelaars. Het zoekt mensen voor vaste functies, maar ook voor specifieke opdrachten. Rabobank heeft juist meer behoefte aan startende bi-specialisten en applicatiebeheerders of architecten met meerjarige werkervaring. Bij ABN Amro is de vraag groot naar solution architecten en -designers, enterprise architecten en business analisten.
Om deze nieuwe werknemers te werven, zitten de banken niet stil. Zo beschikt ING over een special recruitmentteam voor ict-professionals en heeft ABN Amro grondig onderzoek gedaan naar ict’ers. ABN-cio Van der Horst: ‘Via dit onderzoek wilden we achterhalen wat de doelgroep zoekt, waar zij zich bevinden en wat wij hen als organisatie kunnen bieden.’
Volgens ING-cio Jacobs is het verstandig om bij werving op nationale en internationale ict-beuzen ict’ers mee te nemen omdat zij dezelfde taal spreken als hun toekomstige collega’s. ‘Een engineer spreekt nu eenmaal liever met andere engineers’, aldus Jacobs.
Speciale traineeships
Rabobank, ING en ABN Amro richten zich vooral online op werving. Steenvoorden: ‘Op onze website staan filmpjes, interviews en artikelen met collega’s. Hier zien potentiële werknemers hoe het is om bij Rabobank te werken. Wanneer ze nog vragen hebben, kunnen ze die rechtstreeks stellen aan onze ict’ers.’ De banken investeren niet alleen in ict-professionals, maar richten ook hun aandacht op starters en studenten. Zo werken SNS Bank en Rabobank met onderwijsinstellingen samen om alumni te benaderen. Die banken zoeken vooral naar ict-starters en -studenten. Daarvoor zijn speciale traineeships en programma’s ontwikkeld.
SNS-cio Verhoeven benadrukt dat het niet alleen om de werving van nieuw personeel gaat, maar ook om het behoud van deze toptalenten. ‘Bij SNS Bank investeren we niet alleen in onze medewerkers via scholing, maar vooral door passende en uitdagende projecten in een inspirerende omgeving aan te bieden.’
Dit artikel is eerder verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 1, januari 2016.
Banken en ICT
Ict is van essentieel belang voor banken. Ze zetten voornamelijk in op de digitalisering van de dienstverlening, aangezien vrijwel alle klantcontacten en –processen tegenwoordig digitaal verlopen. De banken zijn constant op zoek naar snelle, flexibele en veilige oplossingen voor de klant. Zo bieden ze de mogelijkheid om online gesprekken te voeren, bijvoorbeeld via videogesprekken of chatfuncties op een smartphone. Ook internetbankieren speelt een belangrijke rol bij de digitale dienstverlening. Het verbeteren van applicaties voor internetbankieren blijft een belangrijke taak van ict’ers bij banken.