Je las er in 2015 steeds meer over. Of het wordt in elk geval steeds meer genoemd: het begrip digitale transformatie (ook wel digital transformation en daaraan gelieerd: digital enterprise). Maar wat is er dan zo 'digitaal' aan die transformatie? En waarom moet dat nu ineens? We veranderen toch voortdurend en gebruiken toch al jaren ict voor onze bedrijfsprocessen? Waarom nu opeens zo’n focus op digitaal? Of ligt dat aan mij?
Waar hebben we het over. Na wat zoekopdrachten vind ik online verschillende definities:
-
Digitale transformatie gaat over zakelijke transformatie en de impact van technologieën en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen op mens, bedrijf en zelfs maatschappij.
-
Een digitaal bedrijf is een organisatie die de relatie met zijn medewerkers, klanten, leveranciers en andere partijen via digitale netwerken ondersteunt.
-
Een digital enterprise is een organisatie die de nieuwe kansen van mobiel, social en big data maximaal benut.
-
Een organisatie ingericht om zijn klanten digitaal te bedienen als vervanging of aanvulling op traditionele kanalen.
Technologie verandert en biedt nieuwe kansen. Niets nieuws, denk ik? Waarom spraken we eerder bij het mainframe of client server-systemen dan niet van digitale transformatie? En waarom zijn organisaties die via (web)services verbonden zijn met hun ketenpartners geen digitale bedrijven?
Consumenten doen inmiddels massaal (zie sinterklaas/kerst) hun aankopen via internet. Als je vragen over je vlucht hebt is een twitter bericht naar de KLM sturen nu al handiger dan aan de telefoon zitten met ‘zes wachtenden voor je’. Bedrijven die dit nog niet doen, hebben het moeilijk, dat is helder. Maar is dat dan de digitale transformatie waarover iedereen het heeft?
Internet is er gewoon
Het kwartje viel bij mij toen ik een quote van Eric Schmidt las, uit een toespraak op het World Forum in Davos. Hij zei daar: ‘Internet gaat verdwijnen’. Hij bedoelde hier natuurlijk niet mee dat het internet letterlijk zal verdwijnen. Het zal verdwijnen uit ons bewustzijn. Het is er namelijk gewoon. Of we nu onze smartphone uit onze jaszak halen, een apparaat aanzetten of een ruimte binnenlopen. We zijn verbonden met alles en iedereen om ons heen zonder dat we daar verder nog over nadenken. Het ontbreken ervan zou zoiets zijn als het niet meer opkomen van de zon in de morgen.
Het bijzondere van de huidige digitale transformatie ligt dus niet in snellere computersystemen. Het ligt in het altijd verbonden zijn van mens en machine met zijn omgeving. De impact hiervan op het gedrag van klanten is gigantisch.
Het bedrijf is niet langer degene die leidt, maar de klant. Deze heeft oneindig veel keuze en laat zich massaal leiden door de meningen van anderen. Je kan je als organisatie niet langer verbergen. Je moet de klant volledig centraal zetten.
Het bereiken van je klant via een reeks aan kanalen is slechts een middel. Veel belangrijker is dat je medewerkers geobsedeerd moeten zijn met het succesvol maken van jouw klanten. Of zoals Sam Walton, oprichter van Walmart al zei: ‘There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.’
Zonder 100 procent focus op het succes van je klanten zullen deze altijd gebruik maken van de vele alternatieve opties die ze hebben. Mobile, social, big data en internet of things (IoT) zijn zulke middelen. Het is de technologie die helpt de klant nog beter in kaart te brengen en te benaderen.
Dus, hoewel de naam het tegendeel doet vermoeden gaat digitale transformatie niet over technologie. Het gaat om hoe je een organisatie wordt waarbij de klant centraal staat. En digitaal de norm is.
Grappig verzonnen… Oeps, schreef ik verzonnen?
Het punt is dat onze hovenier al jaren zo werkt echter dan zonder computer.
Deze knipt de heg en maait het gras.
Kortom: weer een nieuwe ICT bla, bla ‘kreet’.
Wie is de/je klant en wat wil deze?
Zo oud als de weg naar Rome.
Walmart had er wel verstand van; zoals je al schreef: ‘There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.’
Een artikel met echte opinie. Best bijzonder.
Snelle digitale transformatie bij de je eigen bedrijf, je leverancier en je klant. Zowel technologisch als communicatief. De schaal waarop dat nu gebeurt nieuw en ja, dat heeft nogal wat impact.
Bij iedereen.
Hovenieren zonder website of smartphone gaan snel failliet of met pensioen.
Je kunt tegenwoordig online geen suffe heggeschaar meer kopen of je wordt gevraagd om feedback.
Bedankt voor het lezen van mijn reactie,
DINO’s is benieuwd naar uw mening! Daarom willen we u vragen een review te schrijven over mijn reactie. Met uw review kunnen wij u nog beter van dienst zijn en maakt u bovendien kans op een cadeaukaart t.w.v. € 50,-. Deze cadeaukaart wordt eens per maand door DINO’s onder de reviewers verloot.
Met vriendelijke groet,
DINO’s
Volgens mij mag een leverancier ook klanten weigeren, moet dat misschien zelf. Bepaalde beroepsgroepen in de ICT kennen de soort klant die alles voor niets wil hebben en zelfs beledigd is als je normaal voor je werk betaald wilt worden. Die gooi je er uit.
De konsumeerwaan heeft geleid tot krankzinnige reklame-overstromingen op websites, ziekelijke tracking in internet en een berg andere uitwassen die een ieder zelf kan bedenken.
Ga eens in het bos wandelen en laat die mobiel thuis. Leer een kind met hout en spijkers iets timmeren in plaats van computersimulaties. En vooral, konsumeer minder, de global resources gaan een keer op.
Helder artikel. digitale transformatie is een onderdeel van een nieuwe strategie – nodig bij alle bedrijven die al een winkel hadden voordat er internet was. de klant is al digitaal. en Coolblue en bol.com ook.