Het project voor de invoering van het nieuwe spoorveiligheidssysteem European rail traffic management system (Ertms) loopt flinke vertraging op. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Bedoeling was dat het nieuwe systeem in Nederland vanaf 2016 in stappen zou worden ingevoerd. De invoering is ingewikkeld omdat alle landen hun systemen op elkaar moeten afstemmen. Dijksma komt in april in overleg met het programmabureau Ertms met een aangepaste planning.
Het nieuwe railbeveiligingssysteem Ertms is de opvolger van het huidige ATB (Automatische treinbeïnvloeding). Het systeem zorgt er onder meer voor dat een trein niet meer door een rood sein kan rijden. Treinen kunnen dan ook dichter achter elkaar rijden.
In Nederland is het systeem al in gebruik op een aantal lijnen, waaronder de Betuweroute, maar dat moet in het huidige project fors worden uitgebreid. Het huidige budget van 2,57 miljard euro is echter onvoldoende om het gehele Nederlandse spoornet van het nieuwe systeem te voorzien. Daarom is ervoor gekozen om in eerste instantie met name een aantal zogeheten hoge frequentielijnen uit te rusten met het systeem; het merendeel daarvan bevindt zich in de Randstad. In een later stadium moet het systeem dan over de andere treinroutes worden uitgerold.
Uiterlijk 2028 moeten de nieuwe Ertms-routes in gebruik zijn genomen. Of dat het streven blijft, laat de staatssecretaris in april weten; zij geeft in de brief aan wel in de pas te willen blijven lopen met andere landen in Europa.
Zorgvuldig
In antwoord op Kamervragen zegt Dijksma nu dat het ‘uit het oogpunt van zorgvuldigheid van belang is om meer tijd te nemen’. Dat doet zij omdat een aantal landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, toezeggingen tot 2020 niet nakomen.
Daarnaast heeft de auditdienst, de controleur van het Rijk, over 2014 een afkeurende verklaring over het Ertms-programma gegeven en dit dreigt dit ook voor het jaar 2015 te gebeuren. Dijksma vind dit een zorgelijk signaal en ook een reden om meer tijd uit te trekken voor de programmabeheersing van het project. Zij wil hierin ook een aantal bevindingen van Parlementaire Enquêtecommissie Fyra meenemen.
Door de invoering van Ertms op de corridor Amsterdam Westhaven-Betuweroute te vertragen wordt in ieder geval vermeden dat er extra kosten worden gemaakt bij de werkzaamheden voor Amsterdam Centraal. Verder schrijft de staatssecretaris dat een deel van het budget dat voorlopig blijft liggen, wordt uitgegeven aan het opknappen van het spoor bij Schiphol.