Sinds vorig jaar hebben we een nieuwe Ombudsman. Het is een lange zoektocht geweest naar de nieuwe Frits Bom en achteraf hadden we nog iets langer moeten zoeken, want onze nieuwe Ombudsman, Reinier van Zutphen, zegt nogal rare dingen. Zo zei hij deze week: ‘De overheid mag niet alleen op een digitale manier met burgers communiceren. Er moet altijd een tweede manier mogelijk zijn, zoals gewone post.’
Zijn argument was: ‘Vooral zwakkere groepen in de samenleving kunnen de dupe worden van de technologische ontwikkelingen.’ Waarschijnlijk bedoelt hij met zwakkeren in de samenleving mensen van zijn eigen leeftijd. Van Zutphen is zelf 55 jaar en deze categorie mensen zijn de slechts gedigitaliseerde mensen in onze samenleving. Gezien het aantal werklozen in deze groep zijn zij juist de dupe geworden van technologische ontwikkelingen. Dit is de generatie die moeite heeft met aanpassen.
Dit kun je ook zien aan een opmerking als ‘gewone post’. Post is niet meer gewoon. Mail is gewoon, een Whatsappje is gewoon en niet alleen bij mij, maar ook bij mijn tante van 85. Met een kapotte heup naar de brievenbus lopen om te kijken of de overheid je nog een brief heeft geschreven is ongewoon. En vervolgens je kinderen vragen langs te komen omdat de enveloppen en postzegels op zijn en het te glad is om zelf naar het postkantoor te fietsen, is ongewoon. Wat wel gewoon is? Je kinderen die tweehonderd kilometer verderop wonen achter hun eigen laptop laten inloggen op jouw gegevens, zodat ze alles op afstand voor jou kunnen regelen.
Digitaal is uitkomst
Ik heb een tijdje een oude spastische vrouw begeleid. Ze zat in een rolstoel en had moeite met praten. Ze had tien jaar geleden al een tablet. Het was een uitkomst voor haar, want hiermee kon ze wel communiceren. Niet met de Ombudsman overigens want een brief schrijven met spastische handen gaat heel lastig. Net als koffie drinken overigens, maar daarvoor zat ik er, kwam ik later achter.
Ik vind dat de overheid verplicht moet worden alles digitaal te communiceren, al was het alleen maar omdat papieren documenten bij de overheid altijd zoek raken of in de papierversnipperaar terecht komen. Net als bij mij thuis.
Goh. Ik doe nog altijd aan kerstkaarten sturen met een postzegel erop. Maar ik vind dat je de keus moet kunnen hebben en misschien toch handig voor de overheid een uitwijk te hebben. Digitaal is geen synoniem voor goed functionerend, niets kwijtraken en alles op orde. Dat is waarschijnlijk de gedachte voor de generatie van Spoelstra, maar niet van deze oude kerel. Hoe naïef!
Is dit nu na de discussie in de reeds bestaande lijntje
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/5679629/250449/overheidscommunicatie-mag-niet-alleen-digitaal.html
Ach ja Jacob is van de generatie die geen verschil ziet tussen de PC en de browser of Facebook.
Altijd lachen wanneer bij zulke digijunkies de stroom 2 dagen uitvalt, dan krijgen ze afkick-symptomen.
Het punt wat Jacob wil maken is het feit dat technologie juist ten dienste kan staan van de zogenaamde zwakkere groepen. Als een ombudsman (nog) niet ziet dat je juist digitalisering moet promoten, dan is de vraag of hij wel het juiste consumentenbelang dient in deze, door dit soort uitlatingen te doen. Dus volop inzetten op digitalisering, zeker ook bij ouderen en mensen die minder mobiel zijn. Seniorweb begrijpt dat al. En ja, als ze dan echt zelf willen, kunnen ze altijd nog een verzoek doen voor iets op papier. Ik denk dat ze dan even een mailtje moeten sturen 🙂
Jacob, ook e-mails raken bij de overheid zoek….. voorbeelden genoeg.
Alles digitaal. Geweldig … maar niet heus. Inderdaad erg naïef. Een totaal overzicht van post raak je kwijt, elke dag een uur bezig met het in- en uitloggen op 30 verschillende berichtenboxen, met 30 verschillende wachtwoorden die je niet mag opschrijven maar wel moet onthouden. En die kinderen die op afstand inloggen …. dat kunnen hackers ook zodat je niet alleen valse berichten in je mailbox krijgt maar ook je bankrekening leeg is voor je het weet. Zie o.m. programma “Opgelicht”. En Facebook … zo lek als een mandje. Bovendien ziek van alle reclame die ongevraagd aan je neus voorbij komt en alle trackers die achter de schermen informatie over je leven bij elkaar harken. Wie is nou de dupe? Holle vaten …..
Als 56 jarige voel ik mij enigszins aangesproken omdat kennelijk iedereen boven de 55 slecht gedigitaliseerd is, wat dat dan ook mogen betekenen:-).
Als iemand voorop loopt in digitalisering dan ben ik het zelf, iedereen ligt wat mij betreft meer dan10 jaar achter op mijn gedachten en de leeftijd van Spoelstra inschattend komt hij dan in mijn doelgroep van digibeten.
Waarom niet verplichten dat alle gegevens verplicht elektronisch (digitaal) worden uitgewisseld, tenzij…Waarom vragen ze altijd bij de supermarkt of ik een bonnetje wil….5 seconden ervoor is mijn afschrift gemuteerd van mijn bank. Waarom kan ik een abonnement niet elektronisch opzeggen, stuurt u maar een brief….waarom moet ik een apparaat kopen om mijn verbruik gas en licht te lezen (waarom wordt dat niet verplicht digitaal aangeboden) Ik krijg geen blauwe enveloppen meer van de belastingdienst…wel witte…waarom überhaupt nog? Waarom heeft niet iedereen een verplichte mailadres Nederlands of Europees….waarom moet ik eerst een applicatie opstarten om toegang tot de digitale wereld te krijgen…Wat is er interessant aan een operating system en waarom is de wereld niet digitaal ingericht…….Waarom brengt Microsoft Cortana niet uit in het Nederlands (bijv. als hulp voor de spastische vrouw) maar Apple Siri wel? Omdat alles eigenlijk heel traag verloopt, er keuzes worden gemaakt maar ook omdat de jongere generatie niet in staat is om technologie snel te benutten…..Oh ja, ik verstuur al 15 jaar geen kerstkaarten meer, wel een e-mail en/of een app met een plaatje op de sociale media…En dan nog wat: Waarom een postbakje/locker inrichten in een gebouw waar het nieuwe werken is geïmplementeerd en nog erger een printer. En btw faxen worden ook nog verkocht. En Spoelstra, nu niet aankomen met een feitje dat je een faxkaart in je PC hebt en daardoor modern bezig bent:-)
Moderne technologie heeft met de spellchecker ook nog een weg te gaan als je zo’n verhaal als hierboven intikt….leve de technologie:-|
@ Willem, komisch verhaal, maar eigenlijk gaat het niet om digitalisering pur sang, maar om integratie van gegevensstromen. De kassabon heb ik wel eens voorgesteld bij banken: een week later trokken ze de stekker uit de Finbox (ik weet een slappe implementatie).
Maar mijn stelling is dat een ook in de integratie een 80/20 verhouding zit. Zo ver zijn we nog lang niet. Mijn stelling is dat maar 20% van alle het digitaal berichtenverkeer tot acties leidt. De rest gaat over het registeren van gebeurtenissen. Als je het heel ver doorvoert zou de belastingdienst uiteindelijk de gehele aangifte (ook de complexe) automatisch kunnen afhandelen. En door verregaande registratie van kleinere gebeurtenissen, bijvoorbeeld die kassabonnen in combinatie met RFD techniek, automatisch boodschappen worden besteld en bezorgd. Zo kan je wel verder gaan. Er zijn maar een paar situaties waarin een burger of een overheidsorganisatie/commerciële organisatie fysieke activiteiten in gang moet gaan zetten.
Zover zijn we nog lang niet. We hebben nog een behoorlijke slag te slaan naar de beveiliging zowel in wetgeving als in technologie. Laten we wel wezen, maar nog niet zo heel lang geleden, zaten er bakken met ambtenaren als Griekse overheidsdienaren een of andere aanvraag 10x te stempelen voor 1 goedkeuring. Het heeft een tijd geduurd voordat die mores eruit is gesloopt. Met name bij formele besluitvorming is nog een wereld te winnen wat betreft de digitalisering. Wellicht dat onze vriend de ombudsman dan ook geholpen wordt. Besef dat veel formele overheidsbesluitvorming naar burgers toe door individuele ambtenaren worden uitgevoerd. En velen zullen dat naar eer en geweten doen, maar het is theoretisch niet mogelijk om een en dezelfde beslissing te nemen door 100 onafhankelijke ambtenaren. De afwegingsvrijheid is daar te groot voor. Er worden zelfs al in het klein proeven gedaan bij de rechtspraak. Ik juig dat toe. Eenduidigheid bij besluitvorming (door digitalisering) impliceert “gelijke monniken, gelijke kappen”.
We zijn er nog niet, maar we gaan wel verder.
@Willem
Uit de nederlandse koker is het verplichten van registreerkassa’s gekomen, dat op europees nivo.
Iedere kontante aankoop (bij een bepaalde omzet) moet met een bonnetje worden afgerekend, op dat bonnetje moet dan een QR-Kode komen met versleutelde omzetcijfers zodat een belastingdienst in een lidstaat kontrolles kan uitvoeren. Als ze snel genoeg zijn, thermopapier bleekt uit. De verkoper moet verplicht de klant dat bonnetje meegeven, ook in een disco!
Welke hersenloze moron dat bedenkt weet ik niet, het is goed voor mijn omzet maar ik heb medelijden met mijn klanten die die onzinnige bonnetjes-berg mogen produceren.
Overigens is het beter Cortana uit te schakelen als je niet digitaal doorgelicht wil worden en dat zal bij Apple niet anders zijn.
Ik denk dat je de volgende uitspraak ook nog kent, “hij schrijft met potlood, zeker een programmeur”.
En zo analoog!
We zouden beter vereenvoudigen in plaats van digitaliseren.
Alles digitaal. Geweldig … maar niet heus. Inderdaad erg naïef. Een totaal overzicht van post raak je kwijt, elke dag een uur bezig met het in- en uitloggen op 30 verschillende berichtenboxen, met 30 verschillende wachtwoorden die je niet mag opschrijven maar wel moet onthouden. En die kinderen die op afstand inloggen …. dat kunnen hackers ook zodat je niet alleen valse berichten in je mailbox krijgt maar ook je bankrekening leeg is voor je het weet. Zie o.m. programma “Opgelicht”. En Facebook … zo lek als een mandje. Bovendien ziek van alle reclame die ongevraagd aan je neus voorbij komt en alle trackers die achter de schermen informatie over je leven bij elkaar harken. Wie is nou de dupe? Holle vaten …..