Channelweb zet de winnaars van de Channel Awards 2015 in het zonnetje. De partijen die in november 2015 een Channel Award in de wacht wisten te slepen, vertellen in losse interviews over het winnen van de prijs en de plannen van het bedrijf voor het komende jaar. Axians won in de categorie Vertical Sector Awards de prijs voor Best Channel Partner in Education. Hendrik Visser, senior accountmanager Educatie bij Axians, legt uit hoe Axians zich onderscheidt in de markt en wat de gewonnen Award voor hen betekent.
Volgens Hendrik Visser, senior accountmanager Educatie bij Axians, zijn er een aantal voorwaarden om ‘Best Channel Partner in Education’ te kunnen worden. ‘Ten eerste moet je kennis van de markt hebben. Daarnaast is de expertise van onze organisatie nodig om vraagstukken van de markt om te zetten naar toepasbare oplossingen. Regelmatig doet zich de gelegenheid voor om samen met een instelling een innovatief project op te pakken. Zo heeft Axians samen met Aventus het volledige datacenter aangepast op basis van een software defined architectuur van Cisco. Cisco heeft Cisco ACI (Application Centric Infrastructure) ontwikkeld om klanten in staat te stellen optimaal van het datacenter gebruik te maken. Dit is voor Aventus de reden geweest om over te gaan tot implementatie van Cisco ACI.
Aventus heeft te maken met verregaande digitalisering van het onderwijs, legt Visser uit. ‘De introductie van nieuwe applicaties gaat erg snel en toepassingen zoals cloud, en de mogelijkheid om altijd en overal te kunnen werken, groeien sterk. Voor het onderwijs is een hoge mate van continuïteit van de ict-dienstverlening vereist. Bovendien moet de ict-infrastructuur voldoende schaalbaar en flexibel zijn en waar mogelijk applicaties uit de cloud toe kunnen passen. Daarnaast bestond de nadrukkelijke wens om ontwikkel-, test- en productieomgevingen geautomatiseerd uit te rollen. Dit alles, in combinatie met uitwijkopties, verbetert de continuïteit van de dienstverlening waarbij Aventus toch maximale grip op het beheer houdt. Een gestandaardiseerde, open en veilige netwerkinfrastructuur is daarbij onmisbaar. Volgens Roy Dusink, hoofd automatisering bij Aventus, moet er snel kunnen worden ingespeeld op de veranderingen in het onderwijs en is een betrouwbare en sterke kennispartner daarin cruciaal.’
Kennis delen
Volgens Visser is Axians een ict-partner die het onderwijs al jaren bijstaat met een deskundig en stabiel team, waardoor het mogelijk is om het onderwijs te adviseren bij toepassingen, zoals software-defined-technologie. ‘Axians is in staat om ervaringen mee te nemen in de ict-opleiding. Doordat Axians bereid is om kennis te delen, kunnen studenten werken met de nieuwste technologie en kennis. Naast het werken met de nieuwste technologieën vind ik het persoonlijk belangrijk dat je ook een persoonlijke bijdrage levert aan het onderwijs. Ik geef daar zelf invulling aan door gastcolleges te geven aan leerlingen en stimuleer collega’s om dat ook te doen. De voldoening die je daaruit krijgt is enorm, omdat je direct kunt bijdragen aan een aantrekkelijk en vooruitstrevend onderwijsaanbod. En dat alles in een tijd dat ict-budgetten onder druk staan.’
Juiste aanpak
Het winnen van een award als deze bevestigt dat we de juiste aanpak hebben gekozen, meent Visser. Hij doelt daarmee op de aanpak er te zijn voor de Axians-klanten en door middel van innovatieve projecten een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van het onderwijs. ‘Wij ondersteunen de ict-afdeling. Axians levert geen onderwijs-content, maar we zorgen er wel voor dat er omstandigheden gecreëerd worden om deze content op een efficiënte en eenvoudige wijze bij de student te krijgen.’
Visser zegt dat de plannen voor 2016 in het verlengde hiervan liggen. ‘Op dit moment zijn we bezig om de dienstverlening aan onze klanten verder uit te breiden. Het doel is om op een eenvoudige manier concepten als bring your own device (byod) mogelijk te maken in combinatie met het samenvoegen van data- en applicatie-portalen. Daarbij willen we desinvesteringen voor het onderwijs voorkomen en garanties geven op een totale dienstverlening.’