Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over Microsofts nieuwe koers voor auto’s.
Eind vorige eeuw al is Microsoft vol enthousiasme ingestapt met slimme software voor in auto’s. Dit voorwerk en de latere samenwerking met fabrikant Ford heeft niet bepaald een marktpositie van Windows-proporties opgeleverd. In-car entertainment, on-screen vensterweergave van routenavigatie, de plannen waren ambitieus. Te duur, te sloom en te moeilijk, waren kritiekpunten.
Nu, met de naderende doorbraak van zelfrijdende auto’s en andere wageninnovaties, mengt Microsoft zich wederom in de strijd. Auto’s zijn meer en meer computers met wielen. Anders dan voorheen speelt daarin niet alleen software een centrale rol. Connectiviteit en clouddiensten zijn minstens zo belangrijk geworden. Voor entertainment, voor routenavigatie, voor productiviteit. Het Nieuwe Microsoft laat het autobesturingssysteem los en concentreert zich op de toegevoegde waarde, met Azure, analytics en Office 365. Daarbij werpt het zich op als het Zwitserland van de auto-industrie. Slim. Kanshebbend? Wat vind jij?
Hoezo Zwitserland?
@Jan van Leeuwen
De Zwitserland-vergelijking betreft het innemen van een neutrale rol, wat in het geval van Microsoft en de auto-industrie dan slaat op het (centrale) auto-platform/besturingssysteem.
Ik mis nog even de toegevoegde waarde van Office365 en Azure voor mijn auto. Analytics zou ik nog kunnen begrijpen, maar waarom zou ik een spreadsheet of een wordprocessor nodig hebben bij het rijden?
Als het eind vorige eeuw niet goed ging, betekent niet perse dat het nu weer fout zou gaan. Maar de wereld is ongelofelijk verandert t.o.v. 15 jaar geleden dus de kans is niet veel kleiner geworden. De lessons learned van toen moeten nog maar net toepasbaar blijken.
@Jasper
bij mij wil “neutraal” en microsoft niet in m’n kop.
En Zwitserland is alleen op papier neutraal, net als Oostenrijk.
In de praktijk zijn het brave EU-slaven.
Microsoft wat te laat (of had inferieure apparatuur) op het gebied van portable muziek players, telefoons, gameconsoles, tablets, enz. enz. Nu maar proberen met auto’s om te redden wat er te redden is op de consumentenmarkt.
Gezien de stabiliteit van hun software zal ik NOOIT in een Microsoft auto stappen!
@groot
Wilt u stoppen klik op OK enz.
Tevens voordat je kan instappen gaan we eerst updat’n, …momentje nog.
Sterker nog, als de boel niet goed ingesteld is, …zelfs tijdens het rijden.
Gaat wat worden in/bij de wasstraat. ;-D
Grrr, vrouwen kunnen er ook nix van…
Rare reacties, er staat tenslotte dat Microsoft zich vanuit haar huidige propositie gaat richten op de toegevoegde waarde van zelf-rijdende auto’s. Zeg maar de voorzetting van Office in de auto om van de reistijd kantoortijd te maken zoals we nu al vaak doen met conference calls in de file.
Volgens mij lezen jullie het allemaal verkeerd!
Microsoft laat het besturingssysteem los, en gaat zich focussen op applicaties en diensten, deels in de cloud, die op alle besturingssystemen draaien. Met Office 365 kun je overal bij je documenten komen, niet alleen om te bekijken, maar ook om te bewerken, of dat nu met een Windows pc is of met een iPad of een Sony telefoon of een Windows tablet of …
Als Microsoft het OS loslaat, dan gaan ze apps (met bijbehorende diensten) maken voor zowel de Google als de Apple auto platforms.
En voor de goede orde: we hebben het hier (nog) niet over de zelfrijdende auto’s, maar over zaken als in-car entertainment en navigatie. Dus dat je tegen je auto kunt zeggen “Rij naar Piet Snot”, in plaats van eerst in je telefoon het adres van Piet Snot opzoeken en dit met de hand in TomTom invoeren.
Er werken slimme mensen bij Microsoft, laten we hopen dat ze hebben geleerd van Google’s blunders met de Nest thermostaat, dus dat hun apps het ook blijven doen als de Microsoft servers even niet bereikbaar zijn.