KPN heeft Herman Kienhuis benoemd tot directeur van KPN Ventures. Dat investeringsfonds heeft tot doel om de betrokkenheid van start-ups bij het telecomconcern te vergroten en innovatie van buitenaf de organisatie in te krijgen. Kienhuis komt van Sanoma waar hij een soortgelijk fonds beheerde.
Hij bekijkt potentiële samenwerkingen met start-ups, voert investeringen uit en begeleidt deelnemingen. Kienhuis heeft de afgelopen vier jaar de digitale investeringstak van mediabedrijf Sanoma opgezet en aangestuurd. Daarvoor was hij onder andere verantwoordelijk voor digitale productontwikkeling bij Sanoma en voor strategie en overnames.
Kienhuis is officieel per 1 januari 2016 gestart. De leiding van het fonds lag tot zijn benoeming in handen van de KPN-afdelingen die zich bezighouden met strategie, transacties en aquisities. ‘We hebben goed de tijd genomen om een geschikte directeur te vinden’, licht een woordvoerder van KPN aan Computable toe.
‘KPN zit in een markt vol technologische ontwikkelingen, waar veel te winnen is door samenwerking met ondernemend talent en investeringen in innovatieve bedrijven. Zowel voor KPN, onze klanten, als voor de jonge bedrijven die van de financiering en andere middelen van KPN gebruik kunnen maken. Ik vind het een mooie uitdaging om daar invulling aan te geven’. Zo luidt de reactie van Kienhuis op zijn benoeming.
Start-up klimaat
Jan Kees de Jager, financieel directeur van KPN, reageert: ‘Recent is KPN gestart met een eigen venture fund: KPN Ventures. Met dit fonds wil KPN outside-in innovatie bevorderen en bijdragen aan een positief en innovatief start-up-klimaat in Nederland.’ Volgens De Jager heeft KPN met Herman Kienhuis iemand in huis die het voor KPN belangrijke fonds verder zal gaan vormgeven en succesvol kan laten zijn voor zowel KPN als de deelnemingen.
Internet of things
KPN Ventures startte in juni 2015 met 32 miljoen euro in kas. Het nam in die maand een minderheidsbelang in Actility SA, een Frans bedrijf dat netwerk-, cloud- en platform-oplossingen aanbiedt voor de internet of things-markt (IoT). Ook trekken KPN Ventures en de investeringstak van mediabedrijf RTL, RTL Ventures, sinds september 2015 samen op in de zorgmarkt. Binnen die sector zien zij kansen om samen start-ups op het gebied van e-health naar een hoger plan te tillen.