Dit jaar zullen de SaaS-ontwikkelingen stug doorgaan. Gevolg is dat ook de ontwikkeling en gebruik van apps zeker geen halt wordt toegeroepen. Hierdoor moet er meer aandacht komen voor de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Dat voorspellen de Computable-experts.
Remco Jansen, Manager Operations bij Eclectic
Cloud / SaaS-oplossingen
Gartner verwacht dat binnen nu en vijf jaar 10 procent van de één miljard-plus dollar organisaties al hun crm-applicaties binnen SaaS-oplossingen zal draaien. In 2016 zal deze groei gestaag doorgaan omdat doorlooptijden van het vervangen van crm-legacy systemen met cloud oplossingen steeds korter worden en implementatiescenario’s minder gecompliceerd zijn. Dit wordt onderbouwd door de ‘grote’ spelers in de markt die duidelijk de focus leggen op hun cloudstrategie: bijvoorbeeld SAP met het open HANA Cloud Platform.
Adoptie sales force automation (SFA) tools
Het gebruik van apps zal door smartphones/tablets en door bovenstaande ontwikkeling met betrekking tot de beschikbaarheid van cloudoplossingen, verder toenemen. Dit bevordert de gebruikersadoptie en verbetert de datakwaliteit van sales force automation (sfa)-systemen. Dit leidt tot verdere vereenvoudiging van dagelijkse taken, tijdsbesparing en de verhoogde productiviteit.
Lennart de Graaff, Principal Business Analyst, Capgemini
Silo’s vervagen
De traditionele domeinen van marketing, sales en (customer) service vermengen zich steeds meer, waarbij kruisverbanden gemaakt gaan worden tussen deze domeinen. Vanuit de customer service-afdelingen wordt steeds meer up- en cross-sell gedaan. Vanuit marketing is het belangrijk te weten waar in de customer journey de klant of consument zich bevindt.
B2B is het nieuwe B2C
De van oudsher strikte scheiding tussen b2b of b2c is steeds meer aan het vervagen, en in de b2b markt gaan dezelfde dynamieken spelen zoals als prijstransparantie, 24/7 self-servicing en omni-channel klanteninteractie.
Wilbert van den Bliek, algemeen directeur bij SQS Benelux
Persoonlijke ontwikkelingen
De ontwikkelingen in onze sector gaan zo hard, dat professionals een hele kluif hebben aan het op peil houden van hun kennis en vaardigheden. Als werkgever ben je verplicht om te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Ik verwacht dat in 2016 de mogelijkheden van opleiding voor professionals weer zwaarder gaan wegen dan afgelopen jaar. Ik las in Computable dat pensioen nu belangrijker wordt gevonden, maar ik wil er op wijzen dat je in jezelf moet investeren om je pensioen in deze sector te halen.
Jeroen Staehle, Marketing Manager Benelux bij EPiServer
IT en marketing
De marketing technologist helpt de brug te slaan tussen de eisen en de wensen vanuit de it-afdeling en de business doelstellingen. Met een dergelijke rol stellen ondernemingen zichzelf in staat om topics als Omnichannel marketing (ook hot voor 2016) serieus op te pakken.
Huub Hillege, datamanager bij Info-Shunt
Personalisatie
Er is een nieuwe hype in marketing land: personalisatie (personalization). Personalisatie wordt nu verteld als ware het pas uitgevonden. De nieuwe heilige graal. Is er dan geen marketing vakkennis meer? Zelfs ik als it’er, met ruim dertig jaar database marketing ondersteuning weet dat dit zeer oude wijn in nieuwe zakken is. Zo publiceerden Don Peppers en Marta Rogers in 1993 hun wereldberoemde en baanbrekende werk: The One to one Future. Ze pleiten om massa marketing af te schaffen. Ze menen juist dat je elke klant moet behandelen alsof het je enige klant is. Ook al heb je tien miljoen klanten. Dit is personalisatie ten top. In een later boek, Enterprise one to one (1997), worden praktische handvaten beschreven hoe je als bedrijf naar klantgedreven concurrentie kunt komen. Veel oude it’ers hebben pragmatische oplossingen voor marketing-afdelingen gemaakt die het gedachtengoed van Peppers & Rogers ondersteunden. Echter dit zijn geen standaard oplossingen. Thans zijn er (jonge) software bedrijfjes die tools op de markt brengen ter ondersteuning van de personalisatie. Het is onvoorspelbaar wat een defacto standaard gaat worden.