De social enterprise is een organisatie die vooral luistert naar de wensen van mensen en technologie gebruikt om daarin te voorzien. Dat meent Jaap Hage, director Enterprise Communications bij KPN, over universal communications. Volgens hem zijn uniformiteit en eenvoud belangrijke aspecten binnen de nieuwe manier van werken. KPN zet zich als lid van de Skype for Business Community in om nieuwe manieren van communiceren onder de aandacht te brengen.
Techniek is een enorme katalysator geweest in de veranderende manier waarop bedrijven met elkaar communiceren, zegt Jaap Hage, director Enterprise Communications bij KPN. ‘Je kan nog steeds bellen met je telefoon, maar dat is nu slechts één van de vele apps op een smartphone geworden. Ook binnen KPN zie je die verandering volgens hem terug. ‘Waar KPN in het verleden telefooncentrales verkocht, verkopen we nu clouddiensten.’
‘De techniek rondom communicatiemiddelen gaat nu zo hard, dat dit veel bedrijven afleidt van hun core business’, gaat Hage verder. Volgens hem kan deze uitdaging aangepakt worden door communicatiemiddelen op een uniforme en eenvoudige manier aan te bieden en door de eindgebruiker centraal te stellen bij de transitie naar de nieuwe manier van communiceren, oftewel universal communications. ‘Universal communications ademt uniformiteit en eenvoud.’
Werknemer centraal
Organisaties moeten ervoor zorgen dat de communicatie-oplossing een integraal onderdeel van de werkplek wordt, zegt Hage. ‘Daarin moeten grote stappen worden gemaakt. Integratie geldt namelijk niet alleen voor de it-afdeling, maar is breder dan dat.’ Het is volgens hem cruciaal dat de werknemer centraal wordt gesteld, om hen te overtuigen van de oplossing en daarmee de adoptie te verhogen. Een werknemer is immers ook gewoon consument, legt hij uit. ‘Zij merken vaak dat ze thuis betere middelen hebben dan op werk en dat is eigenlijk gek. Werk en privé moeten dus worden samengebracht.’
Een organisatie die op die manier naar de wensen van werknemers luistert en daarna de technologie uit de markt gebruikt om daarin te voorzien, is volgens Hage een social enterprise. ‘Organisaties zijn pas succesvol als zij de gebruiker voorop stellen.’ De technische oplossingen die daaruit voortkomen zullen dan lang meegaan, denkt hij.
Uitdagende transitie
Hij benadrukt dat het niet eenvoudig is om de focus op de gebruiker te hebben. ‘Organisaties ervaren vaak dat een transitie naar nieuwe communicatiemiddelen uitdagender is dan zij hadden verwacht. Je moet veel doen om medewerkers in een dergelijke transitie mee te nemen.’ Bedrijven moeten volgens Hage daarom bedenken wat de transitie betekent voor de business en hoe de integratie eruit gaat zien. KPN kan de transitie volgens hem bovendien vereenvoudigen, door hun ervaring met dergelijke migraties. ‘We hebben bijvoorbeeld een business-simulatie-workshop en we bieden meerdere adoptieplannen en ondersteunende diensten.’
Wat betreft de eenvoud en uniformiteit van de oplossing, zet KPN hierop in met KPN ÉÉn, zegt Hage. Daarbij kiezen klanten vanuit een soort menukaart diensten tegen een vast bedrag per maand. ‘Je moet ervoor zorgen dat diensten via ict optimaal op elkaar aansluiten.’
Skype for Business Community
KPN is één van de partijen binnen de Skype for Business Community. Een van de belangrijkste redenen voor KPN om lid te worden van deze community, is om kennis en kunde te delen met andere partijen, legt Hage uit. ‘Wij helpen organisaties die geïnteresseerd zijn in Skype for Business, maar die nog niet de juiste informatie hebben om goede beslissingen te nemen.’
Hage meent dat KPN als lid van deze community de uitdaging heeft om diensten beter aan te laten sluiten op de markt. ‘We kijken daarom naar ontwikkelingen en informatie die ons een stap verder laat zetten om onze diensten verder te optimaliseren. Ook hierbij geldt dat je moet kijken naar wat de gebruiker wil, in plaats van puur naar het product te kijken.’
Uniformiteit en eenvoud
KPN wil in de toekomst blijven voorzien in uniformiteit en eenvoud. ‘We hebben de propositie in de vorm van KPN ÉÉn in de markt gezet en die slaat aan. De komende tijd gaan wij meer diensten aan de KPN ÉÉn-omgeving toevoegen die het aanbod aantrekkelijker zullen maken. Zo kijken wij naar mogelijkheden om video-collaboration aantrekkelijker te maken.’