Ongeveer de helft van het personeel in de Rotterdamse haven heeft deelgenomen aan een 24-uurs staking die 7 en 8 januari 2016 plaatsvond. In de haven werkten ongeveer 250 mensen terwijl er normaal zo'n vijfhonderd man aan de slag is. Dat zei FNV-bestuurder Niek Stam tegenover de NOS. De havenarbeiders legden het werk neer om in opstand te komen tegen banenverlies door automatisering.
Het havenpersoneel eist meer werkzekerheid nu er door automatisering van de containeroverslag mogelijk tot achthonderd banen verloren gaan. Door de staking kwam de overslag grotendeels stil te liggen. Over de financiële gevolgen is nog niets bekend.
Maandag 11 januari gaan de bonden in gesprek met het Havenbedrijf. ‘Mochten de gesprekken nergens toe leiden, dan gaan we opnieuw staken’, zegt FNV-bestuurder Niek Stam. De vakbond is boos over een deal tussen Havenbedrijf Rotterdam en de overslagbedrijven op de Eerste en Tweede Maasvlakte. In de afspraken staat dat het containertransport over enkele jaren automatisch, door onbemande voertuigen moet plaatsvinden. Daardoor verdwijnen er banen door automatisering. Dat aantal komt bovenop andere functies die de komende jaren zullen verdwijnen door de inzet van ict.
Sjaak Poppe van het Havenbedrijf reageerde eerder bij BNR dat het Havenbedrijf volgens hem bezig is om transport te organiseren tussen de nieuwe terminals en de bestaande. ‘Dat kan door mensen gedaan worden, of door onbemande voertuigen. Het duurt even om daar afspraken over te maken, maar het uitgangspunt is wel om dit de eerste jaren in ieder geval door mensen te laten doen. Er komt dus juist werk bij op deze manier’, stelt hij.