Het is bepaald geen geheim meer dat technologie op dit moment een enorme impact heeft op de economie en de maatschappij. Iedere organisatie is bezig met digitalisering. De vraag is welke rol de it-afdeling daarin speelt. Is de it-afdeling bijvoorbeeld in staat om antwoord te vinden op de enorme snelheid waarmee de ontwikkelingen zich op dit moment voordoen?
Zo is er in de financiële wereld sprake van een enorme verschuiving van fysieke naar digitale dienstverlening, waarbij banken tientallen lokale en regionale vestigingen sluiten en duizenden mensen een nieuwe werkgever moeten zoeken.
Daarnaast zorgt technologie voor een toenemende druk op de it-afdeling om innovatiever te zijn en – tegelijkertijd – te zorgen voor meer kostenbesparingen. De cloud maakt bovendien dat de business afdelingen veel gemakkelijker zelf zorgen voor hun it-middelen. Daarom is het nodig dat de it-afdeling zich afvraagt wat zijn rol en taken zijn. Daarbij zijn vier verschillende opvattingen te onderscheiden.
- De it-afdeling ziet zichzelf als innovator, terwijl de business vooral kijkt naar de hoge kosten die gemaakt worden. It zorgt weliswaar voor innovatie, maar heeft geen oog voor de businessdoelen van de organisatie of voor de waarde die innovatie aan de organisatie moet bieden.
- De operationele it-teams zien zichzelf als dienstbaar aan de business door het bieden van betrouwbare diensten en het besparen op kosten. De business ziet hen als praktische ondersteuners, maar ook als een afdeling die lang niet altijd inspeelt op wat de business echt nodig heeft.
- Strategische it-teams van partners zien vooral als hun rol dat voorzien wordt in alle basisvoorzieningen. Zij zorgen ervoor dat aan de eisen op het gebied van beschikbaarheid en optimalisatie wordt voldaan en hebben ook een goed beeld van wat de business nodig heeft en hoe zij dat technisch kunnen invullen.
- Waar de strategische teams zorgen voor transformatie, zorgt de business zelf voor het ondersteunen van de bedrijfsvoering.
Bij deze vier benaderingen is het van belang te onderkennen dat er flinke verschillen bestaan tussen de vier teams als het gaat om focus en competenties. Strategische partners en de business bijvoorbeeld zorgen ervoor dat ze een sterke basis leggen en tegelijkertijd kijken naar de toekomst. Zij weten heel goed dat de eisen van nu anders kunnen zijn dan de eisen van morgen en zij hebben in dat verband ook goed oog voor de rol die technologie kan vervullen bij het inspelen op de toekomst.
Balans
Voor it-teams ligt de uitdaging op dit moment vooral in het vinden van de juiste balans tussen operationele optimalisatie en kostenreductie enerzijds en innovatie en technologie-investeringen anderzijds. De business verwacht beide, maar is op hetzelfde moment ook huiverig voor de veranderingen die nodig zijn, wil het it-team daadwerkelijk aan beide doelen voldoen.
Hoe dan ook, met het oog op de toekomst zal de it-afdeling zich meer een strategische rol moeten aanmeten en dus skills moeten opbouwen op het gebied van architectuur, governance, beveiliging en businessfocus. Het kan overigens zijn dat deze skills al ruim vertegenwoordigd zijn in het team. Het kan ook zijn dat een afdeling al diverse pogingen heeft gedaan om deze expertise op te bouwen, maar dat zij continu wordt ingehaald door de druk van de dagelijkse bedrijfsvoering. Hoewel de kans niet groot is, kan het zelfs zo zijn dat een it-afdeling nog totaal niet heeft nagedacht over transformatie.
Uitdagingen
De meeste afdelingen bevinden zich op dit moment tussen de eerste en tweede fase. Zij erkennen dat er sprake is van een continu proces van verbetering en aanpassing, maar ook dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan en de tijdsfactor gaat tellen. Daardoor staat een cio voor drie belangrijke uitdagingen: kosten verlagen, snel nieuwe diensten leveren en de middelen vrijmaken voor het uitbreiden van de noodzakelijke skills.
Dat vereist onder meer een scherpe analyse van de competenties die nodig zijn om de business te ondersteunen, evenals van de services die de organisatie beslist zelf moet leveren. Een vervolgstap is het creëren van de juiste partnerships en contractstructuren rond diensten die werkelijke waarde toevoegen. Zorg daarbij voor niet te veel sla’s, want die leiden alleen maar tot meer bureaucratie. Zoek partners die kosten verlagen door de inzet van tools, processen en automatisering. Op die manier is de transitie naar een andere, veel inhoudelijker rol van de it-afdeling prima vorm te geven.
Heel leuk dat de business allerlei dingen zelf wil regelen omdat ze daarmee efficiënter zijn.
Maar worden de kosten die de business hiervoor maakt ook inzichtelijk gemaakt?
Ik heb ondertussen al meerdere malen gezien dat de business zelf haar dingen wil regelen. Effect is dat ze x uur per maand kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste tools, bezig zijn met de integratie, inregelen van de tools enz enz. Iedere business doet dat uiteraard het liefst voor zichzelf.
Ga je nu kijken hoeveel uren hieraan verstookt worden, is dat heel wat meer dan wanneer ze het door de ervaren IT-ers zouden hebben laten doen.
Echter, doordat de uren op “de business” geboekt zijn, is dat alles behalve inzichtelijk.
IT kan best innovatief zien, maar dan moet je de IT niet als een kostenpost zien waarop je constant wil bezuinigen. De zinsnede “Voor it-teams ligt de uitdaging op dit moment vooral in het vinden van de juiste balans tussen operationele optimalisatie en kostenreductie enerzijds en innovatie en technologie-investeringen anderzijds.” is dan ook een onrealistische verwachting in mijn ogen.
Prima artikel en inderdaad, het belang van goede robuuste partners is essentieel. Het daadwerkelijk afbouwen van legacy applicaties en het inrichten van flexibele standaard IT diensten geven organisaties de mogelijkheid om op de snelveranderende markt te anticiperen.
Toch typisch dat IT nog meer skills op moet bouwen over architectuur, governance, beveiliging en zelfs de business terwijl er omgekeerd maar weinig geleerd lijkt te worden.
De Cloud migraties zijn nog niet afgerond of de IT afdeling moet weer op de schop. Was SLA het toverwoord bij uitbesteding en Cloud, nu “leiden die alleen maar tot meer bureaucratie”. IT is ineens weer in, sterker nog elk bedrijf is plotseling een IT bedrijf, maar het moet natuurlijk wel beter, sneller en goedkoper. Net omgeschoold naar DevOps specialist, moet beheer en development weer terug bimodal gesplitst.
Om die idioterie enigzins het hoofd te bieden zijn inderdaad een hoop skils en competenties nodig. Nadat ze geselecteerd zijn op prijs en hun kennis van de bestaande automatiseringsoplossingen binnen de bedrijven, moeten IT-ers ineens oog hebben voor “architectuur, governance, beveiliging en businessfocus”.
Ik heb geen idee hoe dat voor elkaar te krijgen, maar gelukkig de schrijver ook niet. Ik lees over “Balans” en “Uitdagingen”, ofwel weet hij veel …
IT Evolutie. Maar waarnaar eigenlijk ? Selecteren op toegevoegde waarde maar van markt terugkomen met een pauw met vijf poten. Veren leken zo mooi maar eigenlijk niet zo nodig en het loopt niet zo lekker. Waarschijnlijk sterft het vanzelf wel uit.
ICT-werk en evolutie, het houd je van de straat. Ik zet alvast een nieuwe titel op mijn visite kaartje : Bimodal IT integration specialist.
Peter, ik vind je ziens en benaderingswijze wel, maar vanuit een ietwat andere beschouwing kijk ik er op deze manier tegen aan.
In de vele artikelen die ik vaak lees, komt toch eigenlijk en vooral weer naar voren dat er na 25/30 jaar IT, transformaties en evoluties van zowel business en IT, er nog steeds geen fatsoenlijke brug lijkt te zijn gelegd tussen deze twee werelden. Ik leg met grote regelmaat aan beiden uit waardoor dat komt en hoe je dat nu eindelijk zou kunnen beslechten.
Als je dat namelijk adopteert, zonder je eigen achtergrond uit het oog te verliezen, geen trucje er weer bij te leren, en er een laag tussenuit snijd, dan komen twee werelden aan een tafel bij elkaar en dan zie je zelfs nog snellere resultaten. Er is namelijk voor beide zijden iets te zeggen.
Ik geef je graag een volkomen vrij document waarin ik graag uitleg waar in de basis om draait. Overigens dat er bij de banken gecombineerd de komende twee jaar zo’n 20k aan personeel uit gaat door verregaande automatisering is wat mij betreft een hele juist gevolg van het implementeren van IT.
Goed stuk, dank.
PS hier het document waar het om gaat.
bit.ly/1xaIhGP
Wat mij vooral verwonderd is het feit dat de schrijver blijkbaar niet door heeft dat het mantra van sneller, innovatie en kostenbesparing inmiddels grijs gedraaid is. En er wordt met geen woord over kwaliteit gerept.
Wanneer krijgt de mens door dat automatisering geen imaginaire ratrace is maar een manier om het leven te verbeteren? Zij wij zover afgeleid door de commercie dat wij ons leven laten leiden door een paar mensen met dollar tekens in hun ogen? Het leven is te kort om met deze onzin bezig te zijn terwijl je zoveel kan genieten van het leven.