Ondanks de ‘C’ in de naam van ‘s werelds grootste consumentenelektronicabeurs wordt op de CES ook bedrijfstechnologie onthuld. Zoals Panasonics Blu-Ray ’opvolger’, waarmee Facebook oudere data gaat archiveren.
De freeze-ray-opslagoplossing van Panasonic komt nu uit in de eerste generatie, die dit jaar nog wordt opgevolgd door de tweede generatie. De Japanse leverancier heeft in samenwerking met Facebook het archiveringssysteem ontwikkeld, waarbij de eerste generatie schijven van 100 gigabyte per stuk gebruikt en de tweede generatie dit jaar nog doorstoomt naar 300 GB. Het archiveringsssysteem is gebaseerd op het Blu-ray formaat.
Cold data
Deze doorontwikkeling van Blu-ray is niet al de opvolger voor consumentenapparatuur, maar wel de nieuwe generatie voor grootschalige opslag van data die niet op korte termijn opgeroepen wordt. Dit is zogeheten cold data, waar bedrijven en datacenters alsmaar toenemende hoeveelheden van hebben. Het bewaren hiervan op opslagsystemen met harde schijven kost relatief veel geld; enerzijds doordat de systemen zelf kostbaar kunnen zijn, anderzijds doordat draaiende schijven stroom verbruiken en koeling behoeven.
De Japanse leverancier stelt dat zijn nieuwe optical disc-based data-archiveringssysteem operationele kosten en energieverbruik van datacenters verlaagt. Freeze-ray heeft ingebouwde voorzieningen voor de bewaking van data-integriteit, waarbij het gebruik van optische schijven ook helpt. Zo gaan deze opslagmedia lang tot zeer lang mee, kunnen ze temperatuurveranderingen goed aan, en kan de data onwijzigbaar worden opgeslagen. Panasonic heeft voor de ontwikkeling van het nieuwe formaat samengewerkt met onder andere Sony, weet Business Insider te melden.
Het archiveringssysteem is vervolgens door Panasonic ontwikkeld middels de high-density optische technologie, de discs zelf, de drives, de robotica voor de schijvensortering en de bijbehorende bibliotheeksoftware. Facebook heeft zijn exeprtise bijgedragen voor het ontwerpen, inzetten, beheren en onderhouden van opslagsystemen in datacenters. Tijdens de gezamenlijke ontwikkeling van de freeze-ray oplossing heeft de datacentergrootgebruiker ook real-world feedback gegeven aan Panasonic.
Exabyte-schaal
‘s Werelds grootste sociale netwerk opereert al op exabyte-schaal in zijn datacenters en heeft dan ook een petabyte-archivering. Facebook is niet alleen mede-ontwikkelaar en pilot-tester maar ook de eerste grote gebruiker. Het zet freeze-ray gelijk in en verwacht komende herfst de tweede generatie met 300 GB discs in gebruik te nemen. Een Facebook-gebruiker kan hierdoor over enkele jaren nog gewoon alle vandaag geposte foto’s oproepen, legt Panasonic uit.
Facebook kampt door zijn aanhoudende groei namelijk met een fundamenteel probleem voor opslag. Zowel de hoeveelheid gebruikers als ook de toenemende hoeveel data die zij opslaan vereisen een nieuwe aanpak, zegt infrastructuurtopman Jason Taylor van Facebook. Meer gebruikers slaan meer data op in ook nog eens hogere resoluties voor foto’s en video’s. ‘We zien exponentiële groei in het aantal foto’s en video’s dat wordt ge-upload naar Facebook.’
Digitale herinneringen
Taylor stelt dat de samenwerking met Panasonic helpt om ervoor te zorgen dat mensen op de lange termijn toegang hebben tot hun digitale herinneringen. De twee bedrijven hebben al plannen voor toekomstige generaties met nog hogere datadichtheden: van 500 GB en 1 TB per disc. Een enkel archiveringssysteem kan daarmee meerdere petabytes aan cold data opslaan.
Freeze-ray is voor Facebook de upgrade voor zijn huidige archivering waarbij het zo’n tienduizend reguliere Blu-ray schijven gebruikt om 1 Petabyte aan cold data te bewaren. Die begin 2014 onthulde opstelling moest groeiruimte geven naar 5 Petabyte. Het samen met Panasonic ontwikkelde systeem kan in combinatie van meerdere gekoppelde freeze-ray-racks opschalen naar meerdere Petabytes. Panasonic wil van zijn optische schijfarchiveringssysteem een industriestandaard maken voor de datacenterwereld.