Channelweb zet de winnaars van de Channel Awards 2015 in het zonnetje. De partijen die in november 2015 een Channel Award in de wacht wisten te slepen, vertellen in losse interviews over het winnen van de prijs en de plannen van het bedrijf voor het komende jaar. Portland won in de categorie Distributor Awards de prijs voor Specialized Distributor of the Year. Kim van Brugge, managing director bij Portland, spreekt namens het bedrijf over de toekomstplannen.
Wat betekent het winnen van een Channel Award voor Portland?
Wij zijn ontzettend blij met deze award. Het is erkenning voor ons werk en onze strategie. Behalve een nieuwe portal voor onze resellers en een nieuwe website, hebben we dit jaar duidelijk verteld waar Portland voor staat. We richten ons volledig op het mkb en hebben 100 procent focus op onze rol als intermediair in het kanaal, waarbij added value altijd de voorwaarde is.
We hebben deze award in de eerste plaats gekregen dankzij onze sterke focus op onze verbindende rol tussen vendor en reseller. In de tweede plaats doordat we ons richten op software voor het mkb: de motor van onze economie. Daarbij staat toegevoegde waarde centraal. Wij kregen niet voor niets de titel Specialized Distributor of the Year. Portland is voor alles een distributeur die onvoorwaardelijk loyaal is aan vendoren en resellers. Daar zit geen ruimte tussen. Sterker nog: wij helpen onze vendoren op alle mogelijke manieren om hun marktkansen in de Benelux te benutten, terwijl onze resellers bij ons terechtkunnen voor brede support op het gebied van sales, marketing en backoffice.
Hoe hebben jullie de Channel Awards-avond ervaren?
Voor ons was het heel bijzonder om op het podium te staan naast andere grote, bekende namen als Tech Data, Ingram Micro en Exclusive Networks. Wij ervaren dit als een erkenning door onze resellers voor onze jarenlange inzet.
Wat hebben jullie het afgelopen jaar gedaan, wat jullie onderscheidend maakt in het kanaal?
We maken duidelijke keuzes: 100 procent mkb, en loyaal naar het kanaal. Wij doen nooit rechtstreeks zaken met de eindklant, en dat maakt ons een trusted advisor voor onze resellers. Daar hebben we ons ook dit jaar weer voor ingezet.
We kijken kritisch naar de vendoren met wie we samenwerken. Hoewel we blij zijn met elke vendor, werken we niet voor elke vendor. Wij willen de beste softwareoplossingen distribueren, en dus zijn we altijd proactief op zoek naar de nieuwste oplossingen die mkb’ers kunnen helpen. Zo helpen we onze resellers om zich te onderscheiden.
De cloud- en on-premise-oplossingen die we leveren, zijn vaak beter én altijd goedkoper. Ze staan in het teken van infrastructuur, communicatie, continuïteit en productiviteit. Er is tenslotte geen communicatie mogelijk zonder goed gemanagede ict-infrastructuur, en geen productiviteit zonder stabiel telecomplatform. Business continuity is hier de alles-overkoepelende paraplu. Hierin ligt het belangrijkste verschil met de broadliners. Zij kunnen door hun enorme portfolio nooit de support bieden die Portland levert. Denk maar aan onze shrink-wrapped service waarmee we resellers op administratief gebied totaal ontzorgen. Of aan onze Business Booster Maps-dienstverlening, waarbij we sessies voor resellers organiseren om te kijken waar hun kansen liggen en hoe wij kunnen helpen om die te benutten.
Wat zijn jullie plannen voor 2016?
We beginnen het nieuwe jaar in een nieuw kantoor. In februari betrekken we een nieuw pand, waarmee we onze groeiplannen verder kunnen realiseren. We gaan verder op de weg die we afgelopen jaar zijn ingeslagen richting mkb en kanaal. En zullen onze portfolio verder uitbreiden met een aantal nieuwe producten en diensten. Daarnaast slaan we onze vleugels verder uit op de Belgische markt. Hoewel we hier al jaren actief zijn, gaan we komend jaar onze fysieke aanwezigheid verder uitbreiden.
Wat gaan jullie op ict-gebied betekenen voor het verkoopkanaal en wat wordt jullie rol?
We zijn altijd op zoek naar de beste oplossingen uit de markt voor onze resellers. Het afgelopen jaar hebben we ons portfolio op het gebied van continuïteit uitgebreid met de producten van Datto. Deze vendor levert bij een serieuze calamiteit de tools waarmee de bedrijfsprocessen binnen zes seconden weer op gang zijn. Datto levert net als wij alleen via het kanaal en richt zich bij productontwikkeling volledig op het mkb. Ook komend jaar gaan wij voor onze partners op zoek naar de nieuwste producten in de markt, zodat zij hun eindklant de beste tools voor hun business kunnen bieden.
Om ons motto ‘Power to the resellers’ nog verder kracht bij te zetten, hebben wij een nieuwe dienst ontwikkeld voor de it-resellers: de Business Booster Map. Met de Business Booster Map helpen wij, op basis van onze eigen kennis en ervaringen, onze klanten nog beter bij het ontwikkelen van hun verkoopkanalen. Niet alleen op het gebied van productportfolio, maar ook op het gebied van sales, marketing en interne organisatie.
Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat jullie volgend jaar opnieuw een Channel Award winnen?
Dit jaar wonnen we één award, en voor komend jaar streven we naar minimaal twee awards. Ik hoop dat een van onze vendoren volgend jaar een supplier award in de wacht sleept. Helaas is er nog geen sector award voor het mkb, maar anders zouden we die zeker winnen. Uiteindelijk is het laatste woord aan onze resellers en vendoren, aangezien zij de winnaars bepalen. Maar wij doen er natuurlijk alles aan om ervoor te zorgen dat ze ook komend jaar weer voor ons kiezen!