Channelweb zet de winnaars van de Channel Awards 2015 in het zonnetje. De partijen die in november 2015 een Channel Award in de wacht wisten te slepen, vertellen in losse interviews over het winnen van de prijs en de plannen van het bedrijf voor het komende jaar. Microsoft won in de categorie Supplier Awards de prijs voor Most Successful Partner Network Extension of the Year. Ron Augustus, director small and midmarket solutions & partners bij Microsoft Nederland, legt uit wat Microsoft van zijn partners vraagt en hoe het bedrijf zijn partners blijft uitdagen.
Wat betekent het winnen van een Channel Award voor Microsoft?
Het is mooi een bevestiging te krijgen van de positieve impact die we maken op het it-partnernetwerk in Nederland. Microsoft heeft een strategie die primair is gebaseerd op samenwerking met partners. Veel organisaties zien de succesvolle cloud-strategie en andere innovaties van Microsoft in het afgelopen jaar als teken om zich bij ons ecosysteem aan te sluiten en we juichen dat uiteraard toe.
Hoe hebben jullie de Channel Awards-avond ervaren?
Het was een leuke en bijzondere avond waarin een grote verscheidenheid van partners uit het kanaal aanwezig waren. Na het formele deel met de elkaar snel opvolgende prijsuitreikingen werd het diner geserveerd, waarin voldoende ruimte was om met de tafelgenoten een gesprek te voeren. De tweede ronde van de prijsuitreiking had voor ons een bijzonder tintje omdat wij toen zelf een prijs in ontvangst mochten nemen. De aansluitende borrel gaf nog eens een extra dynamiek aan de netwerkcomponent van de avond. Al met al een geslaagde avond.
Wat hebben jullie het afgelopen jaar gedaan, wat jullie onderscheidend maakt in het kanaal?
We hebben enorm ingezet op het uitbreiden van het aantal cloudpartners. Dat kunnen startups zijn maar ook organisaties die eerder alleen met andere cloud-aanbieders werkten. We hebben extra geïnvesteerd in het trainen van partners op het gebied van de nieuwe technologieën. Daarnaast zijn de incentives op cloudgebied sterk verbeterd en zijn er nieuwe cloud-pricingmodellen (bijvoorbeeld CSP) geïntroduceerd waarbij de partner de factuurrelatie met de eindklant houdt.
Wat gaan zijn jullie plannen voor 2016?
We gaan door met het uitbreiden van het aantal cloudpartners en richten ons daarbij nog meer op het aantrekken van iv’s. Ook zal ons sterke netwerk van hosters worden aangesproken op het uitbreiden hun diensten met Microsoft cloudservices (Office365, Azure en CRM Online). We dagen onze bestaande partners uit op hun bijdrage aan onze cloudstrategie, op het gebied van het maximale gebruik van onze al verkochte diensten door eindklanten en het adviseren van wat cloudarchitecturen kunnen betekenen voor nieuwe businessmodellen van eindklanten.
Wat gaan jullie op ICT-gebied betekenen voor het verkoopkanaal en wat wordt jullie rol?
We zullen met nieuwe innovaties blijven komen die ook nieuwe verkoopmogelijkheden opleveren. Denk hierbij aan Surface Hub, Surface Book of Office365 E5. Het nieuwe Microsoft datacenter in Middenmeer zal naar ons idee ook een versnelling van cloudadoptie laten zien in ons land. We vragen onze partners iets nieuws toe te voegen aan de basistechnologie die Microsoft levert. Dat kunnen segment-specifieke applicaties zijn, of uitbreidingen op onze Dynamics-producten, of add-ons op Office365 et cetera. Veel partners verschuiven hun strategie van het doorverkopen van producten en het ‘ontzorgen’ naar het leveren van echte business toegevoegde waarde. Alleen als je de link kunt leggen tussen de mogelijkheden in jouw marktsegment en de mogelijkheden van nieuwe technologie, kun je voorop blijven lopen.
Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat jullie volgend jaar opnieuw een Channel award winnen?
We blijven onze bestaande partnerrelaties koesteren, veel nieuwe partners toevoegen en zorgen dat zij succesvol en winstgevend zijn met onze technologie in 2016!