De FinTech-startup Zeker.Me biedt via een online platform gepersonaliseerde schadeverzekeringen aan door gebruik te maken van data. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld hun Facebook- of LinkedInprofiel koppelen aan het bedrijf. Op basis van die gegevens levert robotadviseur Me de gebruikers automatisch een verzekeringspakket dat bij hun leefsituatie past, dit pakket is op ieder moment aan te passen.
Nederlanders hebben volgens onderzoek steeds meer interesse in op data gebaseerde verzekeringsdiensten. Ze delen hun persoonlijke gegevens als ze hier voordeel uit kunnen halen. Met gerobotiseerd advies speelt Zeker.Me in op de behoeftes van de consumenten. De FinTech-startup geeft schadehulp en advies via Whatsapp en werkt volledig digitaal. Gebruikers kunnen social media-accounts koppelen aan het bedrijf of een aantal vragen beantwoorden. Op basis van de informatie die Zeker.Me van de gebruikers heeft levert robotadviseur Me de gebruikers een verzekeringspakket. Dit pakket kan overigens op ieder moment worden aangepast. Zeker.Me biedt op dit moment aansprakelijkheids-, reis-, inboedel-, woonhuis-, auto- en rechtsbijstandsverzekeringen aan.
De oprichter van Zeker.Me, Nick van der Meij, zegt: ‘Automatisering is het antwoord op het veranderende gedrag en de behoeftes van consumenten. Jongeren van nu groeien op met smart apps en wearables en zijn gewend aan het delen van persoonlijke data in ruil voor een goede dienst. De steeds groter wordende hoeveelheid data maakt gepersonaliseerd verzekeringsadvies mogelijk, maar de verzekeringswereld speelt hier niet op in. Daar ligt nu een gapend gat waar wij met Zeker.Me inspringen.’
De persoonlijke informatie die gedeeld wordt is bedoeld voor je familie, vrienden en kennissen en niet voor bedrijven die deze informatie misbruiken om je over te halen meer verzekering te kopen dan je nodig hebt.
Want wat Nick niet zegt is dat ook die informatie (uiteindelijk) bij de verzekeringen zelf terecht komt die je toch al via social media volgen op het moment dat je een claim in dient.
Wees wijs en neem een paar avondjes de tijd om je even in de diverse verzekeringen te verdiepen en zoek e.a. met eventueel hulp van een onafhankelijke adviseur en dan te vertrouwen op een bedrijf dat er belang heeft om je meer verzekering aan te smeren dan je nodig hebt. Hopelijk dat de AFM deze club verbiedt om op deze manier zaken te doen want dit kan eenvoudig weg niet door de beugel.
Onze gebruikers kunnen zelf bepalen of zij een of meerdere social media profiel(en) met ons delen. Het gaat hier om een beperkte set aan data en is niet verplicht. Wij hebben een duidelijke privacy statement waarin wordt aangegeven hoe wij met de deze data omgaan. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen dit als een voordeel beschouwen. De opmerking met betrekking tot de claim begrijp ik niet. Kun je deze toelichten?
De kracht is juist dat je altijd up to date verzekerd bent. Mocht jij producten/dekkingen hebben die overbodig zijn dan geven wij dit aan. De gebruiker kan vervolgens kiezen om op dit advies in te gaan. Verder geef je aan dat dit niet door de beugel kan. Ik ben benieuwd wat je hiermee bedoeld.