Hoe slaag je er als organisatie in sneller en wendbaarder te worden? Al bijna twee jaar pleiten de analisten van Gartner voor ‘bimodal IT’. Daarmee kan je een eind maken aan de moeizame relatie tussen ‘doing IT right’ en ‘doing IT fast’. Het eerste is gericht op stabiele, betrouwbare en veilige it, het tweede is gericht op snelle ontwikkeling en vernieuwing, zodat je kunt bijblijven, vernieuwen en innoveren.
Iedere cio weet dat je beide varianten nodig hebt en dat ze elkaar ook in de weg kunnen zitten. Gartner ziet bimodal IT met aan de ene kant de traditionele it en aan de andere kant de nieuwe wereld van mobiele apps, big data en het internet of things (IoT), als de oplossing voor dit probleem. Gartner denkt zelfs dat driekwart van de it-organisaties in 2017 ’old school’- en ‘new school’-it heeft gescheiden. Het klinkt logisch: wanneer je wilt versnellen plaats je innovatie buiten je bestaande organisatie – en zorg je dus ook voor een speciaal it-team. Het ziet er aantrekkelijk uit: je creëert aparte digitale elitetroepen binnen je organisatie die voor snelheid, innovatie, spanning en sensatie gaan zorgen.
Maar door vooral digitale elitetroepen naar het innovatiefront te sturen, degradeer je het ‘langzame’ deel van it. Al draaien daar de missie kritische systemen, robuust wordt eerder met saai en stabiel dan met sexy geassocieerd. Die tweedeling in it probeerden we juist op te lossen door benaderingen als Agile en DevOps, maar als Gartner zijn zin krijgt, wordt de kloof tussen traditioneel en non-lineair, tussen conventioneel en hip eerder groter dan kleiner. Werken met mainframes is niet saai, maar dat lijkt het wel te worden als je het principe van bimodal IT doorvoert. Kleine kans dat jonge it’ers dan nog zullen kiezen voor die traditionele afdeling, die toch al last had van vergrijzing. Voor hen is die traditionele it-afdeling een soort van bejaardenoord. Het gevolg: een splitsing tussen snel en sloom maakt het nog moeilijker om nieuwe specialisten te vinden voor het beheer en de vernieuwing van bestaande kernsystemen zoals het betalingsverkeer.
Naast het imagoprobleem op de arbeidsmarkt – traditionele it wordt het sufferdje – is een ander risico dat de traditionele it het kalmpjes aan gaat doen. Er moet echter haast gemaakt worden met de modernisering van oude systemen (applicaties, datacenters en netwerken). Juist een groot deel van de innovatiekansen ligt in het domein van de traditionele it. Ook daar gaan de ontwikkelingen razendsnel en geldt: ledigheid is des duivels oorkussen.
En tot slot: we weten al jaren dat integratie voorafgaat aan succes. Alles komt vroeg of laat, uiteindelijk tezamen. Al die sensordata voor het internet of things gaan niet allemaal de analyse-cloud in, maar zal ook in bestaande systemen een landingszone moeten hebben. Integratie, security, compliance en business resilience zijn allemaal fundamenteel voor het voortbestaan van een onderneming en raken beide werelden. Door nu te hameren op een scheiding in twee snelheden en twee varianten schuif je de grootste uitdaging voor je uit en loop je als onderneming het risico dat je te veel met ‘cool IT’ aan de slag gaat, ter meerdere eer en glorie van de chief digital officer. Dit alles terwijl de cio in de achterhoede de klappen kan opvangen: een krimpend budget, verouderende spullen en gedemotiveerde mensen. Het risico van bimodal IT is bipolair gedrag. En dat staat niet in de bijsluiter van Gartner.
Ik vind enkele suggestieve opmerkingen in je artikel nogal wat. Als Sr. IT professional voel ik mij weinig aangesproken dat jongeren de oudere garde, voor zover die nog over is dan natuurlijk, een soort van bejaardenoord zouden vinden.
Als dat al zo is dan ligt dit echt aan om te beginnen, kijken wie zullen we aan het begin eens nemen…. oh ja, HR professional of recruiter. Beiden blijken en zijn nog steeds niet in staat een goede inhoudelijke vertaalslag te maken tussen wat een IT organisatie echt nodig heeft en het gegeven dat er meerdere functies nog steeds in elkaar worden geschoven. Resultaat is dat er mensen de IT instromen, lekker young, flashy, cheap, die een aardig kunstje hebben geleerd. lekker kunnen freubelen met xbox, playstation en android maar van de meest basale gewenste en nodige kennis geen jota begrijpen.
Basale ketenkennis
Ik zie yuppies binnenstappen met een air dat ze toch al heel wat weten en ‘goed bezig’ kwetteren en tweeten maar van basaal IT chains niet weten en snappen. ‘Boeien….’ nietwaar? Waar is Gartner met gedegen advies dat je yuppies gewoon en gedegen model IT en modulaire principes bij brengt zodat zij gewoon kunnen communiceren aan de randen van de eigen disciplines zodat zij gaan begrijpen wat hun positie in het geheel is.
Nu zie je gebeuren dat er van ordentelijk opvolgen van processen en disciplines vaak veel te summier iets terecht komt. Als ik ze eenvoudig de vraag stel mij eens uit te leggen wat automatiseren nou in de kern toch eigenlijk is, zijn er maar heel erg weinig die je dat op een begrijpelijke wijze weten uit te leggen. Ook onze ‘vrinden’ van Gartner niet.
Beste marco, als ik Gartner niet die vertaalslag zie maken tussen proper en decent IT naar onze klanten toe maar wel van alles oreren, dan heb ik het met Gartner helemaal niet zo op want mijn primaire opdracht is mijn klant inzichtelijk te maken dat ik goed en gedegen IT kan implementeren, Hoe ik dat doe, en Waarom ik dat zo doe. Omdat ik graag totaal voorspelbare debacles wil voorkomen.
IoT
Als ik met mijn klanten spreek over IoT dan zijn we doorgaans binnen 10 minuten uitgepraat. Dan begrijpen mijn klanten, als ze al met die vragen komen, dan vragen ze mij, moeten wij daar niet iets mee? Tot ik ze eenvoudig even uitleg dat IoT lekker en leuk thuis kan worden gebezigd maar dat dit op de werkvloer nog niet helemaal een directe toegevoegde waarde heeft. Hoe hard ze het links en recht ook staan te roepen.
Of ik dan zo’n beetje dinosaurus zou zijn? Ach, ik weet dat nog zo net niet. Als ik kijk naar de nog steeds toenemende perikelen van fails, vervolg naam en reputatie schade, dan geloof ik IoT wel. Of ik de toepassingen daarvan niet zie of omarm? Laat ik het zo stellen. Als ik zie wat we al kunnen met 3D printers en protheses, microprocessing integration in de zorg, nanotechnieken in ziekenhuizen, volg ik allerlei ontwikkelingen met bijzondere aandacht en heel veel plezier.
IoT is nog lang niet een gevaar voor ondernemingen want eerder haalde ik al aan dat 1984 nog steeds heel erg ver weg is.
Leuk artikel maar weinig toevoegend aan mijn beeldvorming en ervaring met IoT. Have fun in 2016. Keep it up.
@Rene
Marco reageert so wie so niet. een beetje provokante halve onzin maakt nog geen goed artikel, deze past in de artikelen die Marco zo schrijft, een soort add-vertorial ter zelfbevestiging. Voor mij te oppervlakkig.
De pyromaan die gaat kijken als zijn collega brandweermannen de boel gaan blussen.
Een bekend plaatje.
Het kan ook in de automatisering. Doelgroep populisme. Sta je voor een zaal beslissers dan moet alles outsourced en/of naar Cloud. Spreek je de ICT-ers zelf, dan ben je begripvol naar de CIO en huil je mee met de suffertjes.
Over “moeizame relaties” en bipolair gedrag gesproken.
Zeker is Bimodal IT een versimpeling maar het gaat om de waardeketens. Als je er nu achter komt dat het lastig wordt om het licht aan te houden omdat je het uitgedaan hebt met uitbesteding dan is bipolair gedrag zoals probleem door de papierversnipperaar halen begrijpelijk.
In dat licht bekeken is reactie van Rene nogal vreemd, de scheidslijn tussen werkvloer en thuis is vervaagd waardoor de veronderstelling dat IoT een zorg van morgen is het risico van Schaduw IT vergroot.
@Jan van Leeuwen
Natuurlijk verwacht ik geen reactie terug van …. Het is meer mijn reflectie op wat er momenteel nog steeds gewoon gaande is in de waan/hype van …..
@Wie roept mij…
In dit licht genomen moet je weten dat het in mijn geval nog steeds zo i dat er een strikte scheiding is tussen werk/opdrachten en privé, dit even ter verheldering van de positie waar vandaan ik reflecteer. Als je even goed kijkt, ik roep dat overigens al een aantal jaren, zullen de incidenten in en met IT/ICT vaker voorkomen, grootschaliger consequenties hebben door o.m.
– Versneld uitfaseren van gedegen IT staff die elders hadden kunnen worden ingezet
– Het hijgerig hypen dat je met bepaalde ontwikkelingsrichting mee zou moeten omdat….
– Het versnipperen van IT markt en disciplines waardoor de risico’s voorspelbaar worden vergroot
Lees hier ook even het continue gevaar wat byod e.d. met zich mee brengt
– Het versnelt uittreden van IT professionals met gedegen IT ketenkennis
Lees hier dat de yups in de IT erg vaak goed zijn in hun ’trucje’ maar geen benul hebben van die ketens
– Het proberen te implementeren van allerlei ‘methodieken’ die je in de basis van de IT materie feitelijk niet zo heel erg nodig hebt.
Er zijn door bovenstaande tal van negatieve effecten te bedenken en met regelmaat gepubliceerd die gewoon kunnen worden voorkomen door zaken gedegen voor te bereiden, op te zetten, te bouwen en te testen en daarna eens te implementeren. Uiteraard door zinnig te kijken naar ’toevoegende waarde’ en het liefst gebruik makend van proven concepts, althans concepts waar goed over is nagedacht.
Als je dan bipolair gaat roepen terwijl de meeste IT professionals hun klant nog steeds niet goed weten uit te leggen a: Wat automatiseren is, b: waarvoor je dat eigenlijk doet, dan mag je wat mij betreft de volgende hype verzinnen waar ik dan graag als eerste even afstand van neem.
Ik wens je zeer veel zakelijk succes voor 2016 :O)
Rene,
Bipolair gedrag waarover Marco zwijgt is dat geïnformeerd worden over de feiten betekent dat er verwacht wordt dat er naar gehandeld wordt, door afstand te nemen vertoon je hetzelfde gedrag.
Mogelijk ben je een beetje afgedwaald maar Bimodal IT gaat uiteindelijk om hebben en krijgen, als je niet weet wat je hebt dan weet je niet wat je krijgt. Hele hype van Big data gaat hierom dus als je nog een bijsluiter zoekt…….
Laten we – gemakshalve – even stellen dat de mode 1 van Gartner de Systems of Record zijn en mode 2 de Systems of Engagement, het is natuurlijk maar een conceptueel idee maar eerste volgt het ACID/CRUD principe en laatste BASE/CRAP methodiek.