Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het aanslaan van virtual reality en augmented reality.
Virtual reality (VR) is an sich niets nieuws. In de jaren negentig kwam computergraphics-specialist SGI (weet u nog?) al met een speciale aftakking van webtaal html voor VR. Augmented reality (AR) is wat nieuwer, maar heeft van Nederlandse bodem al een app-hype meegemaakt. Een doorbraak is tot op heden uitgebleven, maar een kentering komt in zicht. Apparaten om AR en ook VR te beleven, zijn gemeengoed in de vorm van smartphones en worden (beter) betaalbaar in de vorm van cyberbrillen als de Oculus Rift, Sony PlayStation VR (codenaam Project Morpheus), Google Cardboard en vele anderen.
Creative lead Alastair Cotterill bij Instagram voorspelt dat sociale netwerken het platform worden voor de groei van VR en AR. De contentevolutie loopt volgens hem de komende jaren door van de huidige foto’s en (korte) video’s naar VR, AR en 360-graden video’s. Vroeger was het alleen tekst. Social content gaat virtueel, augmented en laat je in 360 graden ergens echt zijn, zo luidt Cotterills voorspelling. Wat vind jij?
In de jaren 80 had je in Hommerson twee hoepels waarin je kon staan en dan kreeg je een helm op je hoofd en kon je op elkaar schieten in virtual reality. Het zag er niet uit, was niet echt 3D, maar vanaf dat moment zat ik te wachten en te smachten naar VR. Later kwam Layar met AR als App en kon je bijvoorbeeld snel een huis waarvoor je stond op Funda vinden.
Net als met 3D in de bios en op TV, het is niet echt doorgebroken en bovendien ziet 3D er in de bios toch echt minder goed uit dan 2D.
2016 komen de echte VR consumenten producten op de markt die verder gaan dan een stuk karton waarin je je telefoon plaatst. Ik hoop op een doorbraak. Zeker als je kijkt naar het beleven van een concert vanuit je huiskamer, dan is de potentie enorm.
Toch geloof ik er (nog) niet in. Zo’n ding op je kop.. houdt je dat uren vol? Waar leg je dat ding als je even klaar bent? Of als je hem even vergeten bent op te laden. De adoptie zal zeker niet wilt zijn, dus het aanbod ook beperkt en daarmee krijg je een catch 22.
Ik geloof echt wel dat het realiteit gaat worden, maar ben bang dat het nog wel zo’n jaar of vijf gaat duren… als het al gebeurd.
Maar hopen doe ik het zeker…..
qua technologie zie ik nog een aantal problemen voor VR. Helm te zwaar, te korte accuduur, te lage resolutie, beperkt geluid, te weinig content, content die het net niet is.
Wat betreft AR geloof ik dat er meer mogelijkheden zijn al zit met nu bij MS nog met het handen in het haar qua hololens. Maar als je kijkt naar de HUD in een BMW, dan is dat een goede toepassing. AR zal vooral iets zijn wat en handig moet zijn en gemakkelijk. Dus geen ding op je hoofd, dat zijn mijn twee centen.
Als je Henri eerder hoorde over Google Glass dan is deze reactie nogal opmerkelijk, de toekomst van AR (toegevoegde realiteit) zit niet in de content van een Vervangende Realiteit (VR) welke de zintuigen besodemieterd maar relevantie van informatie op het moment. De situational awareness
van additionele waarnemingen is dus heel wat anders dan de simulatie met VR:
http://www.afcea.org/events/documents/MilcomARCharts.pdf
Dat Henri geen ding op zijn hoofd wil hebben zal wel komen doordat hij zijn ogen in de zakken van een ander heeft, alle genoemde bezwaren zijn tenslotte alleen maar een kwestie van geld.