Compello Customer Sales Center is dit jaar voor de tweede keer op de fles gegaan. Nadat een eerder bankroet van dit verkooponderdeel van ict-dienstverlener Compello uit Zwolle door het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden werd vernietigd, is het tweede faillissement vervolgens aangevraagd door twee voormalige werknemers. De Rechtbank Overijssel heeft dit inmiddels ingewilligd.
De twee voormalige werknemers moesten, in verband met de vernietiging van het eerdere faillissement, de door het UWV verstrekte uitkeringen terugbetalen. De vennootschap was daartoe niet in staat waarop beide personeelsleden het faillissement van de vennootschap hebben aangevraagd. Zij kunnen nu wel weer terecht bij het UWV Werkbedrijf. Curator is wederom Marcel Teunis van Stein Advocaten Zwolle, die ook al was aangesteld bij het eerste faillissement in juli van dit jaar.
Compello Customer Sales Center (CCSC) voerde verkoopactiviteiten uit ter ondersteuning van de andere onderdelen van Compello-groepsvennootschappen. De vennootschap vroeg afgelopen zomer zijn eigen faillissement aan omdat, zo zei algemeen directeur Erwin Giesbers van de Compello-groep in de krant De Stentor, er te weinig opdrachten binnenkwamen bij het verkooponderdeel. In de afgelopen jaren was het personeelsbestand al gehalveerd van twaalf naar zes man.
Een gedupeerde werknemer stapte daarna naar de rechtbank met het bezwaar dat Compello het faillissementsrecht misbruikte om een reorganisatie door te voeren. Uiteindelijk is het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden hierin eind september in meegegaan. De nietigverklaring betekent niet dat de werknemer automatisch zijn baan terug heeft. Daarover en over het uitbetalen van achterstallig salaris lopen nog gerechtelijke procedures.
Aansprakelijk
Volgens advocaat Till Kressin brengt dit tweede bankroet geen verandering in de positie van zijn cliënt. ‘Over de volgende stappen beraden cliënt en anderen zich nog, waarbij de pijlen zich wellicht ook richten op de heer Giesbers zelf, die als bestuurder aansprakelijk gehouden kan worden voor de schade die door het door het Gerechtshof vastgestelde misbruik van het faillissementsrecht is geleden. Het nieuwe faillissement verandert dus niets aan de stand van het geschil.’
Algemeen directeur Giesbers van Compello was niet bereikbaar voor commentaar.
Beste Rik Sanders,
Er is vandaag een 4e faillissement verslag van Compello Customer Sales Center B.V. uitgegeven door de curator, in dit verslag staat het volgende (bij 7.7):
“In de verslagperiode (4) heeft de curator zijn onderzoek met betrekking tot onbehoorlijk bestuur en/of paulianeus handelen voortgezet. Het is de curator bekend dat een van de voormalige personeelsleden van de gefailleerde vennootschap een van de bestuurders middels een gerechtelijke procedure aansprakelijk heeft gesteld. ”
Dit klinkt als iets dat verdere aandacht van journalist zou verdienen. Er is trouwens maar weinig aandacht van de curator, afgelopen maanden heeft hij er maar liefst 1,5 uur aan gewerkt terwijl alle oud medewerkers, het UWV en de belastingdienst nogal zijn gedupeerd.
Bron: http://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/1151106/compello-customer-sales-center-b-v.aspx