Undagrid haalt het achtste en laatste Proof of Concept (PoC)-fonds van 2015 binnen. Het Enschedese bedrijf levert internet of things (IoT)-netwerktechnologie in de business-to-business markt waarbij ze zich richten op logistieke processen. De start-up wil met de financiering van PoC hun lokalisatie en netwerk technologie verder ontwikkelen. Hiermee hoopt Undagrid dat een goede 'indoor positionering' mogelijk wordt.
De IoT-netwerktechnologie van Undagrid wordt al toegepast door verschillende luchthavens. Op het vliegveld van Parijs en Frankfurt zijn de ‘assets’ al in gebruik, Brussel en Londen zullen er binnenkort ook gebruik van gaan maken. Schiphol en KLM hebben eerder dit jaar al geïnvesteerd in de Enschedese start-up. De netwerktechnologie wordt al ingezet voor het lokaliseren van grondmateriaal zoals bagagekarren, trappen en trailers. Dit betekent dat niet-gemotoriseerd materiaal, wat niet is aangesloten op het stroomnet, kan worden teruggevonden zonder veel energie te verbruiken. Alle trackers zijn verbonden met elkaar en wisselen informatie uit, wat bij de gateway samen komt en gepubliceerd wordt op internet. Hierdoor kunnen luchthavens snel zien waar het materiaal zich bevindt.
Undagrid maakt bij hun netwerktechnologie gebruik van hardware- en software-componenten. De hardware bestaat uit sensoren die de locatie van de ‘assets’ kunnen doorgeven. Door een ‘grid’ (een verplaatsbaar en draadloos sensornetwerk) en een klein aantal ankerpunten, kan de software van Undagrid bepalen waar de sensoren zich bevinden. ‘Hiermee kan een gebruiker de logistiek van assets op bijvoorbeeld een luchthaven optimaliseren, onder andere door sneller en efficiënter assets in te kunnen zetten en te weten wanneer en waar onderhoud benodigd is’, aldus co-founder Lennart Schroer van Undagrid. De voordelen van deze oplossing zijn dat de kosten laag zijn en de technologie makkelijk kan worden toegevoegd en opgeschaald binnen de bestaande infrastructuur. Ook heeft de oplossing een laag energieverbruik, één batterij is voldoende om het netwerk jarenlang in de lucht te houden, aldus Schroer.