Er wordt in totaal gemiddeld bijna 50 procent van de totale ict-kosten in de zorg uitgegeven aan software en personeel. De verdeling hiervan is gemiddeld 23 procent aan software en 26 procent aan personeel. Ook de werplekkosten neemt een groot deel van de kosten in beslag, maar liefst 22 procent. Vorig jaar lag dit percentage nog op 8 procent, een aanzienlijke stijging dus.
Het gemiddelde percentage van de omzet dat in de zorg wordt uitgegeven aan ict is gestegen tegenover vorig jaar. Bij de ‘ICT Benchmark Care’ 2014 was dit 2,9 procent, in 2015 was dit 3,6 procent. Tegenover andere benchmarks in de zorg is dit alsnog laag: GGZ-instelling 5,2 procent en ziekenhuizen 4,7 procent. De verwachtingen zijn dat deze ict-kosten door toenemende digitalisering ten opzichte van de omzet de komende jaren nog zal stijgen tot ongeveer 5 procent.
Zorginstellingen werken steeds meer digitaal, dit wordt geconcludeerd uit de groei in het aantal werkplekken per fte. Dit is door M&I/Partners onderzocht in de ‘ICT Benchmark Care’, wat inzicht biedt in de kosten en prestaties van de ict-branche. Het aantal zorginstelling dat werkt met een elektronisch cliënten dossier (ecd), waarbij medewerkers met behulp van (mobiele) devices bij de bron de informatie verwerken, neemt toe. Dit vraagt om meer of andere ict-middelen: ‘normale’ computers worden vervangen door laptops of tablets. Thin cliënts hebben binnen de intramurale setting nog het grootste aandeel qua werkplekken. Deze ontwikkeling zal zich de komende dagen voortzetten waardoor het aantal werkplekken per fte toeneemt, verwacht M&I/Partners.
Digitaal werken vraagt om de juiste platform keuze zodat nu en in de nabije toekomst de digitale transformatie een betere en goedkopere dienstverlening mogelijk maakt. Als de IT inkopers in de zorg ook naar Open Source portal oplossingen zouden kijken dan zijn die kosten beter te beheersen. Als er geen sprake is van verdor-lockin zullen de kosten minder stijgen en waarschijnlijk zelfs dalen.
Wat een nonsens verhaal weer van die gasten. “De grootste kostenposten zijn software en personeel.” Alsof je daar iets mee kunt.
Welke software hebben we het over? ERP- of EPD-applicatie? Databases? Office-pakketje? VMware?
En welke personeelskosten? Helpdeskers? DBA’s? Functioneel beheerders? Service management? De CIO?
Je kunt ook stellen dat de grootste kosten bestaan uit hardware, software en beheer. Of uit beheer, software en afschrijvingen. Of noem nog maar 3 andere willekeurige containerbegrippen, rijp en groen door elkaar.
Het ergste is nog dat er vast mensen zijn die met dit stukje in de hand los gaan op hun IT-bedrijf. En dan kun je niet veel anders bereiken dan schade aanrichten. Snijden met een kaasschaaf (of een bijl) in de verkeerde posten. Debacle voorgeprogrammeerd.
#Fail #M&I #IT-kosten
Software en personeel grootste kostenpost ?
Tja, die software is er niet zomaar voor niets en het werkt ook niet vanzelf he.
Business antwoord zal wel uitbesteding zijn. Blijkt vaak niet echt goedkoper , maar at least you tried 🙂 en daarna noem je de kosten gewoon noodzakelijk ivm vervanging die legacy rommel. Die moest gewoon weg.
Denk je dat je er vanaf bent krijg je de werkplekkosten om de oren. Alles net de Cloud in geduwd en wat blijkt. Gaan die thin client kosten omhoog. De beheerder is ver weg, maar nu worden de gebruikers FTE’s duurder, met al hun mobiele devices. Neem je je laptop mee naar vergadering, heb je dan een andere werkplek ? Op zich was dat de bedoeling, maar niet dat dat geld ging kosten. We zijn wel vast veel productiever geworden met zijn allen. Zullen de 10 oma’s blij mee zijn die binnen een uur door dezelfde FTE gewassen moeten worden. Praatje maken is namelijk niet lean. Oma’s moeten eigenlijk ook weg.
In de zorg gaat veel geld om, dus houden “de” software fabrikanten deze tak van sport in een houd- c.q. wurggreep. Net als bij de overheid overigens…en we weten allemaal wat dat voor moois oplevert! 🙁
Kostenbesparing, “Wishfull thinking”, men wordt al weer ingehaald door de maatschappelijke wens om meer informatie! Daarmee de hierboven genoemde spelers weer “in de kaart spelend”! Hoezo , lock-in!
Er komt een tijd dan werkt de “kaasschaaf-methode” niet meer, en zullen IT managers met plannen moeten komen die verdergaan dan alleen besparen… Tja, en wanneer je de laatste paar jaar daar alleen maar op gefocust hebt, dan lijkt het mij een hele overgang naar “cost-based” (daar waar kosten afgestemd zijn op het kwalitatief gebruik, en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn!)
Dan zal men toch de dialoog moeten aangaan met de leverancier en heel erg duidelijk moeten kunnen maken waar het aan schort… en als je dan de kennis niet meer in huis hebt (immers wegbezuinigd) , hoef ik niet uit te leggen wat er dan gebeurt met je als organisatie!
Mooi, nu hebben we een zorg die digitaal protokolleert als de beste en hebben we veel inzicht.
Maar hoe staat het met de kwaliteit van de zorg aan de patient?
Mijn indruk is dat die net zo hard daalt als de invoering van ICT stijgt.
Tja Geld is niet Gratis ! Frohe Weihnachten aus Wien Austria
De afgelopen jaren hebben er bij veel zorginstellingen softwareaudits plaatsgevonden. Tijdens een audit controleert een softwareleverancier welke softwarerechten de zorginstelling heeft en wat daadwerkelijk in gebruik of geïnstalleerd is. Als blijkt dat een instelling meer software gebruikt dan waar deze recht op heeft, dan volgt een naheffing. Doordat veel zorginstellingen, net als organisaties buiten de zorgsector, niet genoeg inzicht hebben in hun softwaregebruik, leiden deze audits vaak tot een verhoging van de softwarekosten.
Het is belangrijk dat organisaties onderscheid maken tussen de kosten van de aanschaf of huur van de software en de kosten voor onderhoud. Als je software koopt, koop je meestal het recht voor een bepaalde periode. Wanneer blijkt dat je de software niet (meer) gebruikt, kun je het niet teruggeven aan de leverancier.
Wat je wel kunt doen, is het onderhoud stoppen. Onderhoud beslaat een groot deel van de softwarekosten. Deze beslissing kunnen organisaties alleen nemen als ze goed inzicht hebben in hun softwaregebruik.
– Over welke softwarerechten beschik je?
– Hoeveel gebruik maak je van deze software?
– Wat zijn de kosten hiervoor?
– Is er een minder kostbaar alternatief voor deze software?
Dit zijn belangrijke vragen die organisaties zichzelf moeten stellen. Door goed inzicht te hebben, kunnen organisaties de juiste besluiten nemen op het gebied van softwarebeheer met als resultaat het besparen van kosten.