Enige tijd geleden heeft Uniserver de dienst disaster recovery as a service (DRaaS) geintroduceerd. Aanvankelijk alleen voor het eigen platform, maar nu is ook uitbreiding mogelijk naar servers die bij een organisatie ‘in huis’ staan. Behalve de medewerkers vormen tegenwoordig data en applicaties het kapitaal van een organisatie. Het is uiteraard belangrijk dat kapitaal goed te beveiligen en te beschermen.
Om die reden heeft Uniserver DRaaS ontwikkeld. Niet alleen organisaties die (een deel van) hun automatisering op het platform van Uniserver hebben draaien, kunnen gebruik maken van DRaaS. Met deze dienst kan elk bedrijf na een ernstige storing weer snel beschikken over hun complete data en metadata, applicaties of mailserver; kortom: hun volledige automatiseringsplatform.
Bedrijven kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld binnen hoeveel uur zij weer kunnen beschikken over gegevens, applicaties en directorydiensten.
Disaster recovery as a service is nu uitgebreid naar servers die bij de organisatie zelf in het datacenter of de serverruimte staan. Een voorwaarde is wel dat het een gevirtualiseerde omgeving moet zijn, omdat de servers moeten passen binnen de beheeromgeving van Uniserver. Het is een goed gevoel voor organisaties om te weten dat hun automatisering bij Uniserver in vertrouwde handen is, maar er zijn nu ook nog bedrijven die data on-premise opslaan of zelf een mailserver hebben draaien. Bijvoorbeeld omdat zij die servers kort geleden hebben gekocht en geen kapitaalvernietiging willen hebben. Of omdat zij het gewoon nodig vinden bepaalde gegevens lokaal op te slaan of hun applicatie op een eigen server te draaien.
Voor die organisaties heeft Uniserver de DRaaS-dienst uitgebreid naar een lokale omgeving. Het kan tenslotte gebeuren dat er brand uitbreekt bij een bedrijf, dat er waterschade ontstaat of dat een virus servers onbruikbaar maakt. Ook in dat geval wil die organisatie weer snel kunnen beschikken over de it-omgeving. Voor hen biedt Uniserver hun datacenters aan als uitwijklocatie. Na een calamiteit neemt onze partner contact met ons op en zet Uniserver de uitwijkprocedure in gang. Zo wordt de tijd dat een organisatie stil ligt tot een minimum beperkt.
Deze uitbreiding past in het streven van Uniserver om een veilig platform te bieden voor alle vormen van automatisering die een organisatie toepast.