De reden waarom it moet worden gebruikt, wordt leidend bij het inzetten van technologie. Dat is één van de voorspellingen die Computable-experts doen op het gebied van business innovatie en digitalisering. Ook zullen it-innovaties ervoor zorgen dat er nieuwe eisen worden gesteld aan de manier waarop bedrijven worden bestuurd en moet het westen zich nog meer gaan onderscheiden met het internet of things.
Steven van ‘t Veld, onafhankelijk principal informatiekundige bij A/I/M
De laatste tijd zijn er steeds meer kritische geluiden met betrekking tot it en de inzet van die technologie. Kijk naar Elias cs., de discussies rond privacy, de kwetsbaarheid voor aanvallen van bijvoorbeeld IS, DDoS, elektriciteitsconsumptie, et cetera. Voeg daar een min of meer algemene ontevredenheid over de huidige inzet van it in, vooral, organisaties bij en je verwacht een verandering in de manier van denken en werken met it in de nabije toekomst.
De it waar we het vooral over hebben, wordt gebruikt om ons van informatie te voorzien en om informatie rond te kunnen sturen. Op een gegeven moment zullen we it niet meer zien als het centrum van ontwikkeling en innovatie, maar als het voorzien in informatie en het vaststellen en verbeteren van de informatiepositie, die we op een bepaald moment hebben. Daarmee wordt it niet minder belangrijk, maar is het wel de vraag naar informatie die leidend gaat worden voor de inzet van die it.
Daarmee plaats je ook gelijk al die zogenaamde it-hypes in een veel logischer en hanteerbaarder perspectief. Gewoon, omdat de reden waarom it wordt ingezet, leidend wordt. Er is dan bijvoorbeeld geen vraag meer naar it, maar naar informatie en het kunnen rondsturen daarvan, waarbij it het een en ander mogelijk kan maken. Het vraagstuk rond it-beveiliging krijgt ineens een veel stevigere basis als de eigenaren van de informatie zelf kunnen insturen aan welke veiligheidsnormen voldaan moet gaan worden. Je weet ineens wat je uit je big data-activiteiten wilt gaan halen. Het internet of things komt ineens voort uit de vraag naar wat we in ons leven geautomatiseerd willen ondersteunen, en ga zo maar door.
De trend die ik hoop (en verwacht) te zien, en die zich zo langzamerhand ook wel steeds meer aftekent, is dus de verschuiving van aandacht van it naar informatie. Dus van denken en werken rond de technologie naar denken en werken rond wat we willen weten en wat we met die kennis kunnen doen. Zoals gezegd, zal it daarbij heel belangrijk blijven, maar de reden waarom je voor de inzet van it kiest, zal een hele andere zijn dan we tot nu toe hebben gezien.
Jesse Thiel, sales & business development director bij Diligent
Globalisering, internationalisering en alle it-innovaties zorgen ervoor dat er nieuwe eisen worden gesteld aan de manier waarop bedrijven worden bestuurd en hoe commissarissen en non-executives dat bestuur begeleiden. Kennis en snelle beslissingen zijn de sleutel tot innovatie. De manier van sturen en vergaderen verandert onder invloed van technologische en zakelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat er disruptie nodig is in de boardroom zelf. Er is meer behoefte aan diversiteit in de directiekamer. Er wordt gestreefd naar een betere man/vrouw-verhouding, een andere leeftijdsverdeling en een samenstelling van bestuurders met diverse achtergronden, zoals een juridische, hr-, it- of marketing-achtergrond.
Simon Kornblum, manager bij IntraData
In 2016 is papier definitief ten einde. Digitaal is de nieuwe standaard. Als je in 2016 als bedrijf niet in staat bent digitaal met je klanten te communiceren, dan ben je gedateerd en kom je in de gevarenzone. Klanten eisen steeds meer digitale dienstverlening. Waar het vooral om gaat is gemak: Alle informatie snel en toegankelijk, via een eenvoudig inlog, beschikbaar op de tablet of de smartphone. Dat maakt het verschil in hoe tevreden je klant is over je dienstverlening.
Ook de belastingdienst ziet dit en stopt daarom per direct met de o zo vertrouwde blauwe envelop. Je ziet dat slechts een handjevol mensen nog tegensputtert en de wens heeft terug te gaan naar het oude vertrouwde, maar de massa juicht digitalisering juist toe. Waarom? Omdat de voordelen enorm zijn. Fysieke post is bijvoorbeeld enorm bewerkelijk en milieubelastend: papier, print, postzegels en CO2 uitstoot door vervoer over de weg. Dit vervalt allemaal op het moment dat de informatie over de digitale snelweg wordt vervoerd. Daarbij komt nog eens dat postbezorging niet meer is wat het was, ‘vandaag gepost morgen bezorgd’, ligt ver achter ons en zal nooit meer terugkomen.
Tijmen van de Kamp, chief technology & innovation officer bij Avanade
Halen wordt brengen
Met ontwikkelingen in artificial intelligence, big data en machine learning wordt in 2016 informatie in toenemende mate naar de medewerker gebracht. De digitale werkplek van de toekomst gaat medewerkers proactief voorzien van informatie en adviezen die ze direct kunnen toepassen in wat ze op dat moment doen (of zouden moeten doen). Van ziekmeldingen die automatisch tot herverdeeld werk leiden tot aanvraagsystemen die intelligent ondersteunen in de afhandeling. De werkplek in 2016 wordt slim en proactief.
De muis en het touchscreen voorbij
2016 wordt het jaar waarin er eindelijk weer andere interactievormen worden geïntroduceerd: na jarenlang toetsenborden, trackpads, muizen en touchscreens als norm te hebben, gaan we nu nieuwe en vernieuwde vormen zien. Drukgevoelige touchscreens vinden nu al nieuwe toepassingsvormen die variëren van weegschaal tot nieuwe game-interacties. 3D-camera’s en sensoren die nu vooral voor authenticatie worden gebruikt kunnen eveneens op allerlei manieren worden ingezet. Ook het gemak waarmee devices met gesproken en geschreven taal kunnen omgaan draagt bij aan nieuwe manieren om met machines te interacteren, zeker in de combinatie met augmented reality.
Mens en machine groeien naar elkaar toe
Alle vooruitgang op het gebied van natural language en machine translation zorgen ervoor dat de grens tussen mens en machine in 2016 verder gaat vervagen. Niet alleen zullen interacties online steeds meer tussen mensen en machines gaan plaatsvinden, ook zal de machine groeien van informatiebron naar trusted advisor, en van handig ding dat herinneringen uitspuugt naar persoonlijke assistent die consumenten en medewerkers daadwerkelijk ondersteunt in het dagelijks leven. De grote stappen die op dit moment gemaakt worden in de taalvaardigheid van machines zullen hier sterk aan bijdragen.
Leendert Hinds, projectmanager bij Tata Steel
Het onderwerp ‘Business Innovatie’ wordt heel belangrijk en zal meer dan in 2015 aan de orde komen. 2016 zal een jaar worden van economische groei, waardoor er middelen beschikbaar komen om de business te innoveren. Dat is noodzakelijk vanwege het feit dat dit onderdeel een van de weinige onderdelen zouden kunnen worden om onderscheidend te zijn ten opzichte van de opkomende economieën en daarnaast ook weer een succes te kunnen zijn.
Ook de ict-sector zal het loodje leggen als het gaat om kostenbeheersing ten opzichte van de opkomende economieën. Het westen kan alleen door innovatie de economie stimuleren en business genereren. De ict-sector kan hierbij een belangrijke bijdrage leveren.
Internet of things (IoT) is bijna overal in de wereld het ‘internet of everyone’ geworden, dus zal het westen zich nog meer moeten onderscheiden. Echter, IoT is niet het ‘internet of everything’ geworden en niet in alle sectoren van de maatschappij doorgedrongen. Vooral in de educatieve sector is het IoT minder doorgevoerd ten opzichte van de andere sectoren in de diverse samenlevingen. Als wij in het westen in staat zouden zijn om het ‘internet of education (IoE)’ succesvol tot stand te brengen, dan zou het westen hierdoor het kennisniveau van de samenleving op korte termijn kunnen verhogen en daardoor de noodzakelijke voorsprong op het gebied van kennis kunnen behouden.
Innovatie door middel van kennisverhoging is de motor voor het genereren van business in onze westerse samenleving.
Internet of things
Om verder te gaan op het onderwerp Internet of Things als onderdeel van ‘Business Innovatie’, doen de Computable-experts ook een aantal voorspelling voor 2016 op dit gebied.
Lennart de Graaff, thought leader Salesforce.com en principal business analyst bij Capgemini IoT
Het samenvoegen van hoogvolume data van sensoren en slimme devices met het 360-graden klantbeeld, zal ook in 2016 hoog op de agenda staan van marketing- en sales-afdelingen. Dit, om veel meer voorspellend de klanteninteractie aan te gaan.
Wido Potters, manager support & sales bij BIT
Binnenkort hangt het internet vol met apparaten die functionaliteit bieden aan de gebruiker. Wanneer er niet snel meer bewustwording komt rondom de securityrisico’s hiervan, zijn de gevolgen groot. De combinatie van een gebrek aan focus bij leveranciers en onwetendheid bij de gebruiker, zorgen voor reële dreigingen. Hackers kunnen de apparaten op afstand overnemen, waardoor ze direct op het lokale netwerk zitten. Vervolgens kan er van alles gebeuren, denk aan de inzet van deze apparaten voor DDoS-aanvallen. Maar ook risico’s binnen bedrijven, eenvoudig te hacken systemen als een gebouwbeheersystemen of zelfs een koffiezetapparaat die benodigd onderhoud zelf doorgeeft aan de leverancier.
John Verwaaijen, general manager bij Magic Benelux
Waar it in 2016 volgens mij op zal focussen is digital transformation en daarbij specifiek op het internet of things. Je kent de bedoeling daarvan, namelijk dat dingen één of meerdere sensoren krijgen, die gekoppeld zijn aan het internet en daarmee in eerste instantie de leverancier van het ‘ding’ informatie gaan verschaffen omtrent gebruik en gedrag van degenen die het hebben aangeschaft. Deze ontwikkeling gaat heel groot worden. Niet meteen in 2016, maar wel in de aanloop naar 2020-2025.
Maar 2016 zal zeker het beginjaar gaan worden van gebruikstoepassingen. Digital transformation zal starten met:
- Digital Chaos (2016-2018)
Hiervan zullen we het begin zien in 2016, alles is gepatenteerd (per leverancier), niet transparant en moeilijk voor de gebruiker te verzamelen; het afvangen van data (door met name zakelijke gebruikers) aan de eigen beheerskant van het modem leidt tot conflicten tussen gebruiker en leverancier; er is geen echte standaard in uitwisseling van die mini-data. Iedere grote leverancier heeft zijn eigen standaard/protocol en specifiek eigen gegevens uit het gebruik van het ‘ding’, die voor derden moeilijk interpreteerbaar zullen zijn. Echter is dit wel hetgeen wat iedere gebruiker zal willen.
- Digital revolution (2019-2021)
Hierin zullen ‘smart things’ gaan ontstaan, de uitlezing van berichten en de verwerking ervan zal gemakkelijker gaan worden. Hetgeen betekent dat zaken die nu middels mensen worden waargenomen en verwerkt rechtstreeks naar rapportage en analysesystemen zullen gaan. Dit leidt tot een sterk verlies van arbeidsplaatsen, te vergelijken met de industriële revolutie in de jaren dertig van de vorige eeuw. Met name de combinatie en synchronisatie van alle opgeleverde data zullen zaken en mechanismen significant doen veranderen.
- Digital governance (2022-2025)
Veel dingen zullen slimmer worden, de informatie eruit zal beter zijn en beter verzameld zijn en leiden tot predictive analyses van mensen en systemen. Ook komt er betere controle op mensen en middelen en meer automatisering in de sturing van bedrijfsomgevingen en samenlevingen. Wetgeving zal sterk moeten worden aangepast en persoonsbescherming en security ten opzichte van hetgeen sociaal en maatschappelijk toelaatbaar is, zal tot grote conflicten kunnen leiden.
In deze ontwikkeling zullen we mensen tegen mensen én systemen moeten beschermen. En tegen systemen beschermen is nieuw.