Het kan lastig zijn voor bedrijven met veel medewerkers in de buitendienst om een beeld te vormen van wat deze collega’s allemaal doen op een dag. Tripticom uit Gorinchem loste dit op door de autoritten van medewerkers inzichtelijk te maken met de Decos Cartracker.
Tripticom uit Gorinchem is een onderaannemer voor ondersteuning van telecomnetwerken bij eindgebruikers. Ze ondersteunen zowel zakelijke gebruikers als consumenten en hebben zo’n tweehonderd monteurs die iedere dag door het land rijden om op locatie de aansluitingen en connectiviteitsproblemen van de klanten op te lossen. Grote klanten zijn onder andere Simac, KPN (zowel zakelijk als consument) en Ziggo/UPC. Bovendien leggen de mannen en vrouwen van Tripticom ook glasvezelnetwerken aan, een tak die door de grote investeringen in het vastnet erg in de lift zit. Mede hierdoor is het bedrijf de laatste jaren sterk gegroeid.
De monteurs van Tripticom zijn direct bij het bedrijf in dienst en er wordt behoorlijk in hen geïnvesteerd. Zo krijgen ze allemaal een opleiding en een laptop, smartphone en auto van de zaak. Bovendien worden de zakelijk gereden kilometers vergoed door de werkgever. En dat is soms best lastig, want hoe voorkom je nou dat daar geen misbruik van gemaakt wordt? Of hoe zorg je ervoor dat je mensen niet onnodig lange routes rijden?
Een aantal jaren geleden besloot Tripticom de Decos Cartracker te gaan gebruiken. De Decos Cartracker is een track-and-trace-systeem dat je inbouwt in je bedrijfswagens. Het systeem volgt daarbij realtime (elke vijf seconden) waar alle auto’s zich bevinden en maakt dit via een dashboard inzichtelijk. Zo kunnen de medewerkers op kantoor te allen tijde zien waar iemand zich bevindt. Bovendien heeft het systeem de mogelijkheid om rapportages uit te draaien.
Zahia Belkaid, administratief medewerker bij Tripticom, werkt al zes jaar met het systeem. Ze is erg tevreden met het Decos-systeem. ‘We gebruiken de Cartracker hier intern vooral om rapportages te maken,” vertelt ze. “We halen er bijvoorbeeld uit hoeveel kilometers iemand privé heeft gereden en hoeveel zakelijk. Ook kunnen we erin zien of een monteur wel bij al zijn klanten is geweest en hoe laat ze bij bepaalde adressen zijn geweest. Dat is vooral nuttig als je te horen krijgt dat iemand niet is langs geweest bij een klant. En we gebruiken het systeem om goede routes uit te zetten. Als iemand onnodig ver moet rijden valt dat op met de Decos Cartracker.’
Echt klant
In het verleden is er door Tripticom ook wel eens getest met alternatieve track en trace-systemen. Deze werkten uiteindelijk nooit zo goed als Decos. ‘Het prettige aan de Decos Cartracker is vooral dat het heel gebruiksvriendelijk is. Je kan in een paar klikken een rapportage maken. Andere systemen vond ik toch lastiger in gebruik’, zegt Belkaid. ‘Maar belangrijker is misschien wel het goede klantcontact dat we met Decos hebben. We voelen ons echt klant bij Decos. Als we bellen met een vraag worden we direct geholpen. Een afspraak om een nieuwe Cartracker in te bouwen of er een te repareren is zo gemaakt. Dat is iets wat Decos echt onderscheidt van de anderen.’
De zaken gaan momenteel erg goed bij Tripticom en recent is het wagenpark uitgebreid met 25 extra wagens die allemaal een Cartracker hebben gekregen. Bovendien is Tripticom momenteel bezig de eigen it-systemen flink onder de loep te nemen. Er is een nieuw erp-systeem aangeschaft waar de Cartracker-rapportages in terug moeten komen. Daarnaast speelt er momenteel een project waarbij de Decos Cartracker gekoppeld wordt aan de RAM mobile-oplossing van een klant. ‘Door die koppeling krijgt de klant, in dit geval Simac, ook inzicht in waar onze monteurs zich bevinden’, aldus Belkaid. ‘Decos is bij al deze projecten ontzettend behulpzaam. Mijn directe contact, Hans Dijkdrent, komt hier regelmatig op kantoor om de klus te klaren en feedback te geven. Zo kunnen we ons als bedrijf richten op de zaken die ertoe doen: een uitstekende dienstverlening leveren aan onze eindklanten.’