Ict-reus IBM investeert drie miljard dollar in een nieuw wereldwijd hoofdkantoor voor de ontwikkeling van internet of things-toepassingen (IoT). In dat centrum worden op basis van het cognitieve computersysteem Watson IoT-oplossingen ontwikkelt. De Duitse stad München is de vestigingsplaats van het nieuwe centrum. Daar zullen ruim duizend experts zich bezig gaan houden met de ontwikkeling van IoT-oplossingen.
Met de opening van het IoT-centrum is een investering gemoeid van van meer dan drie miljard dollar. Het zou gaan om de grootste investering van IBM in Europa in de afgelopen twintig jaar. IBM ontwikkelt in het centrum nieuwe toepassingen van Watson voor het duiden van data uit het groeiende aantal apparaten en sensoren dat in verbinding staat met internet.
Directeur van de Watson IoT-divisie, Harriet Green, licht toe: ‘Het internet der dingen zal binnenkort de grootste databron ter wereld zijn, terwijl we met 90 procent van die data helemaal niets doen.’ In het centrum worden meer dan duizend ontwikkelaars, consultants, designers en onderzoekers samengebracht om oplossingen te ontwikkelen.
API’s
Met de bekendmaking van het nieuwe centrum deelt IBM ook vier api-diensten voor de ontwikkeling van oplossingen in de Watson IoT cloud. Het gaat om:
Een api voor Natural Language Processing (NLP). Dat moet gebruikers helpen om te communiceren met toestellen en systemen via menselijke taal. Watson koppelt taal aan andere databronnen die voor de juiste context moeten zorgen. De tweede api is de Watson-api voor machine learning. Daarmee kunnen oplossingen voor het automatiseren van dataprocessen en het monitoren van datasets worden ontwikkeld. Het systeem moet trends kunnen waarnemen en aanbevelingen doen.
Met de Video and Analytics-api kan video en beeld gemonitord en geanalyseerd worden. In ongestructureerde datasets van afbeeldingen en video’s kunnen trends en patronen worden geïdentificeerd. De vierde api is er een voor text analytics. De oplossingen die op basis van die api worden gebouwd moeten de mogelijkheid bieden om grote hoeveelheden tekst door te spitten en patronen te herleiden. Met de toepassing kunnen bijvoorbeeld transcripten van call centers, tweets en blogcommentaren worden geanalyseerd.
En de geschiedenis herhaalt zich weer.
Ruim 80 jaar geleden leverde IBM een ponskaartensysteem aan de Nazis die daar o.a. religie van mensen vastlegden. Met IoT wordt het leefpatroon van iedere gebruiker vastgelegd en in inzichtelijk voor o.a. de overheid gemaakt.